foto: Supacat, Public domain/Supacat HMT Extenda
Ministerstvo obrany ve vší tichosti v průběhu září podepsalo smlouvy na pořízení vozidel Supacat Extenda pro speciální síly. O podpisu smlouvy nevěděli ani poslanci výboru pro obranu.
Smlouvy na Supacaty byly podepsané v průběhu září
Ani vládní poslanci výboru pro obranu neměli o zakázce na Supacaty do poslední chvíle dobré povědomí. Zatímco místopředseda výboru pro obranu Jan Hofmann (ODS) si v březnu letošního roku nesprávně pamatoval závěry 44. schůze výboru pro obranu, který zakázku nedoporučil zrušit, ale změnit jiný způsob jejího řešení, Karel Krejza (ODS), ani nikdo jiný mezi členy výboru, neměl povědomí o tom, že k zakázce, kterou na začátku září schválila vláda Petra Fialy, smlouvy již podepsané jsou. A to zcela v tichosti, bez obvyklé tiskové zprávy na webu rezortu obrany. Ticho kolem podpisu smlouvy přitom velmi ostře kontrastuje s hlasitou kampaní armády na sociálních sítích, kdy v průběhu léta vysvětlovala, že zvolená vozidla jsou jediným a ideálním řešením potřeb 601. skupiny speciálních sil.
Security Magazín se zeptal 25. září Ministerstva obrany, kdy rezort smlouvy se společností LPP a se státním podnikem VTÚ plánuje podepsat. Odpověď přišla po urgenci 13. října: „Příslušné smlouvy na pořízení lehkých obrněných vozidel Supacat Extenda pro Speciální síly Armády ČR podepsal vrchní ředitel sekce pro vyzbrojování a akvizic již v průběhu září, a to s ohledem na dřívější kladné stanovisko kolegia MO a předložení záměru Vládě ČR. Na základě doporučení a usnesení Výboru pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky bylo v minulosti rozhodnuto zakázku rozdělit na dvě části, první je pořízení podvozků vozidel Supacat Extenda od společnosti LPP, což je výhradní zástupce jejich výrobce pro Českou republiku. Státní podnik VTÚ následně provede jejich technické zhodnocení, která zahrnuje mimo jiné pořízení a integraci zbraňových, komunikačních a dalších systémů.“
V předvolební debatě Security Magazínu vyzval poslanec ODS Karel Krejza místopředsedu výboru pro obranu za ANO Pavla Růžičku, který nákup vozidel Supacat pro speciální síly dlouhodobě kritizuje, k sázce. Karel Krejza vyslovil přesvědčení, že smlouva na dodání vozidel ve funkčním období této vlády podepsána nebude. Jan Hofmann v březnové debatě Českého rozhlasu (Jak velkou armádu potřebuje Česko?) řekl: „Tady zaznělo 'vozidla, která kupujeme, a vojáci je nechtějí' – já tedy nevím, která to přesně jsou – my je kupujeme? Aha, to jsem nevěděl, že je kupujeme, vidíte to. My jsme to totiž zrušili, tuto zakázku. Vojáci je naopak chtěli, a my jsme je nekoupili, je to přesně naopak. Protože na ně prostě nebyly peníze.“
Opozice: Vojáci speciálních sil vozidla Supacat nechtějí
Že vojáci speciálních sil vozidla Supacat nechtějí, napsal na sociální síť X 16. května Pavel Růžička, který citoval nejmenovaný zdroj z armády: „Ty Supacaty, to bylo tak, že na poradě se nám řeklo; Radši auto, které nám je na nic a nevyhovuje našim potřebám, ale je nové. Když se zruší zakázka, bude zase několik let trvat, než se vysoutěží jiná auta.“ A tématu se věnoval také předseda hnutí ANO Andrej Babiš o pár dní později v úvodu 136. schůze Poslanecké sněmovny, kdy řekl: „Vojáci ze 601. skupiny speciálních sil vozidlo nechtějí, ale pod tlakem civilní části Ministerstva obrany, to jsou naše informace, byla zakázka připravena k podpisu. Na výboru pro obranu v listopadu 2024 byl nákup ostře oprávněně kritizován poslancem Růžičkou. Výstupem bylo, že Ministerstvo obrany zvolí jiný způsob zadání.“
Náměstek Šulc se označil za podjatého
Výbor pro obranu se zakázce „Bojové vozidlo, automobil osobní, terénní, pancéřový“ tehdy (11. listopadu 2024) věnoval naposledy. Bylo to v souvislosti se zásadním navýšením ceny vozidel britské společnosti SC Supacat zastoupené v ČR firmou LPP. Role společnosti LPP přitom byla hlavním předmětem pozornosti od samého začátku. První náměstek ministryně obrany František Šulc v minulosti spoluvlastnil firmu Robot Scientific s Jiřím Sauerem, majitelem LPP. Ministerstvo obrany opakovaně uvádělo, že Šulc na zakázku neměl žádný vliv, jednání Kolegia ministryně, které v lednu 2023 rozhodlo o pořízení vozidel bez soutěže přímo od LPP, se neúčastnil. Šulc sám podepsal čestné prohlášení, v němž uvedl, že se cítí být v této věci podjatý, a proto se žádných jednání a rozhodování neúčastní.
Nešťastná zakázka ministryně Černochové
Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) označila po listopadovém jednání Výboru pro obranu zakázku za nešťastnou a novinářům řekla: „Členům výboru se nelíbil způsob pořízení, protože jiné země zvlášť soutěží auta a zvlášť další vybavení, které se do toho auta pak integrují.“ Výbor pro obranu přijal usnesení, kterým doporučuje Sekci vyzbrojování a akvizic MO, aby zvolila „jiný způsob pořízení bojových vozidel s ohledem na urgentní operační potřeby Speciálních sil Armády ČR.“ Jiným způsobem, který MO zvolilo, bylo rozdělení zakázky. Celkem 18 vozidel Extenda 6x6 má být pořízeno od společnosti LPP, jak bylo od začátku ve hře, za 952 milionů korun bez DPH, a VTÚ provede jejich „technické zhodnocení“, tedy především integraci zbraňových a komunikačních systémů, za dalších 810 milionů korun bez DPH, tedy celkem 2,1 miliardy korun vč. DPH, neboli 118,4 milionu korun za jedno vozidlo.
Fakt, že smlouva byla podepsána ve vší tichosti, naznačuje a potvrzuje, že jde skutečně o „nešťastnou zakázku“, kterou se ministryně obrany Černochová (ODS) před volbami nechtěla příliš chlubit. Vláda akvizici schválila 3. září současně s násobně větší zakázkou na 44 tanků Leopard 2A8. Na rozdíl od Supacatů podpis smlouvy na tanky ze strany rezortu komunikován byl. Nový ministr obrany ve vládě, která vzejde z probíhajícího povolebního vyjednávání, tedy dostává Supacaty nikoli „v mašličkách“ – dostane rozbalený dáreček, který si velmi důrazně říká o kontrolu a revizi.
Tagy