Tanková zbraň v Japonsku má svůj specifický příběh. Jako v každé armádě i v Japonsku se se zkušenostmi z první světové války objevili prozíraví důstojníci, kteří pochopili roli tanků v moderní válce; ovšem narazili na konzervatismus nadřízených z důvodů specifik přísné hierarchie poněkud více než jejich kolegové v jiných zemích. Výsledkem byly v období 2. světové války z evropského a amerického pohledu zaostávající konstrukce vozidel i ne zcela vyvinuté koncepce taktického nasazení. Dnes se však nebudeme věnovat historii, ale podíváme se na současnost. A ta je v podobě tanku Typ 10 diametrálně jinde.
Nejde přirozeně o první moderní tank Japonských pozemních obranných sil. Od roku 2012, kdy byl uveden do služby, postupně nahrazuje a doplňuje úspěšné Typy 74 a 90. Prototyp nového tanku byl představen v únoru 2008 v Institutu technologického výzkumu a vývoje v Sagamihaře. Kromě výkonu, palebné síly, pasivní i aktivní ochrany a mobility byl projekt veden také ohledy na schopnosti v oblasti označované zkratkou C4I: velení a řízení s počítačem ovládanými prvky, pro než v tancích předchozích generací nebyly dostatečné prostory. Což je mimochodem úhel pohledu na nové a „nevyzkoušené“ konstrukce bojových vozidel týkající se také možná tendru na bojová vozidla pěchoty Armády ČR.
Psali jsme: Typ 96 – japonský kolový obrněný transportér (1996–2018)
Pancíř Typu 10 je modulární a lze jej přizpůsobit potřebám mise, a tím upravit také hmotnost a jízdní vlastnosti vozidla; hmotnost se pohybuje od 40 do 48 tun (pro srovnání: hmotnosti 48 tun dosahuje T-72M4CZ, Leopard 2A7 váží až 67,5 tuny, a čínský Typ 99 36,6 tuny). Hlavní zbraní je 120 mm kanón s hladkým vývrtem domácí konstrukce od Japan Steel Works schopný střílet jak munici domácí provenience včetně speciálně pro Typ 10 vyvinuté protipancéřové šípově stabilizované podkaliberní střely (APFSDS, Armour piercing, fin stabilized, discardink sabot), tak standardní náboje NATO. Kanón je plně automaticky nabíjený, a posádka tanku se tak skládá jen ze tří mužů.
C4I systém velení a řízení zapojuje vozidlo do sítě Japonských pozemních ozbrojených sil sdílením informací mezi vozidly, komunikací s pěchotou, zapojením do ReCS (plukovní systém velení a řízení), a spolu s denní i noční optikou poskytující 360° pokrytí prostoru kolem tanku z něj činí potenciálně velmi efektivní zbraň. Mezi další přednosti konstrukce patří zejména CVT, převodovka, která umožňuje vyvinout maximální rychlost 70 km/h v obou směrech.
Psali jsme: Masivní militarizace Japonska? Jen adekvátní reakce na čínskou hrozbu
Oproti těžkému Typu 90 (50,2 tuny), který je nasazován jen na ostrově Hokkaido, může být Typ 10 nasazen kdekoli v Japonsku, při 44 tunách jej unese 84 % ze 17920 japonských mostů. Typ 90 dosahuje v tomto ohledu jen 65 % a běžné západní typy dokonce 40 %. Typů 10 bylo dosud vyrobeno přes 100 kusů (Typu 90 je ve službě na 350, a Typu 74 560).