Úderný bombardér B-21 Raider: USA mají nad Čínou a Ruskem technologický náskok

Úderný bombardér B-21 Raider: USA mají nad Čínou a Ruskem technologický náskok
foto: USAF / Public Domain / Wikimedia Commons/B-21 Raider

V oblasti strategických bombardérů má Spojené státy jasnou výhodu nad svými soupeři, zejména Čínou a Ruskem. Klíčovým prvkem této výhody je nový stealth bombardér B-21 Raider, vyvíjený společností Northrop Grumman.

USAF si stále ponechává modernizované, byť letité, ale velkokapacitní B-52, ale nahrazuje jiné typy. Takže americké strategické bombardovací letectvo se do budoucna bude opírat o dva typy, a to B-52 a B-21. V americkém letectvu vždy úvodní písmeno určuje předurčení letounu, B = bombardér, A = bitevní, F = stíhač. B-21 je technologickým posunem v americkém bombardovacím letectvu a zároveň prohloubením jeho stealth schopností. Nelze říci, že by B-1 a -B-2 byly špatné, ale nemají kapacity B-52. Jejich životnost však pomalu končí a udržovat tolik modelů ve vzduchu je i pro USAF finančně náročné.

USAF se tedy v oblasti bombardérů konsoliduje na dva modely, velkokapacitní B-52 a nejmodernější B-21. Toto znamená, že americké letectvo přejde v dohledné době na dva typy bombardérů, a zřejmě dva typy stíhacích/stíhacích-bombardovacích letounů. Páteř budou tvořit B-52 a B-21 a pak F-22F-35. Přechod pouze na tyto typy sice zvyšuje výrobní náklady, ale snižuje v rámci objemu výdaje na pořizovací cenu v rámci objemu zakázky a též na životní cyklus vzhledem ke sjednocované logistice. U bombardérů zřejmě B-52 vydrží ve službě ještě poměrně dlouho, a to jak k jejich modernizačnímu projektu, tak i velkokapacitní schopnosti nesení bomb. Tou letouny typu stealth zatím nedisponují.

B-21

První let B-21 Raider

 

Program B-21 Raider zaznamenal již od počátku vývoje významný pokrok. V listopadu roku 2023 se tento pokročilý bombardér poprvé vznesl do vzduchu, což představuje klíčový milník v rámci testování. První let proběhl na základně US Air Force Plant 42 v Palmdale v Kalifornii, kde B-21 vzlétl za přítomnosti  zástupců společnosti a odborníků na vojenskou techniku. Tento testovací let potvrdil, že projekt postupuje podle plánu a výrobce, společnost Northrop Grumman, dodržel svůj závazek, že letoun vzlétne do konce roku 2023. Plné operační nasazení B-21 Raider se očekává v roce 2027.

 

Finanční náklady programu B-21 Raider 

 

Program B-21 Raider je jedním z finančně nejnáročnějších projektů amerického letectva. Odhaduje se, že výdaje na jeden letoun se pohybují kolem 700 milionů dolarů, což v celkovém součtu může znamenat náklady až 203 miliard dolarů za celou flotilu. Tento projekt je klíčový nejen pro americké letectvo, ale také pro celý americký letecký průmysl. Na výrobě se podílí více než 400 dodavatelů z 40 států, včetně významných firem jako Pratt & Whitney, která dodává pro B-21 motory. Navzdory těmto vysokým nákladům se však očekává, že B-21 bude ve srovnání se svým předchůdcem, B-2 Spirit, nákladově efektivnější při operačním nasazení, což umožní letectvu provádět více misí s menšími výdaji.


 

Technologický pokrok a nové schopnosti B-21 Raider

 

B-21 Raider představuje evoluci v oblasti strategických bombardérů. Ačkoli je designem blízký svému předchůdci B-2 Spirit, jeho konstrukce a technologie jsou značně pokročilejší. Raider využívá technologie stealth, která mu umožňuje zůstat neviditelný pro radary nepřítele i při operacích hluboko v nepřátelském území. Letoun je navržen tak, aby nesl jak konvenční, tak jadernou munici, a je schopen provádět údery na velké vzdálenosti, což ho činí klíčovým prvkem americké jaderné triády.

Zároveň lze předpokládat, že B-21 budou v krátké době využívat umělou inteligenci (AI) a budou spolupracovat s rojem dronů v rámci programu „Loyal Wingman“ k vlastní ochraně. Samozřejmě i tyto drony budou v konfiguraci stealth. Zavedení B-21 Raider posunuje kvalitativní schopnosti amerického bombardovacího letectva na další úroveň. Ale jak je vidět na B-52 a A-10, i některé starší konstrukce stále nacházejí své místo. Lze tedy očekávat přepracování americké filozofie a taktiky nasazení vzdušných sil. Z toho plyne rozhodnutí, kdy, co v jakém počtu a s jakou výzbrojí bude nasazeno.

Nedá se říci, že B-52 by ztratily svou roli, ale k prvotním úderům před eliminací nepřátelské protivzdušné obrany letouny typu stealth mají dominantní roli. Klíčové je též nasazení odpovídajících zbraňových systémů. Dá se tedy říci, že B-21 bude moderním stealth úderným strategickým bombardérem následovaný velkokapacitním nosičem B-52. Pokud se technologie osvědčí v součinnosti s drony, možná nebude nutný doprovod stíhačů, jež stejně nemají takový dolet jako strategické bombardéry, tedy nemohou poskytovat ochranu po celou dobu letu.

B-21

Koncepce nasazení USAF, přechod na stealth B-21 Raider

 

I z tohoto důvodu se přechází na technologie stealth, aby bombardéry bez stíhací ochrany měly nejvyšší šanci na přežití nad nepřátelským územím nebo v jeho blízkosti, byť za cenu nižší kapacity nesené výzbroje. B-21 je jistě generačním posunem v bombardovacím letectvu, ale zřejmě jeho zavedení bude vyžadovat přepracování koncepce nasazení USAF. A jak již bylo řečeno, trendem doby je přechod na tyto typy letounů, tedy stealth, a RuskoČína na nich intenzivně pracuje. Obě země však nemají doposud výrobní ani technologické kapacity jako USA, takže náskok USA, respektive NATO bude zachován.

Je však zapotřebí se mít na pozoru, protože obě země, tedy Rusko i Čína zvyšují své vojenské výdaje společně s těmi na vývoj a výzkum (R&D). Ale z trendu bombardovacího letectva je patrné, že od plošného bombardování velkokapacitními nosiči se přechází spíše k nosičům přesných střel s plochou dráhou letu nebo klíčovou údernou schopností. Nejdůležitější ovšem je proniknout protivzdušnou obranou protivníka. 

Zdroj: northropgrumman.comaf.milwww.airandspaceforces.com

Tagy