foto: Kelly Michals / Flickr/X-62A
Program DARPA Air Combat Evolution a Agentura pro pokročilé výzkumné projekty oznámily průlomový úspěch v oblasti letectví. Simulovaný letecký souboj AI proti lidskému pilotovi dopadl ve prospěch umělé inteligence.
X-62A VISTA (Variable Stability In-fight Simulator Test Aircraft) je experimentální letadlo, které je odvozeno od letounu F-16D Fighting Falcon, se systémem autonomního řízení. X-62A je vybaveno víceosým vektorováním tahu, což znamená, že jeho manévrovatelnost je velmi vysoká s úhly náběhu, které se zcela vymykají běžné praxi. Jedná se o verzi izraelského letectva s hřbetním krytem a těžkým podvozkem, což při klesání umožňuje dosahovat velmi vysokých rychlostí.
X-62A je pozoruhodný vývojem přímého hlasového vstupu a vývojem speciálního displeje HUD. Nachází se na U. S. Air Force Test Pilot School na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. V letadle se může nacházet pilot a bezpečnostní pilot. Délka je 14,8 metru, rozpětí 9,8 a výška 4,8 metru. Maximální vzletová hmotnost činí 19 tun a motor má při vektorování tah ohromných 28 200 ibf. Maximální rychlost je 2 170 km/h s doletem 5 200 kilometrů s přídavnými nádržemi. Dostup činí 15 000 metrů.
Podle The Aviationist byl test proveden již v minulém roce. Zpočátku se jednalo pouze o obranné manévry, které postupně přešly k ofenzivním střetům ve vysoké rychlosti i výšce. V průběhu testování došlo k neuvěřitelným 100 000 kritickým změnám v softwaru během 21 letů. X-62A létá s piloty, ale se schopností se zcela odpojit do autonomního režimu. Testování ovšem probíhalo plně pod kontrolou umělé inteligence a dle letectva nebylo nutné použít ani jednou bezpečnostní spínač pro převzetí řízení piloty.
"Je velmi snadné podívat se na program X-62A ACE a vidět ho jako autonomní řízení, může vést letecké souboje, ale to postrádá smysl," řekl Bill Gray, hlavní testovací pilot školy testovacích pilotů. "Souboje byly problémem, který bylo třeba vyřešit, abychom mohli začít testovat autonomní systémy umělé inteligence ve vzduchu. Každá lekce, kterou se učíme, se vztahuje na každý úkol, který byste mohli dát autonomnímu systému."
Střety X62A a F-16 v plnohodnotných podmínkách66
Nutno podotknout, že celý vývoj je neuvěřitelně rychlý, protože po vyvinutí žádoucího softwaru se první let uskutečnil v prosinci 2022 a po roce se již hlásí úspěch ve schopnosti umělé inteligence porazit lidského pilota. Fakticky se jednalo o souboj F-16 proti F-16, tedy technologicky víceméně vyrovnaná letadla. Střety obou letadel byly prováděny jak mimo vizuální dosah, tak v klasických leteckých soubojích za zcela reálných podmínek a plné optimalizaci výkonu strojů.

Program DARPA má za cíl vývoj důvěryhodné autonomie řízení umělou inteligencí pro vzdušný souboj za využití kolaborativních leteckých soubojů člověk-stroj. Již v minulosti probíhaly tyto souboje, ale pouze ve virtuální simulaci a již tehdy AI vyhrávala. Nasměrovala stroj k velmi přesné formě zabíjení s bleskovou reakcí a vyšší rizikovostí jednání, kdy lidský pilot nadále při kontaktu manévroval, zatímco umělá inteligence bez váhání střílela a protivníka zničila.
X-62A je zcela nepochybně jeden z přelomů v armádním letectví a letectví vůbec. Uměla inteligence se stále více prosazuje na všech frontách lidské činnosti a snaha o vývoj autonomních zařízení v armádě je dlouhodobě enormní. Je nutné si uvědomit, že výcvik amerických pilotů je velmi náročný a nalétají velké množství letových hodin ročně. Pokud takového pilota porazila Ai jedná se nepochybně o vysoce sofotikovaný systém, který ukazuje cestu do budoucna, protože podobný software bude možné používat u velkých dronů vyzbrojených raketami vzduch vzduch. A zde je právě ta budoucnost. Plně autonomní UAV v bojových podmínkách se schopností plně nahradit pilotované letadlo. Ještě před pár lety jsme se na totéž dívali ve sci-fi snímcích.
Tagy