Velká Británie možná nakoupí jen polovinu objednaného počtu stíhačů F-35B. Ušetřené finance by mohla vložit do letounu 6. generace

Velká Británie možná nakoupí jen polovinu objednaného počtu stíhačů F-35B. Ušetřené finance by mohla vložit do letounu 6. generace
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: F-35B
02 / 09 / 2020, 14:00

Plán na nákup 138 stíhačů F-35B může být v ohrožení. Velká Británie může nakoupit jen polovinu z tohoto počtu, k němuž se původně zavázala, a ušetřené finanční prostředky pak vložit do ambiciózního projektu letounu 6. generace Tempest.

Velká Británie se před časem zavázala nakoupit celkem 138 strojů F-35B. Ty mají operovat z letadlových lodí HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales. Nyní leží na stole otázka, zda stanovený harmonogram, který je zároveň nákladný, Velká Británie skutečně dodrží.

Podle serveru airforce-technology.com Velká Británie může nakoupit jen polovinu původního počtu strojů F-35B a ušetřené peníze investovat do ambiciózního projektu letounu 6. generace Tempest, na němž se v současné době v rámci širší mezinárodní spolupráce pracuje. Velká Británie má na každý pád nakoupit 48 letounů F-35B do konce roku 2025, k čemuž se smluvně zavázala, ale pak je další počet plánovaného pořízení strojů 5. generace s otazníkem.

Je zajímavé, že britská ministryně obrany Penny Mordauntová, která nastoupila do funkce po odvolaném Gavinu Williamsonovi v roce 2019, ujistila, že Velká Británie hodlá dodržet původní plán, tedy pořídit všech 138 strojů F-35. Podle některých vysokých představitelů vojenských kruhů by však mohlo být konečným číslem 70 strojů F-35B, protože 138 letounů 5. generace Velká Británie ve skutečnosti nepotřebuje a tak vysoký počet zbytečně ,,ukrajuje" finanční prostředky, které by mohly být investovány do jiných projektů.

Britové se totiž na druhé straně soustředí právě na projekt stíhače 6. generace Tempest, který má zároveň mít celkově pozitivní ekonomický efekt pro Velkou Británii nejen z hlediska otevření dalších pracovních míst, ale i dalších možností. Tempest má v britské výzbroji nahradit postupně letouny Eurofighter Typhoon, který je ve službě od roku 2003.

tempsest

                                     Model stíhače 6. generace Tempest (autor: Swadim, CC BY-SA 4.0)

 

Tempest v sobě kombinuje nejmodernější technologie a zbraně. Bude vybaven technologií rojů, která využívá umělou inteligenci a strojové učení k zasažení cíle a zbraně se směrovanou energií (DEW-directed energy weapon), které jsou bezmuniční a založeny na emitování koncentrované energie k likvidaci nepřítele. Letoun tak pozvedne boj s nepřítelem na kvalitativně jinou, ještě vyšší úroveň. Prototyp má být hotov v roce 2025, původní plán počítal s tím, že letoun 6. generace vstoupí do služby v roce 2034, datum se mezitím o rok posunulo, nicméně se může přirozeně ještě změnit.

Plán vývoje nového letounu je velmi ambiciózní. Zmiňované technologie jednoznačně potvrzují, že vývoj se bude stále více ubírat směrem ke zbraňovým systémům bez lidské osádky nebo skupině systémů, kdy jen část bude mít osádku. Použití zbraně se směrovanou energií neumožňuje samonavedení paprsku, tedy obratnost letounu nebo schopnost zbraně e vysokou rychlostí otáčet za cílem bude klíčová. Rychlosti světla žádný letoun nebo jiný zbraňový systém neunikne, jedinou šancí je detekce, aktivní ochrana a manévrovací schopnosti.

To, že by Velká Británie snížila počet nakupovaných F-35B je celkem logické, pokud bude vydefinován jednoznačný počet nutný pro splnění požadovaných úkolů a záloha pro výcvik a doplňování případných ztrát. Velkou neznámou je, zda ušetřené finance budou skutečně předisponovány na vývoj nového letounu, nebo budou investovány do jiných oblastí státní ekonomiky k jejímu ,,resetu" po koronavirové krizi.

Tanky Challenger 2 už jako nepotřebné?

Velká Británie údajně v současné době zvažuje, jak dál naloží s hlavními bojovými tanky tanky Challenger 2. Vláda si podle serveru teiss.co.uk pohrává s myšlenkou stažení 227 těchto vozidel ze služby. Stejný osud pak může potkat i bojová vozidla pěchoty Warrior, tedy alespoň část z nich. V současné době jich provozuje Velká Británie 388 kusů. 

Myšlenka u Challengerů 2 je podobná jako u F-35, to znamená šetřit finanční prostředky a ty pak investovat do pokročilých vojenských technologií, jako jsou například autonomní systémy, kybersystémy a další odvětví.

V případě Challengerů je zajímavá skutečnost, že se počítalo s modernizací těchto tanků. O programu na prodloužení služby či životnosti vozidla, které vstoupilo do služby v roce 1998, byla veřejnost informována před dvěma lety.

 

Zdroj: airforce-technology.com, teiss.co.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace