Autor fotografie: By Kremlin.ru, CC BY 4.0|Popisek: Představení Su-75
Pokud Rusko vyhraje válku na Ukrajině, bude to Pyrrhovo vítězství. Putin využije vítězství k tomu, aby ještě více upevnil svou moc na Ruskem. Důsledky „vyhrané války“ však budou doznívat po desetiletí, ke škodě ruské ekonomiky a ruských občanů.
USA už pomalu zabíjejí ruský obranný průmysl. Jeden z nejsilnějších hnacích prvků ruské ekonomiky [po energetice] je již v rukou Washingtonu, který pomalu svírá pomyslný krk ruského obranného průmyslu. Zákon Countering America's Adversaries Through Sanctions Act [CAATSA] sehrál v posledních letech obrovskou roli při svržení ruského vojensko-průmyslového komplexu a dnes je tento komplex na kolenou.
Video: YouTube
První obětí CAATSA byl Su-75 Checkmate. Myšlenka levného stealth stíhacího letounu páté generace, který by konkuroval americké vlajkové lodi F-35 Lightning II a švédskému SAAB Gripen, již zemřela. Vše, co z ní zbylo, je jedna maketa a několika grafických počítačových návrhů.
Maya Carlin, analytička v oblasti obrany, popisuje současný stav projektu Su-75 Checkmate. „Ruská schopnost získat základní položky, jako je přesné obrábění a polovodiče, byla omezena,“ říká Carlin. Bez této kombinace technologických potřeb by avionika ruského letounu nemohla být vyrobena ani v prototypové verzi.
To znamená, že ruští designéři a výrobci pracují s tím, co mají k dispozici. Tedy avionika ze Su-57 nebo Su-35. Těmto stíhačům se však momentálně nedaří. A pokud má Su-75 problém na mezinárodních trzích kvůli ruské invazi na Ukrajinu, Su-35 si kazí jméno v této válce. Navzdory pozitivním komentářům a důkazům o dobrém výkonu Su-35 nedosáhl takové vzdušné převahy, jak se tvrdilo. To znamená, že vybavený avionikou Su-57 nebo Su-35 Su-75 Checkmate s největší pravděpodobností selže i na mezinárodních trzích, a to jeho plánovaná cena za kus byla pouhých 30 miliónů dolarů.
Indie již dávno odstoupila od projektu Su-57 a nechala Rusko samotné, aby se postaralo o jeho financování. To ovlivnilo vývoj, zdrželo ho na roky a výsledky jsou viditelné. Jediným zákazníkem Su-57 je Rusko, a to v počtech odpovídajících týdenní produkci amerických F-35.
Su-35 měl létat na obloze Alžírska, Indonésie a Egypta. Všechny tři země ale z nákupu vycouvaly na poslední chvíli. Výše zmíněná CAATSA hrála v těchto zamítnutích obrovskou roli. Strach z přísných ekonomických sankcí vůči ekonomikám těchto zemí jednoduše zavřel dveře ruským letounům a otevřel cestu pro letouny Západu a jeho spojenců.
Su-75 Checkmate jde v současnosti ve stejných stopách jako ostatní ruská letadla. Nedostatek součástek a zařízení, čipů a polovodičů neustále mění plány v Kremlu. Tato stíhačka měla letět poprvé příští rok, ale s největší pravděpodobností tak učiní v roce 2024, tvrdí Rusové. Ale takové tvrzení je nyní zpochybňováno včetně data počátku sériové výroby v roce 2025, který se nyní posunul ústy samotných Rusů na rok 2027. Když si vzpomeneme na projekt PAK-DA, je jasné, že Su-75 na obloze před rokem 2030 nebude.
CAATSA a vliv amerického práva zasáhly i v jedné blízkovýchodní zemi. Tlak z Washingtonu donutil SAE stáhnout finanční prostředky na další rozvoj Su-75 Checkmate. Na oplátku – USA již asistují při nákupu izraelských zbraní pro Abu Dhabi a Izrael dělá opak, naléhá na USA, aby umožnily SAE získat stíhačky F-35, které původně tento pouštní stát chtěl.
CAATSA zabila ruského „šachistu“. Někteří odborníci se domnívají, že CAATSA nemůže zabránit některým vládám v nákupu Su-75, ale samotná CAATSA v současné době není zapotřební. Stačí, aby pokračovalo zastavení dovozu technologií do Ruska a tento projekt bude prostě pohřben. Protože každé jedno zpoždění projektu, které se již opakovaně děje, vede k odmítání potenciálních zákazníků.
Dnes nejmocnější zbraní Ameriky proti Rusku nejsou moderní zbraňové systémy, partnerství nebo vliv poblíž ruských hranic. CAATSA v kombinaci se zákazem exportu moderních technologií smrtelně zasáhla srdce ruského obranného průmyslu.
Zdroj. Bulgarianmilitary.com