Ukrajinské komando zničilo bitevní vrtulníky Ka-52 a Mi-28 na ruské základně u estonských hranic

Ukrajinské komando zničilo bitevní vrtulníky Ka-52 a Mi-28 na ruské základně u estonských hranic
Autor fotografie: foto: Alex Beltyukov; CC BY-SA 3.0|Popisek: Bitevní vrtulník Ka-52
17 / 11 / 2022, 10:00

Na sociální síti Telegram se objevilo video, které ukazuje, jak příslušníci pravděpodobně ukrajinských speciálních sil umísťují výbušniny na ruské bitevní vrtulníky, které jsou následně zničeny. Záběry byly pořízené koncem října 2022 na letecké základně Veretě v ruské Pskovské oblasti, asi 800 km od ukrajinských hranic, nedaleko hranic s Estonskem.

Podle zprávy zpravodajské služby Baza sítě Telegram, kterou potvrdilo ukrajinské ministerstvo obrany, došlo v důsledku výbuchů ke zničení dvou vrtulníků Kamov Ka-52 Hokum-B a jednoho letounu Mil Mi-28N. Další dva vrtulníky utrpěly značné škody. Kromě toho mělo být na dalším vrtulníků nalezeno 400 g TNT, které z neznámého důvodu nevybuchly.

Ukrajina sice útok potvrdila, ale vládní představitelé se k němu nepřihlásili. Přesto se všeobecně předpokládá, že za výbuchy stojí ukrajinské speciální síly. Pokud je to pravda, jednalo by se o první útok hluboko na ruském území. K předchozím sabotážím docházelo především v pohraničních oblastech a na Ruskem okupovaném Krymu.

Video bylo natočeno během dne a ukazuje muže oblečeného v maskáčích a černých rukavicích, jak sestavuje výbušné zařízení z rozbušky MD-5M a VZD-6Ch. Ta funguje s až šestihodinovým zpožděním, k následným výbuchům došlo v noci.

Zatímco ruská média o explozích informovala nedlouho poté, kdy k nim došlo, ruské ministerstvo obrany země se k nim dosud nevyjádřilo. Od té doby byla zveřejněna řada zpráv, které odhalily, že zabezpečení základny je již několik let nedostatečné, přičemž nejmenovaný úředník řekl Rádiu Svobodná Evropa: "Na tento vojenský útvar je poměrně snadné se dostat. Je tam nulová ostraha. Můžete se dostat do kterékoli z okolních vesnic a dojít k přistávací dráze".

V současné době je základna domovem 15. letecké brigády, dříve ji využívalo 444. středisko bojového nasazení a přeškolení personálu námořního letectva ruského námořnictva. Podle magazínu The Drive má 15. letecká brigáda ve výzbroji řadu typů, včetně vrtulníků Mil Mi-8 MTPR-1 a těžkých transportních vrtulníků Mil Mi-26, 12 vrtulníků Mi-28N, po jedné letce 16 vrtulníků Mi-8 MTV-5 a 12 vrtulníků Kamov Ka-52 a Mil Mi-35M.

Jak bylo uvedeno výše, dva z letounů zničených při útoku ukrajinského komanda byly Ka-52. Tento stroj, přezdívaný "Aligátor", v kódu NATO Hokum-B, patří k nejmodernějším vojenským strojům, které má Rusko k dispozici. Je vybaven pokročilými navigačními ovládacími prvky a přilbovými zaměřovači a je vyzbrojen 30mm rychlopalným kanónem a až dvěma tunami podvěšené výzbroje.

Podle britského ministerstva obrany mělo Rusko na začátku rusko-ukrajinské války ve svém arzenálu 90 strojů typu Ka-52. Od té doby se však tento počet snížil, a podle Britů ruské ozbrojené síly přišly dosud nejméně o 23 kusů.

Mil Mi-28, v kódu NATO "Havoc", je dvoumístný protitankový bitevní vrtulník pro denní i noční použití za každého počasí. Jeho konstrukce pochází z roku 1982 a má být protiváhou amerických vrtulníků Apache. Varianta N byla do služby zařazena v roce 2009. Stejně jako u Ka-52 jde o bitevní vrtulník bez sekundární přepravní schopnosti, který je pro svou roli lépe optimalizován než bitevní vrtulníky Mil Mi-24. Podobně jako Ka-52 nese 30mm kanón a až 1600 kg podvěšené výzbroje.

Zdroj: Ukraine Weapons Tracker; The Drive; War History Online

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace