USAF: Nejmocnější letecká síla světa slaví sedmdesátiny

USAF: Nejmocnější letecká síla světa slaví sedmdesátiny
Autor: US Air Force |Popisek: F-22
18 / 09 / 2017, 12:00

Pomineme-li balony v době občanské války a průkopníky typu bratří Wrightů, první vojenská letecká jednotka v USA s označením Aeronautical Division US Signal Corps byla založena 1. srpna 1901 jako součást spojovacího vojska.

Základna se nalézala ve Fort Omaha v Nebrasce a výzbroj tvořilo několik letounů Wright a balonů a jedna vzducholoď. Od té doby je první srpen slaven jako Den amerického letectva. Nicméně to nebylo letectvo, ale spojaři, přičemž nesamostatný vývoj trval ještě několik desetiletí.

USAF

Dne 18. července 1914 došlo u jednotky s dvanácti letouny k přejmenování na Leteckou sekci sboru signalistů. Činnost sekce byla ukončena 20. května 1918, přičemž se začalo blýskat na lepší časy. Došlo k přejmenování a prvnímu kroku osamostatnění pod názvem Division of Military Aeronautics. Bohužel vojenská aeronautika vydržela pouze čtyři dny a došlo k další změně. Dne 24. května 1918 byla utvořena Letecká služba americké armády, tedy pozemních sil. V originále US Army Air Service. Nicméně již ve dvacátých letech minulého století se datují snahy směřující k osamostatnění letectva jako samostatné složky amerických ozbrojených sil. Prvním nositelem takového řešení byl generálmajor Mason M. Patrick. Protože došlo k poměrně rychlému nárůstu, který se opíral o sériovou výrobu letadel u řady firem, došlo 2. července 1927 k transformaci na Letecký sbor americké armády (US Army Air Corps). Krátce před japonským útokem na Pearl Harbor byla 1. června 1941 provedena transformace na Americké armádní letecké síly (US Army Air Forces). Letectvo bylo stále součástí pozemních sil a válečné námořnictvo (US Navy) mělo vlastní letectvo. Nejslavnější typy z období druhé světové války byly stíhací P-38 Lightning, P-39 Airacobra, P-40 Warhawk, P-47 Thunderbolt, P-51 Apache/Mustang, bombardéry B-17 Flyigh Fortress, B-25 Mitchel, B-24 Liberator, B-26 Marauder, B-29 Superfortress, dopravní C-47 Skytrain a cvičné T-6 Texan.

P-38

Velkými písmeny P byly označovány stíhačky, po roce 1945 se začalo pro stíhačky, stíhací bombardéry a víceúčelové bojové letouny používat F. Písmenem B jsou označeny bombardéry, C transportní letouny, T cvičné letouny, H vrtulníky, později A bitevní letouny, E letouny elektronického boje a Q bezpilotní letouny. Velká písmena na svislé ocasní ploše jsou kódem základny, kde letoun působí. Dlouhodobá snaha směřující k osamostatnění letectva přinesla výsledky až v době druhé světové války, kdy začaly přípravy k separaci. Základem se stal Zákon o národní bezpečnosti (National Security Act) z roku 1947. Na jeho základě byly 18. září 1947 vytvořeny samostatné Americké letecké síly.

Hlavními architekty samostatných USAF byli generálové Carl A. Spaatz a Henry H. Arnold.

F-86 Sabre

Nejslavnější letouny proudové éry samostatného letectva 20. století byly stíhací, stíhací bombardéry, později víceúčelové F-84 Thunderjet/Thunderstreak, F-86 Sabre, F-100 Super Sabre, F-102 Delta Dagger, F-104 Starfighter, F-105 Thunderchief. F-106 Delta Dart, F-111 Raven, F-4 Phantom II, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, bombardéry B-47 Stratojet, B-52 Stratofortress a B-58 Hustler, F-117 Nighthawk, špionážní U-2 (později Dragon Lady) a SR-71 Black Bird.

161220-F-LW859-005

V současné době mají USAF 317 000 aktivních vojáků, 69 200 aktivních záložníků a 105 000 příslušníků Letecké národní gardy. Velitelství se nalézá v Langley u Washingtonu. Jsou mu podřízena následující velitelství: Letecké bojové velitelství, Globální útočné velitelství, Velitelství v Evropě, Velitelství v Pacifiku, Velitelství speciálních operací letectva, Velitelství letecké mobility, Školicí a výcvikové velitelství, Kosmické velitelství, Velitelství záloh letectva a Letecká národní garda. Disponuje více, než 5000 vojenskými letouny a menším množstvím vrtulníků. V přehledu bylo za rok 2016 uváděno 40 typů letounů, jeden vrtulník a jeden bezpilotní letoun.

A-10 hanger

Hlavní výzbroj tvoří víceúčelové bojové letouny F-15 Eagle (463), F-16 Fighting Falcon (963) několika verzí, nejmodernější je F-22 Raptor (183) a v současné době se začíná realizovat přezbrojení části sil typem F-35 Lightning II. Ve výzbroji zůstává menší počet bitevních A-10 Thunderbolt II. Bombardovací triádu tvoří B-52 Stratofortress, B-1B Lancer (62) a B-2 Spirit (20). Hlavními transportními typy jsou C-5A Galaxy, C-17 Globemaster a C-130 Hercules. Pominout nelze letouny elektronického průzkumu E-3 Sentry a E-8 Joint Stars. Hlavní výcvikové typu jsou T-6A Texan II a T-38 Talon.Reprezentantem atypických konstrukcí je konvertoplán V-22 Osprey. Připravuje se nahrazení strategických bombardérů B-2 novým typem B-21, tankovacích letounů KC-10 a KC-135 novým KC-46 Pegasus a nákup 76 CV-22 Osprey. Počet vrtulníků má být navýšen o 112 HH-60W. Celkově má být nakoupeno 1763 letounů F-35.

Fluffy, Flexing F-35

Mimo krátkého počátečního období je základem znaku amerického letectva bílá hvězda v kruhovém modrém poli. Před druhou světovou válkou byl do středu hvězdy umístěn červený kruhový terčík. Ten byl po vzniku samostatných USAF odstraněn. Již v průběhu druhé světové války byl znak doplněn po stranách bílými obdélníkovými plochami s modrým lemováním. Do středu ploch byl později umístěn červený proužek. Tak vypadá oficiální letounové označení na křídlech, v některých případech i trupu letounů dodnes. V některých případech se vyskytovalo silně tmavomodré, později až černé provedení. Ovšem taktická bojová forma již má v současnosti pouze tvar bílé, šedé, nebo černé kontury na základní barvě povrchu. V současnosti se znak vyskytuje obvykle pouze na levé horní a levé spodní nosné ploše/křídle.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace