Úderná skupina letadlové lodě HMS Queen Elizabeth je připravena k nasazení

Úderná skupina letadlové lodě HMS Queen Elizabeth je připravena k nasazení
Autor: Royal Navy|Popisek: Skupina kolem HMS Queen Elizabeth během cvičení Joint Warrior
05 / 01 / 2021, 13:00

Velká Británie se vrací mezi nemnoho světových mocností, které provozují a mohou kdykoli nasadit údernou skupinu, jejímž jádrem je moderní letadlová loď. Na podzim sestavená úderná skupina letadlové lodě HMS Queen Elizabeth byla prohlášena za schopnou operačního nasazení.

Kromě Velké Británie, která se díky HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales vrací do hry po bezmála sedmi letech od vyřazení HMS Illustrious ze služby, provozují letadlové lodě v Evropě již jen Itálie s malými loděmi Cavour a Giuseppe Garibaldi (kterou čeká vyřazení v roce 2022) a Francie s jadernou letadlovou lodí Charles de Gaulle.

HMS Queen Elizabeth, loď s konvenčním pohonem a výtlakem 65 tisíc tun, budou v rámci skupiny podporovat dva protiletadlové torpédoborce typu 45, resp. třídy Daring (HMS Diamond a HMS Defender), dvě protiponorkové fregaty typu 23, resp. třídy Duke (HMS  Kent a HMS Northumberland), a útočná ponorka třídy Astute nebo Trafalgar. Materiální zázemí zajišťují dvě zásobovací lodě Královského pomocného loďstva (Royal Fleet Auxiliary), což je civilní podpůrná větev Královského námořnictva (RFA Tideforce a RFA Fort Victoria). Do budoucna se počítá s novými fregatami typu 26 (stavba dvou byla zahájena v letech 2017 a 2019, třetí byla objednána.

video: youtube

Britské Ministerstvo obrany uvedlo: "Všechny prvky skupiny od stíhaček přes radarové systémy až po protilodní zbraně byly úspěšně propojeny a uvedeny do provozu." Vzdušné i námořní složky úderné skupiny nyní dosáhly milníku, který zahrnuje kvalifikované piloty a pozemní posádky, které jsou v pohotovosti pro operace letadlové lodi a vycvičeni v manipulaci se zbraněmi a údržbě vybavení.

Další známkou úspěchu v této fázi je schopnost nasadit schopnosti protiponorkových prostředků, jako jsou fregaty a torpédoborce, stejně jako letadla s pevným křídlem i vrtulníky včetně typu Merlin, které budou operovat spolu s nosičem.“

Letadlová loď HMS Queen Elizabeth má kapacitu 36 letounů. Počítá se ovšem se dvěma perutěmi v síle 24 strojů typu Lockheed Martin F-35B Lightning II (tedy variantu se schopností krátkého vzletu a kolmého přistání), přičemž v běžné službě by měla loď nést jen asi desítku strojů. V současnosti z její paluby operuje smíšená americko-britská peruť vyzbrojená deseti F-35B patřícími americké 211. stíhací útočné peruti námořní pěchoty (VMFA-211) a pěti F-35B od 617. perutě britského Královského letectva. Kromě Lightningů II nese loď také osm vrtulníků Merlin (HM2 a HC4).

Ministr obrany Jeremy Quin řekl: "Pro HMS Queen Elizabeth, Královské námořnictvo a celou zemi je to nesmírně důležitý milník. Tento úspěch je dokladem odhodlání našeho personálu ve službě a průmyslových pracovních sil, kteří dodali tuto prvotřídní vojenskou schopnost, což je schopnost, kterou drží jen hrstka národů. Přeji celé skupině Carrier Strike Group pro první letošní operační nasazení vše dobré.“

Schopnosti operačního nasazení (IOC) dosáhla skupina po absolvování podzimního cvičení Joint Warrior. V průběhu roku byl také kladen důraz na schopnost společného nasazení se silami britských spojenců (z Belgie, Kanady, Dánska, Francie, Německa, Lotyšska, Nizozemska, Norska, Španělska, Turecka, Japonska, Spojených arabských emirátů a USA). Plné schopnosti operačního nasazení má skupina dosáhnout v roce 2023, kdy má Fleet Air Arm (britské námořní letectvo) a RAF obdržet zbytek z prvních 48 objednaných Lightningů II ve verzi B.

Zdroj: forces.net, ukdefencejournal.org.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace