Autor fotografie: Dimir, CC BY-SA 4.0|Popisek: TAI Kaan
Turecký stíhač 5. generace TAI Kaan (dříve TF-X) je stále ve vývoji. Ambiciózní projekt však může doplatit na nedostatek finančních zdrojů.
Turecko pracuje již od roku 2010 na ambiciózním projekt stíhače 5. generace, který nese nově název TAI Kaan. Hlavním cílem je pak zkonstruovat vlastní výkonný stíhač s pokročilou avionikou, zbraňovými systémy a profilem stealth. Projekt nabývá na zvláštní důležitosti, protože jak víme, Turecko bylo USA v roce 2019 vyřazeno z programu F-35, protože proti vůli USA nakoupilo ruské protivzdušné komplety S-400. Je nepochybné, že Ankara se potřebuje porozhlédnout po adekvátní alternativě, která by nahradila ,,ztracené" letouny F-35. Tím má být právě TAI Kaan.
VIDEO: YouTube
Ač Turecko propaguje, že směřuje k soběstačnosti, pomoc při vývoji letounu již stačilo nabídnout Rusku, což má samozřejmě širší mezinárodní souvislosti a jde ve šlépějích upevňování vzájemných vztahů, ale také má být finanční pomocí projektu TAI Kaan.
V říjnu 2021 turecký prezident Recep Erdogan prohlásil, že se on a jeho ruský protějšek Vladimir Putin dohodli na užší spolupráci na některých zvláštních projektech, jako je vývoj ponorek, vesmírný program či stavba jaderných elektráren. A ředitel Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci Dmitrij Šugajev přišel v roce 2021 i s nabídkou problémy sužovaných letounů Su-57.
Zatím je letoun TAI Kaan v hangáru a chystá se na svůj první let, který je naplánován koncem tohoto roku. Nicméně nedostatečné finanční krytí může stát v cestě možnému budoucímu úspěchu stroje, proto Turecko, ač stále hovoří o soběstačnosti ve vojenských projektech, hledá vhodné zahraniční partnery, kteří by se zapojili do programu a finančně jej podpořili.
Turecko trápí vážné ekonomické potíže, navíc umocněné vysokou inflací, která činila v srpnu tohoto roku necelých 48%, což je nicméně rozdíl proti září 2022, kdy dosáhla astronomické výše 80,2%. V březnu činil zahraniční dluh Turecka 476 miliard dolarů. ,,TAI Kaan nevyhnutelně čelí finančním potížím, což jde ruku v ruce s ekonomickou situací Turecka," míní vojenský analytik Ozgur Eksi.
Ulehčit nákladnému projektu by mohl Pákistán. Turecký ministr obrany Yasar Guler prohlásil, že tato země se chystá na spolupráci v rámci programu TAI Kaan. Dodal, že se podařilo získat ke spolupráci také Ázerbájdžán a ve hře zůstávají i jiné země. Otázkou ovšem zůstává, jakou měrou by mohly státy jako Ázerbájdžán projektu pomoci.
Jiný, gruzínský vojenský analytik Eugene Kogan se ptá, jaký vklad by například Pákistán pro projekt představoval. ,,Pokud hovoříme o Pákistánu, jsem zvědavý, co může projektu přinést. Ne peníze, že by technologické know-how? Máme zde více otázek než odpovědí," prohlásil pro server Defense News. Nákladnost projektu je přitom evidentní při existující nepříznivé turecké ekonomice, jak už jsme zmínili.
Výrobce stíhače společnost TAI chce dodat 20 letounů tureckému letectvu v roce 2028. V březnu tohoto roku oznámila TAI, že cena za jeden kus letounu bude činit 100 milionů dolarů, nicméně v květnu toho samého roku dodala, že stroj může stát ,,o něco málo více". TAI Kaan by tedy byl dražší například než americký stíhač F-35, jemuž je mimochodem tvarově i designově podobný, a jehož cena klesá. Činí v současné době přibližně 75 milionů dolarů za kus, ale bez motoru Pratt & Whitney F135. S touto pohonnou jednotkou se pak bavíme o částce zhruba 79 milionů dolarů za jeden letoun.
Samozřejmě postupem času bude i cena TAI Kaan klesat, nicméně ve srovnání s ostatními stíhači své kategorii je zatím drahá. Uvidíme, jak se bude dál rozmáchlý projekt vyvíjet. Pokud do něho vstoupí důvěryhodní partneři s patřičným finančním vkladem, může mu to citelně pomoci. Jestliže ne, může mít Turecko sužované ekonomickými problémy vážné potíže nový letoun ufinancovat.
Zdroj: Defense News, Eurasian Times