US Navy řeší trvale nespolehlivost svých pobřežních bojových lodí. Rozhodla se pro radikální řez

US Navy řeší trvale nespolehlivost svých pobřežních bojových lodí. Rozhodla se pro radikální řez
Autor: public domain|Popisek: Pobřežní bojové lodě USS Independence a USS Coronado
14 / 11 / 2020, 13:00

Americké námořnictvo neřeší jen problémy s finančními prostředky, potíže se stealth torpédoborci Zumwalt, ale také s dlouhodobou poruchovostí svých pobřežních bojových lodí, které byly poměrně nákladnou investicí. Čtyři z nich čeká smutný osud - vyřazení ze služby k 31. 3. 2021. A nemusí to být konečná.

Některé z nich vypadají přímo monumentálně a vzbuzují patřičný respekt. Řeč je o amerických pobřežních bojových lodích (LCS - Littoral Combat Ship), s jejichž problémy se potýká v současné době americké námořnictvo.

Pobřežní bojová loď USS Detroit měla poruchu na zpáteční cestě na Floridu a musela být odtažena do přístavu Port Canaveral, protože nebyla schopná další plavby. V tamním přístavu se pak plavidlo podrobí revizi a opravám. O to více je na pováženou, že Detroit byl zařazen do služby teprve před čtyřmi lety.

detroit

                                       Poruchová pobřežní bojová loď USS Detroit (Zdroj: public domain)

 

Problémy jsou technického rázu a souvisí s pohonnou jednotkou či ústrojím. V roce 2016 postihla porucha také USS Fort Wort, technické potíže zhatily plány rovněž další pobřežní bojové lodi, tentokrát USS Coronado. O rok dříve se objevila porucha také u USS Milwaukee. A tak bychom mohli pokračovat dál.

O LCS, koncipovaných jako futuristické a supermoderní plavidla, se dá hovořit jako o velmi nákladné investici, která je možno v řadě ohledů označit jako zbytečnou, protože nenaplnila očekávání. Jsou tím příkladem, kdy můžeme říct ,,za hodně peněz málo muziky".

A US Navy na trvale nepříznivou situaci už zareagovala. Hodlá vyřadit ze služby čtyři LCS - Fort Worth, Freedom (třída Freedom), Independence a Coronado (poslední dvě třída Independence) k 31. březnu 2021. Je zajímavé, že Coronado byla zařazena do služby teprve před šesti lety. Není však vyloučeno, že stejný osud postihne i další plavidla, která byla zařazena do služby relativně nedávno. 

Americké námořnictvo se rozhodlo ušetřit finanční prostředky, které by muselo investovat do těchto nespolehlivých LCS a ušetřit na jiné modernizační účely, respektive projekty. Na druhou stranu předražení projektu LCS a nenaplnění jejích ambicí může US Navy, jejíž finanční rozpočet je napjatý, spíše mrzet.

Nicméně na druhé straně US Navy s dalšími LCS zatím počítá (s dalšími jednotkami třídy Independence) do různých misí. Odhlédneme-li od vleklých technických problémů, LCS mohou najít využití například v Jihočínském moři jako ,,bariéra" proti čínské expanzivnosti, jak o tom nedávno informoval magazín National Interest.

Z logiky věci a vývoje situace ve světě lze předpokládat, že US Navy se bude snažit dál mít ve výbavě plavidla LCS. Odpovídá tomu i změna plánování ve výstavbě dalších hladinových bojových plavidel, kdy se zmenšuje jejich velikost a tím i ponor, což umožní operace skupiny plavidel v pobřežních vodách nejen Jihočínského moře.

 

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace