,,Ultimátní" mise ruských MiGů v Sýrii - zničit izraelskou F-16?

,,Ultimátní&quote; mise ruských MiGů v Sýrii - zničit izraelskou F-16?
Autor: Master Sergeant Kevin J. Gruenwald, Wikimedia Commons|Popisek: Izraelská F-16
06 / 06 / 2020, 16:30

Rusko dodalo Sýrii druhou várku letounů MiG-29, která má pomoci k odstrašení izraelských letounů F-16.

30. května informovala syrská agentura SANA, že Sýrie obdržela druhou várku letounů MiG-29 z Ruska. Slavnostní ceremoniál se odehrál na ruské letecké základně Hmímím v Sýrii.

Ještě předtím bylo dodáno Sýrii několik letounů MiG-29 ke zvýšení vzdušných kapacit poté, co Turecko způsobilo v rámci své březnové ofenzivy Sýrii těžké ztráty. Právě letouny MiG-29 mají vydatně pomoci Damašku ve schopnosti odrazit útoky nejen Turecka, ale i Izraele. Ruský server Avia.pro uvedl, že nově vybavené letouny MiG-29 pro syrskou vládu jsou nyní plně schopné sestřelit izraelské stroje F-16.

Podle zmíněného serveru pak mají letouny MiG-29 lepší bojové schopnosti než izraelské F-16. Na druhé straně web k tomu dodal, že i přes zvýšené bojové schopnosti, která je dána ruskými stroji MiG-29, je možné, že Sýrie nemá dostatečnou sílu k tomu, aby odrazila všechny izraelské stíhače. Nicméně právě ruské migy mají na každý pád Sýrii významně pomoci v odstrašení útoků Izraele.

Jak by ale čistě teoreticky dopadl vzájemný souboj F-16 a Migu-29?

Zajímavostí je, že ani MiG-29, ani F-16 nejsou schopné útočit na cíl z velké vzdálenosti. Pokud by měly stanout tyto letouny proti sobě na střední vzdálenost a vystřelily by na sebe vzájemně rakety, je těžké odhadnout výsledek takového střetu. Nicméně F-16 má lepší radar, který by umožnil letounu delší čas na reakci po detekci MiGu. MiG-29 je vybaven raketou R-27R, F-16 raketou středního doletu, což je radarem naváděná střela. I když podle mnoha západních vojenských expertů není raketa tak efektivní, F-16 by měla stejně v tomto ohledu nad Migem výhodu, protože AMRAAM je aktivně naváděnou raketou a pilot ji tak může vystřelit jako první a pak provést potřebný manévr.

Pokud by se střetla obě letadla na krátkou distanci, zde by naopak byl ve výhodě MiG-29. Ten totiž vyniká lepší ovladatelností a má také vektorování tahu, to znamená schopnost letounu měnit směr tahu z výstupných trysek požadovaným směrem.

Tak který letoun je vlastně lepší? Každý z nich má výhody, které ten druhý nemá, v boji však rozhodují samozřejmě také pilotovy schopnosti, zkušenosti a výcvik maličkosti, souhra okolností a jistě i štěstí. Proto necháváme toto rozhodnutí na laskavém čtenáři.

 

Zdroj: military-wiki.com, avia.pro

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace