V roce 1986 nabídl Reagan neviditelné stroje F-117 Velké Británii

V roce 1986 nabídl Reagan neviditelné stroje F-117 Velké Británii
Autor fotografie: US Air Force|Popisek: F-117
06 / 11 / 2017, 10:00

Nedávno odtajněné dokumenty z britského Národního archivu odhalily něco zajímavého: v roce 1986 tehdejší prezident Spojených států Ronald Reagan nabídl britské premiérce Margaret Thatcherová šanci na transatlantickou spolupráci na technologii stealth.

Jak uvádí Guardian  pod názvem "Projekt Moonflower," bývalý POTUS nabídl premiérce z Downing Street informace o tajném projektu a příležitost pro USA a Velké Británii na něm spolupracovat.

Psali jsme: Americký neviditelný letoun F-117 zachycen opět v letu

"Drahá Margaret," stojí v telegramu z roku 1986 získaném deníkem Guardian, "Jsem potěšen, že budete mít možnost vidět se s Capem (Casapar Weinberger, americký ministr obrany), abyste diskutovali o speciálním programu, o kterém jsem vám napsal ... Čekám na Vaší reakci. S pozdravem, Ron."

Ale Velká Británie odmítla možnost pracovat s americkou technologií stealth a získat stroje F 117, které se dostaly do vzduchu poprvé v roce 1981 a i nadále se na nich tajně pracovalo, dokud nebyly odhaleny veřejnosti v roce 1988, tedy několik let předtím, než se staly slavnými během operace Pouštní bouře v Iráku.

Trio of F-117s

Dopis britského ministerstva obrany z prosince 1986 pro Charlese Powella, poradce premiérky pro zahraniční věci informuje, že "Weinberger nám nabídl šanci koupit aktuální americká letadla, ale my jsme odpověděli, že si nepřejeme koupit stroj, dokud program zůstává striktně tajný.

Po první odmítnutí nabídce byla v roce 1995 nabídnuta modifikované verze základní stroje F-117 pro RAF. Stroj měl nést v britské variantě označení F-117A+ nebo F-117B, a plánovalo se ho vybavit moderními součástmi ze strojů B-2 (přívod vzduchu), F-22 (kryt kabiny), britskou avionikou, motory F414 nebo EJ200 a mnoha komponenty od BAE. Letoun byl nabízen jako náhrada za Tornado GR4 a předpokládá se, že to byl důvod, proč někteří piloti RAF s F-117 letěli ještě předtím, než byl v roce 2008 stroj zakonzervován.

První britský stealth letoun nakonec dorazil v podobě stroje Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Zdroj: The Aviationist

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.