Turecký dron Bayraktar TB2 je v kurzu. Albánie má být jeho dalším zahraničním provozovatelem

Turecký dron Bayraktar TB2 je v kurzu. Albánie má být jeho dalším zahraničním provozovatelem
Autor: Bayhaluk,CC BY-SA 4.0|Popisek: Bayraktar TB2
13 / 07 / 2021, 13:00

Turecký dron Bayraktar TB2 bude mít dalšího evropského provozovatele. Server Air Recongition informoval, že se Albánie rozhodla pořídit turecké drony Bayraktar TB2, které prokázaly své schopnosti v řadě nedávných konfliktů jako například Sýrii, Libyi či bojích o Náhorní Karabach.

Albánie projevila již dříve zájem o turecké drony, oficiální posvěcení přišlo poté, co albánský ministr vnitra Bledar Çuçi a představitelé armády navštívili Turecko. Çuçi si prohlédl v Istanbulu výrobní kapacity dronu a dal přitom najevo, že Albánie by měla zájem právě o nákup tureckého dronu pro civilní i vojenské účely. 

Samotnému nákupu pak nahrává skutečnost, že albánský parlament schválil dodatečný rozpočet pro akvizici dronů, která činí přes 8 milionů eur. Financování pro turecké stroje tak má být zajištěno. Pokud se obě strany dohodnou na kontraktu, tak se Albánie zařadí po bok Polska, Ukrajiny, Kataru či Ázerbájdžánu, které rovněž sází na schopnosti tureckého dronu.

Bayraktar TB2 je tak bez nadsázky v Evropě v kurzu. Již zmiňované Polsko chválí schopnosti dronu, jichž má dostat v budoucnu celkem 24. Dá se tedy předpokládat, že v regionu Evropy mohou přibýt další zájemci o turecké UAV.

V této souvislosti se nabízí otázka, zda by Bayraktar TB2 nebyl třeba zajímavý i pro Českou republiku, která provozuje například americké drony ScanEagle či menší Raven RQ-11B. V závěru roku 2020 bylo vyčleněno na nákup bojových dronů celkem 1,5 miliardy korun, které mají být pořizovány v letech 2023-2027. Na druhé straně je potenciální nákup nutné vnímat zahraničně-politickou optikou, kdy by v úvahu prioritně přicházely drony pocházející z USA či Izraele, za něž dlouhodobě pléduje prezident Miloš Zeman.

Bayraktar TB2 vstoupil do služby v roce 2014. Dron je využitelný jak v bojové verzi, tak průzkumné. Jeho maximální rychlost činí 222 km/h, operační dostup 7 300 m a Bayraktar může vydržet ve vzduchu až 24 hodin. Může být vybaven mimo jiné i protitankovými střelami. Současným uživatelem je Katar, Ázerbájdžán či Ukrajina, která disponuje 12 těmito drony, celkem si jich objednala 48.


Zdroj: Air Recognition

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace