UH-60M Black Hawk - Černý jestřáb pro AČR?

UH-60M Black Hawk - Černý jestřáb pro AČR?
02 / 07 / 2019, 10:00

Druhá z diskutovaných amerických nabídek víceúčelových vrtulníků, jimiž by AČR mohla nahradit dosluhující Mi-35/24V, je postavena na strojích Sikorsky UH-60M Black Hawk. Disponuje jimi mj. Slovensko (bez výzbroje, celkem v budoucnu devět strojů) a Švédsko (nasadilo je při evakuaci zraněných v Afghánistánu, celkem jich má 15), a exportní variantu S-70A42 (ekvivalent americké UH-60L) vlastní také Rakousko (v současnosti 9 kusů, přibudou ještě 3).

UH-60M (Utility Helicopter, užitkový, tedy víceúčelový vrtulník) vybavený pokročilou digitální avionikou a výkonnými motory je určený pro pestrou škálu úkolů: taktickou přepravu, přepravu nákladu v podvěsu, bojové i nebojové pátrání a záchranu (SAR), útočné výsadky, velení a řízení, zdravotní evakuaci, leteckou podporu, pomoc při živelních katastrofách, hašení požárů.

Americká armáda nasadila své UH-60M k podpoře bojových misí v Iráku a Afghánistánu; dosud jich obdržela asi 400, a dalších bezmála 1000 má dostat do roku 2026.

Protože mají vrtulníky nahradit u 221. vrtulníkové letky bitevní a transportní Mi-35, požaduje Armáda České republiky výzbroj skládající se z kanónu nebo kulometu ovládaného pilotem a kulometu ovládaného palubními střelci, neřízené rakety, laserem naváděné rakety a protizemní řízené střely. Součástí původní americké nabídky v hodnotě dosahující 800 milionů dolarů (17,9 miliardy korun) byly laserem naváděné střely APKWS ráže 70 mm (v podstatě laserem naváděná Hydra 70) a kulomety ráže 7,62 nebo 12,7 mm pro levé a pravé střeliště. UH-60 není vyzbrojen kulometem nebo kanónem ovládaným pilotem, a součástí nabídky nebyly protizemní řízené střely: UH-60M může nést střely AGM-114 Hellfire.

UH-60M Black Hawk má maximální vzletovou hmotnost 10659 kg. Se čtyřčlennou posádkou uveze 11 plně vyzbrojených vojáků (AČR požaduje alespoň 8) a v podvěsu unese až 4082 kg (9000 lb), a v kabině může nést náklad o hmotnosti 1197 kg (armáda požaduje 960 kg). Cestovní rychlost při vzletové hmotnosti 7620 kg v 1200 m činí 280 km/h (AČR požaduje cestovní rychlost alespoň 260 km/h). Dostup má 4626 m s oběma motory (armáda požaduje alespoň 4000 m), a s jedním motorem pak 1981 m. Dolet vrtulníku bez přídavných nádrží je 511 km (některé zdroje uvádějí 592 km; a armáda požaduje alespoň 550 km).

Kromě výzbroje tedy UH-60M loni v červnu zveřejněné požadavky na 12 víceúčelových vrtulníků splňuje. Nosnost moderního heliportu nemocnice v brněnských Bohunicích je 6,4 tuny, většina ostatních jen 3,5 tuny, a UH-60M tedy na stávajících heliportech českých nemocnic přistávat nebudou.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace