USAF vykupuje stíhače F-35 určené původně pro Turecko

USAF vykupuje stíhače F-35 určené původně pro Turecko
Autor: MSgt John Nimmo Sr., Wikimedia Commons
24 / 07 / 2020, 14:00

Americké letectvo si v rámci kontraktu v hodnotě 862 milionů dolarů objednalo kromě 6 nových stíhačů F-35 také 8 modifikovaných strojů, které byly původně určené pro dodávku do Turecka. To bylo v minulém roce vyškrtnuto z programu Joint Strike Fighter.

Turecko bylo před rokem vyřazeno z programu Joint Strike Fighter, neboť i přes záporné stanovisko USA si pořídilo ruské protivzdušné systémy S-400. Turecko si objednalo původně 100 stíhačů F-35, s nimiž počítalo a složilo i zálohu 1 miliardu dolarů. S vidinou letounu 5. generace se však Ankara musela přes důrazný nesouhlas rozloučit.

Nyní se americké letectvo v rámci smlouvy s Lockheedem rozhodlo koupit dalších 6 těchto strojů a rovněž 8 modifikovaných letounů určených původně pro Turecko. 8 stíhačů F-35 mělo být dodáno do Turecka v letech 2022-2023.

Neznámou zatím zůstává, jakými letouny Ankara ,,ztracené" F-35 nahradí. Hovořilo se o možném nákupu ruských letounů Su-35, ve hře však může být i teoreticky čínský letoun J-31, což je stíhač 5. generace s charakteristikami stealth. Ten bude určen na rozdíl od jiného letounu J-20 pro export a v budoucnu tedy existuje naděje, že by Turecko mohlo mít zájem o tento letoun. 

Třetím řešením, jak nahradit F-35, je pro Turecko vlastní letoun 5. generace TF-X, který vyvíjí společnost Turkish Aerospace Industries (TAI) v kooperaci s BAE Systems, AVIC a European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). To by přicházelo v úvahu až v roce 2023, kdy se počítá s tím, že vzlétne první prototyp a bude samozřejmě nějaký čas trvat, než se letoun dostane do sériové výroby. Dvoumotorový letoun má být primárně určen k vybojování vzdušné nadvlády a operovat za jakéhokoliv počasí.

Vzhledem k tomu, že Turecko klade v poslední době důraz na soběstačnost v oblasti obranného průmyslu, není vyloučeno, že zvolí právě domácí řešení jako náhradu za F-35. Pokud se Turecko skutečně rozhodne pro vlastní řešení, zřejmě to vyřeší řadu dalších komplikací. V případě akvizice ruských nebo čínských letounů by mohlo narazit na neochotu NATO instalovat do těchto letounů koaliční spojovací prostředky jako Link-16, nebo zapojit tyto letouny do komplexního systému C4ISTAR. Turecko jako člen NATO by bylo čím dál tím více izolované, což by mohlo vést k jeho rychlejší orientaci na východní státy a posílení islamistických tendencí uvnitř země.


Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace