,,Velký bratr" tě vždy vidí. Ruský radar Nebo-M může údajně detekovat americké stealth letouny

,,Velký bratr&quote; tě vždy vidí. Ruský radar Nebo-M může údajně detekovat americké stealth letouny
Autor: Airwolfhound, flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: F-22
16 / 06 / 2021, 13:00

Dokáže ruský radar Nebo-M detekovat americké letouny F-35 či F-22? Šéf společnosti Almaz-Antey Yan Novikov má v této otázce více než jasno.

Může ruský radar Nebo-M detekovat americké letouny F-35 nebo F-22. Yan Novikov, ředitel přední zbrojní společnosti Almaz-Antey, říká, že ano. ,,Radar Nebo-M je hrozbou technologiím stealth. Může totiž dokonale detekovat americké letouny F-22, F-35 a další stroje," prohlásil Novikov.

Radary Nebo-M jsou dodávány jednotkám, které jsou nasazovány v oblastech, považované za nejnebezpečnější. Radary obdržely pluky například v Chabarovsku či v Zabajkalsku. Radar Nebo-M je schopen detekovat letouny nebo balistické střely na vzdálenost 1 000 km. Podle agentury TASS pak stealth technologie nemají představovat pro Nebo-M žádný problém při jejich detekci.

Jen připomeňme, že Rusko prohlásilo před časem (SM informoval), že i radar Struna-1 může letouny s technologií stealth detekovat. Rusko tvrdilo, že jde o příslovečnou ,,stříbrnou kulkou" na letouny F-35 a další stroje s vlastnostmi stealth a že protiletadlové komplety S-300 a S-400 mohou za pomoci radaru Struna-1 tyto cíle sestřelovat.

Zde je důležité podtrhnout fakt, že tzv. ,,neviditelné letouny" ve skutečnosti neviditelné nejsou. Takže pokud ruský výrobce tvrdí, že Nebo-M je schopno detekovat letouny ,,stealth", určitě má pravdu. Otázkou je, jak je detekce kvalitní, respektive co je obsluha radaru na obrazovce schopna vyčíst a zda je schopna cíle správně identifikovat. Fyzika je totiž neoblomná, byť se technologie obrovským tempem zlepšují. Klasický princip radaru je vyslání paprsku a analýza jeho odrazu od cíle. 

Letouny stealth mají minimální odrazovou stopu, minimální tepelnou stopu a jejich povrch je uzpůsoben k pohlcení právě radarového záření (stejně jako u ponorek k pohlcení signálu sonaru). Cíl tedy nově může být identifikován automaticky dle kalkulace rychlosti, tedy snižuje se vliv operátora. Ale vždy je nějaké ,,ale". A tím je právě minimální odrazová plocha letounů stealth a ochranný povrch. Bude-li tedy letoun v dostatečné vzdálenosti od radaru, nemusí být vůbec zachycen. A kruh se uzavřel - Rusové nelžou, letouny F-22 či F-35 mohou být těmito radary zachyceny, nicméně je potřeba dodat ,,ale".

 

Zdroj: TASS

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace