USAF chce vyřadit ze služby starší letouny F-22, Kongres se postavil proti. Zmodernizujte je, vzkazuje

USAF chce vyřadit ze služby starší letouny F-22, Kongres se postavil proti. Zmodernizujte je, vzkazuje
Autor: Tim Felce (Airwolfhound), CC BY-SA 2.0|Popisek: F-22
05 / 07 / 2022, 13:00

Americké letectvo chce ze služby vyřadit 33 starších strojů F-22, s tím však nesouhlasí Výbory pro ozbrojené složky Sněmovny reprezentantů a Senátu, které naopak doporučují jejich modernizaci.

Jaký bude osud 33 stíhačů F-22 Block 20? Americké letectvo a Kongres jsou ve sporu kvůli tomu, jaká bude jejich další role. Zatímco USAF trvá na tom, aby letouny byly v rámci rozpočtu pro rok 2023 vyřazeny, Kongres chce tyto starší stroje naopak zmodernizovat.

USAF argumentuje tím, že F-22 má vysoké operační náklady i nemalé nároky na údržbu, a nevyplatí se tudíž do nich investovat prostředky, které by se mohly vynaložit například na upgrade nejnovějších F-22, či přesměrovat na modernizaci F-35, nebo finančně posílit program NGAD (Next Generation Air Dominance), tedy prioritní a stejně tak ambiciózní projekt výroby stíhače 6. generace, jež perspektivně nahradí právě letouny F-22 během třetí dekády.

Upgrade starších letounů F-22 by totiž stál 1,8 miliardy dolarů během příštích 8 let, a to představuje značně vysokou částku. Pokud by se USAF se stroji nakonec rozloučil, tak by měl k dispozici 153 letounů. Jasno má také tajemník amerického letectva Frank Kendall, podle něhož by upgrade letounů nebyl hospodárným krokem.

Jinak situaci ale vidí Výbor pro ozbrojené složky Senátu a Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu, které chtějí zablokovat plán USAF na vyřazení 33 zmíněných strojů. Nejenže nechtějí, aby se starší F-22 vyčlenily ze služby, ale chtějí je upgradovat na nejnovější konfiguraci.

Otázkou na druhé straně zůstává, jestli je názor výborů životaschopný a ,,finančně" si ho obhájí. 33 strojů F-22 je totiž určeno k výcviku, jejich upgrade by proto z pohledu USAF příliš nedával smysl, to spíš investice přesměrovat do již zmíněného projektu NGAD, který má prioritu, a má nahradit letouny F-22. Následující týdny rozhodnou o dalším osudu 33 starších F-22.

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace