USA nabízejí Indii stíhač F-21 ,,na míru", ale vybere si ho skutečně?

USA nabízejí Indii stíhač F-21 ,,na míru&quote;, ale vybere si ho skutečně?
Autor: screenshot Youtube|Popisek: F-21
11 / 04 / 2020, 14:00

Hádanka v podobě výběru nového stíhacího letounu pro Indii stále nebyla rozluštěna. USA jí nabízejí letoun F-21, v těsném závěsu za americkou nabídkou jsou však i evropské varianty. Čemu dá nakonec Indie přednost?

Indie se poohlíží v současné době po novém stíhači v rámci programu MMRCA 2.0 v hodnotě přes 15 miliard dolarů a pokud Lockheed zvítězí, indické vzdušné síly mají dostat celkem 114 víceúčelových letounů.

S Lockheedem soutěží ještě například Boeing s letounem F/A-18 Hornet, Saab nabízí svůj letoun JAS-39 Gripen, francouzská společnost Dassault stroj Rafale, ve hře je i Eurofighter Typhoon. Pro Indii se jedná v podstatě o jeden z klíčových kontraktů, protože má ve svém leteckém parku skutečně obstarožní ,,kousky" MiG-21, MiG-27 a MiG-29.

Indie je v tomto projektu bohužel velmi nekonzistentní. Nejdříve jednala o dodávce těžké platformy, tedy dvoumotorového letou (Rafale, Eurofighter), pak změnila na dodávku lehké platformy (jednotorový Gripen nebo F-16), pak hovořila o kombinaci lehké i těžké platformy, takže zde je nutno být velmi opatrný v hodnocení možného budoucího rozhodnutí.

Každopádně Indie vnímá dva faktory, ruská technika je levnější, ale pozáruční servis Rusko nezvládá, respektive ho předražuje. Americká technika je prověřená, ale USA vyhlásí embargo kdykoliv na kohokoliv, viz strategický spojenec Pákistán nebo vrtulník UH-60 v Číně. Takže je celkem možné, že bude hledat třetí řešení, tedy např. Švédsko a Francii a přenos technologií k vývoji vlastního letounu, což se Indii i přes enormní náklady nepodařilo.

Tempo přestavby na nové moderní letouny neprobíhá úplně podle indických představ, nicméně právě F-21 by mohla vedle vlastního víceúčelového stíhacího letounu Tejas představovat zajímavou kombinaci do budoucna, i přes všechny technické a další problémy, které Tejas měl. Ty má každopádně odstranit do budoucna letoun Tejas Mk 2.

F-21 vychází ze stroje F-16 Block 70, je speciálně upraven pro Indii, kde ho chce Lockheed vyrábět ve spolupráci s místní společností Tata Advanced Systems. F-21 si odbyla premiéru na aerosalonu Aero India 2019 a vzbudil patřičnou pozornost. 

,,Věříme, že právě F-21 je nejlepším řešením, které splňuje požadavky indického letectva, které navíc poskytne další průmyslové možnosti pro Indii a akceleruje americko-indickou spolupráci v pokročilých technologiích," prohlásil optimisticky viceprezident Lockheedu Vivek Lall letos v lednu.

Nicméně ač se USA snaží F-21 Indii ,,asertivně" prodat, jsou za touto nabídkou v závěsu i zmíněné evropské varianty. Není vůbec jasné, zda USA se svým úsilím nakonec uspějí, i když F-21 v podstatě splňuje veškeré nároky na moderní indický letoun. Roli může hrát samozřejmě i cena za letouny. Pokud by se však Indie definitivně rozhodla pro americkou variantu, dávalo by to určitě z jejího pohledu smysl, protože by otevírala další možnosti ve vzájemné vojensko-technické oblasti, z čehož může Indie a její firmy jedině těžit. To by kromě jiného podpořilo tvorbu nových pracovních míst a indické ekonomice jistě pomohlo.


Zdroj: National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace