Prototyp, nebo jen mock-up? Nový ,,zásadně důležitý" letoun je zatím obestřen tajemstvím. Mezinárodní výstava MAKS-2021 má prozradit více

Prototyp, nebo jen mock-up? Nový ,,zásadně důležitý&quote; letoun je zatím obestřen tajemstvím. Mezinárodní výstava MAKS-2021 má prozradit více
Autor: Anna Zvereva (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Su-57 (ilustrační obrázek)
18 / 07 / 2021, 14:00

V posledních dnech vzbudil v médiích i na sociálních sítích rozruch nový ruský letoun, který má být oficiálně představen na mezinárodní výstavě MAKS-2021, jež proběhne ve dnech 20.7.-25.7. 2021.

Rusko podnítilo zvýšený zájem fotografiemi nového bojového letounu na letišti Žukovskij, který je prozatím zahalen plachtou. Fotografie již žijí svým životem a čile koluji na sociálních sítích. Ruský zbrojní gigant Rostech v oficiálně vypuštěném teaseru prohlašuje, že nový produkt vzbudí skutečný zájem nejen v samotném Rusku, ale i v dalších částech světa.

,,Ruská F-35?"

Otázka je, jaký letoun chce Rusko na výstavě MAKS-2021 vlastně představit. Podle snímků, které přinesla světová média, to vypadá, že stroj, ač zahalen plachtou, má tvar podobný letounům s prvky stealth jako například F-35. Podle různých zdrojů pak může jít o jednomotorový bojový letoun s krátkým vzletem a svislým přistáním. Verze stroje poháněného pouze jedním motorem však není zatím potvrzena.

 

SM informoval ve svém dřívějším článku, že Rusko vyvíjí jednomotorový lehký stíhač, který se má vyrovnat letounům F-35 a představovat jeho soupeře. Může to tedy být pod plachtou on? Rusko chce organicky doplnit své letectvo o cenově dostupnou jednomotorovou lehkou platformu a nižší náklady při ,,podobném výkonu" jako v případě F-35 mají hrát poměrně zásadní roli. V prosinci minulého roku prohlásil šéf státem ovládané společnosti Rostech Sergej Čemezov, že firma Suchoj pracuje na novém stroji, nicméně nebyly zároveň představeny žádné další detaily.

Pokud by se potvrdily tyto informace, znamenalo by to, že se nemůže jednat o další vyvíjený letoun Mig-41, který má být dvoumotorovou platformou, nicméně to nevylučuje současně ani to, že zatím utajený letoun může být jednomotorovým projektem konstrukční kanceláře MiG. 

Jestliže skutečně Rusko představí na mezinárodní výstavě MAKS-2021 stroj vyvíjený již zmíněnou konstrukční kanceláří Suchoj, dávalo by to pro ruské letectvo smysl, protože lehká jednomotorová platforma, jejíž hmotnost by doplnila těžší stíhací letouny Su-57. Navíc by se v případě jednomotorové  platformy mohlo jednat o zajímavý obchodní artikl i v zahraničí, pokud by se vývoj stroje zdárně dokončil.

 

Mock-up, nebo už prototyp?

Další neznámou pak zůstává otázka, co vlastně Rusko na výstavě MAKS-2021 vlastně přestaví, jestli zatím mock-up, nebo už prototyp. To z uveřejněných fotografií není zatím jasné. Zde se můžeme odrazit z informací, které již máme k dispozici. Již zmíněný Čemezov totiž řekl, že stroj ještě nebyl letectvem objednán, což nejspíše svědčí o tom, že vývoj se nachází spíše v raných fázích, takže by se o prototyp nemohlo jednat.

Uvidíme rovněž, s jakými detaily ohledně stroje Rusové přijdou a jestli budou k dispozici alespoň dílčí technické specifikace. Informací je zatím o letounu poskrovnu, spíše jen obecné proklamace. TASS uvedla, že nový stroj má mít nízkou detekovatelnost, pokročilé zbraňové systémy či zvýšené užitečné zatížení. Každopádně více informací se máme dozvědět již první den výstavy MAKS-2021, kdy má být oficiálně nový letoun představen ve statické ukázce.

 

Zdroj: The Drive, Eurasiantimes.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace