foto: Vitaly V. Kuzmin / GNU / Free foto/Ural-4320
Logistická vozidla jsou jednou z nejméně doceněných částí každé armády. A nákladní auta obzvlášť. Jedno z nejrozšířenějších v ruské armádě je Ural-4320.
Ural-4320 je podle WeaponSystem.net téměř devítitunové vozidlo 6x6 s maximální rychlostí 82 kilometrů za hodinu. Maximální zatížení činí šest tun na silnici a pět tun v terénu. Vzhledem k jeho celkové univerzálnosti může a nemusí mít pancéřovou kabinu. Motor JaMZ-238(36), původně byl použit KamAZ-740 V8, o výkonu 240 koní utáhne sedmitunový přívěs. Nádrž má kapacitu tři sta litrů a dojezd na silnici v závislosti na verzi může být až 1 100 kilometrů. Ural-4320 je používán jako cisternové vozidlo, letecký palivový tanker, jako servisní vůz s navijákem a lehkým jeřábem, rypadlo, mobilní jeřáb a v neposlední řadě jako podvozek pro salvový raketomet BM-21 Grad, vzor pro naše RM-70 Vampire, ty už ovšem jezdí na podvozku Tatra 8x8. A je řeč pouze o armádních verzích.
Technické specifikace Ural-4320
Podle Military History se Ural-4320 vyrábí od roku 1977. Starším čtenářům je poměrně dobře znám, protože sovětské jednotky ho používaly na našem území až do jejich odsunu v roce 1991. Příčina vývoje byla jednoduchá, jeho předchůdce Ural-375 měl benzínový motor a jeho spotřeba byla až sedmdesát litrů na sto kilometrů vysokooktanového benzínu v základní verzi bez pancéřování. Sověti začali uvažovat o dieselovém motoru, ale cesta byla opravdu dlouhá. Vývoj nového motoru a převodovky trval více jak sedm let. Vozidlo vyfocené na níže přiloženém příspěvku ze sítě X má dieselový šestiválec JaMZ-236, protože je na pravé straně patrný vzduchový filtr vyvedený na kapotě auta. Verze 38 je osmiválcová.
Od roku 2000 se Ural-4320 vyrábí s prodlouženým motorovým prostorem bez ohledu na typ instalovaného motoru. Tedy i Rusko pochopilo stále větší význam modulárnosti vojenské techniky. Nákladní auto je určeno pro přepravu materiálu, osob a tažných zařízeních na všech typech cest i terénu. Jeho velká světlost ho k tomu doslova předurčuje. Je primárně určený do náročných podmínek v oblastech bývalého Sovětského svazu, podobně jako značná část ruské vojenské techniky. Ta se orientuje na nízkou siluetu a váhu. Aktuálně je na Ukrajině jasné vidět, že zastaralá BMP, MT-LB nebo BTR prostě nestačí, chybí jim pancíř.
Ural-4320 byl hlavním produktem ruského Uralského automobilového závodu až do roku 2015, kdy do výroby vstoupil jeho nástupce Ural Next. V zásadě se ale jedná jen o modernizaci jeho předchůdce s novým motorem o výkonu 285 koní a padesáti dalšími konstrukčními změnami včetně devítistupňové převodovky. Ural-4320 je vyráběn souběžně. Podle Oryxu bylo na Ukrajině doposud zničeno 1454 vozidel včetně 183 cisteren. Ukrajina přišla doposud o 113 Ural-4320. Jen pro zajímavost, Rusové ztratili prakticky stejný počet svých BMP. To samo o sobě hovoří o dvou věcech. Ukrajinské UAV jsou všude, nákladní vozidlo je žádoucí cíl a BMP jsou prostě velmi slabě chráněná.

Ural-4320 s ERA
Opravdu zajímavá fotka Ural-4320 je výše vložený příspěvek ze sítě X. Reaktivní pancíř na nepancéřovaném vozidle je opravdu něco. Dalo by se říci, že extrém, jenže v Rusku nic nového. Jako příklad může být fotka legendární Buchanky z dubna 2023. Plechovka obložená bloky reaktivního pancíře a připravená k akci. Nešlo o podvrh. Pochopitelně aktuální foto může být podvrh, dnes se to dá někdy opravdu těžko rozeznat, ale v Rusku je možné úplně všechno.
Reaktivní pancíř (ERA) je určený pro obrněná vozidla proti kumulativním střelám. Princip spočívá v tom, že v jednotlivých blocích je výbušnina, která exploduje při kontaktu se střelou a měla by ji přivést k předčasnému výbuchu nebo vychýlení směru. Obrněné vozidlo takováto exploze neponičí, ale dát bloky na nákladní automobil bez pancíře je totéž, jako koupit si vstupenku do pekla. Jen samotný výbuch kostky ERA zaručí posádce téměř jistou smrt. Při vývoji této ochrany se intenzivně řešilo, že zasahuje okolní pěchotu. Je opravdu zvláštní, že řidič přes bloky nemůže skoro vidět.
Tagy