Turecko už stroje F-35 nedostane, prodlužuje životnost svých letounů F-16 před nástupem domácího TF-X

Turecko už stroje F-35 nedostane, prodlužuje životnost svých letounů F-16 před nástupem domácího TF-X
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: F-16
06 / 02 / 2021, 14:00

Ankara prodlužuje životnost svých letounů F-16, které budou nahrazeny v budoucnu domácím strojem 5. generace TF-X. S letouny F-35, původně nasmlouvanými, už počítat nemůže.

Vzhledem k faktu, že Turecko může již stěží počítat s dodávkou stíhačů F-35, soustředí se na prodloužení životnosti svých letounů F-16C/D, respektive na jejich modernizaci. Životnost stíhačů bude prodloužena z 8 000 letových hodin na 12 000, uvedl list Daily Sabah. Spolu s tím bude probíhat i strukturální upgrade letounů F-16, které mají být podle plánů nahrazeny domácím stíhačem 5. generace TF-X.

Prodloužení životnosti strojů F-16 je tak v době, kdy Ankara nemůže počítat s dodáním letounů F-35, z jehož programu byla vyřazena, zásadní. Turecko má ve službě celkem 245 těchto strojů, jež tvoří osu jejich bojového letectva. TF-X má absolvovat první let s domácím motorem v roce 2029 a zůstat ve službě až do sedmé dekády.

Turecké letectvo nemá ve výzbroji ani F-15 ani F/A-18 a byl zrušen kontrakt na F-35, jak už jsme zmínili jinde. Zároveň letouny F-22 nejsou na prodej ani nejlepším spojencům. I když Ankara prodlužuje životnost strojů F-16, vzhledem k přístupu prezidenta Recepa Erdogana ke koaličním vztahům je možné, že Turecko začne také vyjednávat s Ruskem nebo Indií, a nelze vyloučit ani Francii (letouny Rafale), nebo Švédsko (letouny Gripen) o dodávce nových stíhačů - případně nejmodernější verzi Eurofighter. Erdogan má nyní velmi silnou pozici, kdy NATO a EU Turecko potřebuje, zároveň však nemůže akceptovat všechny požadavky Ankary.

 

Zdroj: Daily Sabah 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace