Velká Británie vyřadí celou letku cvičných strojů Hawk T1

Velká Británie vyřadí celou letku cvičných strojů Hawk T1
foto: Adrian Pingstone, volné dílo/Hawk T1

Velká Británie plánuje vyřadit 76 cvičných letounů Hawk T1 ze služby.

Velká Británie se rozhodla vyřadit ze služby všech 76 cvičných letounů Hawk T1 do roku 2025, informoval server ukdefencejournal.org. Ve službě tak zůstane jen 28 strojů Hawk T2. Cvičné letouny Hawk T1 jsou provozovány v rámci 100. perutě a některé letouny také tvoří součást akrobatické skupiny ,,Red Arrows".

Britské letectvo sází na novější variantu a verzi, která je ve službě od roku 1976, se rozhodla vyřadit. Celkem bylo od roku 1976 dodáno britskému letectvu 175 kusů verze T1. Prototyp lehkého cvičného letounu Hawk T. Mk 1 vzlétl již 21. srpna 1974 a můžeme říct, že se jedná o úspěšný britský artikl. Letoun má především nízké pořizovací náklady, je schopen operovat na střední vzdálenosti i v roli útočného nebo stíhacího letounu pro vybojování vzdušné převahy.

Délka stroje činí 12,43 m, výška 3,98 m, pohonnou jednotku tvoří jeden dvouproudový motor Rolls-Royce Turbomeca F405-RR-401 (Adour). Letoun vyvine maximální rychlost 905 km/h, bojový dolet činí 1 440 km, maximální pak 2 500 km.

I když letoun standardně nedisponuje žádnou pevnou výzbrojí, na centrální trupový závěsník je však možné podvěsit kontejner s kanónem. Přídavná výzbroj se zavěšuje na centrální a 2 až 4 podkřídlové závěsníky, podvěsit lze také přídavné palivové nádrže.

Postupně bylo postaveno několik variant, o dvou - T1 a T2 již byl řeč, vznikly například další verze Hawk 50, Hawk 100, Hawk 127 či T-45 Goshawk. Poslední jmenovaný letoun je pak verzí letounu Hawk Mk.60, která je plně schopná operovat z letadlových lodí.

Přepracování Hawk T1/1A na variantu Hawk 128 (nebo T2) bylo zásadním kvalitativním posunem, kdy došlo k úpravě konstrukce, avioniky i motorů. Otázkou je, jaký další rozvojový potebnciál letoun ještě má. Pokud RAF pro výcvik ponechává pouze Hawk T2, je to logickým odrazem rozvoje bojových jednotek, kdy páteřním letounem bude F-35. Výcvik v plně digitalizovaném kokpitu T2 má svoji logiku a není nutno cvičit na T1/1A, pak pilota přeškolit na T2 a nakonec přeškolit na Eurofighter nebo spíše F-35. Výcvik na jednom typu letounu má jistě i ekonomický přínos.

Hawk má jistě své kvality, a i proto byl úspěšně v různých variantách exportován do více než 13 zemí světa. V Británii má export i těchto komodit poměrně silnou politickou podporu. Každopádně Hawk T2 ještě pár let ve službě vydrží, a vzhledem k tomu, že vývoj moderních letounů je velmi složitou a nákladnou operací, kterou provádějí jen nejsilnější ekonomiky nebo společenství států, lze předpokládat, že konsorcium Boeing/SAAB s letounem T-7 Red Hawk bude usilovat o tento trh. A nakonec by Hawk zůstal v inventáři, byť ve zcela jiné podobě.

 

Zdroj: Defense News

 

Tagy