,,Veterán" v Armádě ČR - obrněný průzkumný transportér BRDM-2rch

,,Veterán&quote; v Armádě ČR - obrněný průzkumný transportér BRDM-2rch
Autor: Aktron / Wikimedia Commons. |Popisek: BRDM-2rch
23 / 05 / 2019, 10:00

V dalším díle seriálu o technologiích české armády si něco řekneme o obrněném průzkumném transportéru BRDM-2rch. který je s nadsázkou řečeno ,,veteránem" ve výbavě naší armády. Vozidla BDRM-2 se vyrábí původně již od roku 1962 a má ho v užívání řada států i dnes.

BRDM-2rch je obojživelné pancéřované vozidlo družstva radiačního a chemického průzkumu s pohonem všech kol. V současné době se už jedná nejen v našich podmínkách o dosluhující techniku.

Za vývojem vozidla stojí známá společnost GAZ, která na něm začala pracovat na začátku 60. let. Známé bylo i pod označeními BTR-40PB, BTR-40P-2 a GAZ 41-08 Jedná se vlastně o předchůdce BRDM-1, nicméně BDRM-2, jehož z jednou verzí je právě BRDM-2rch, má silnější silnější výzbroj, snadněji se ovládá a vyniká také větší pohyblivostí.a pohyblivostí.

                                   

První dvě vozidla byla zařazena do výzbroje ČSLA v roce 1975 a tvoří jeho součást dodnes. Vozidlo BRDM-2Rrch umožňuje provádění radiačního a chemického průzkumu pochodových os, radiační a chemické pozorování, vytyčování zamořených prostorů, orientační kontrolu zamoření osob, techniky, materiálu, potravin a vody, odběr vzorků kontaminované zeminy, potravin a vody, meteorologické pozorování a předávání zpráv o radiační a chemické situaci.

Posádku transportéru tvoří 4 muži, délka sedmitunového vozidla je 5,75m, šířka 2,35 m a výška 2,31 m. Transportér pohání zážehový, vodou chlazený čtyřdobý motor Gaz-41 o výkonu 104 kW. Maximální rychlost vozidla činí 95 km/h, průměrná rychlost při průzkumu 30 až 40 km/h (10 km/h), ve vodě může dosáhnout vozidlo rychlosti až 9 km/h. Dojezd je 750 km. Obrněný transportér je vyzbrojen kulometem PKT ráže 7,62mm.

Do speciální výbavy potom patří automatický signalizátor GSP-11 nebo GSA-12, chemický průkazník CHP-71, intenzimetr IT-65 nebo DP-86, radiostanice R-123, termonavigační zařízení TNA-3, vytyčovací zařízení zamořených prostorů, souprava k odběru vzorků KPO-1 a meteorologický komplet MK-3.

Vozidlo bylo ve velkém vyváženo do ,,spřátelených" socialistických zemí, ale nejen tam. V současné době ho mají nadále v užívání kromě ČR například Polsko, Bělorusko, Alžírsko, Indie, Irák či Egypt. Nicméně v řadě těchto i dalších států se nachází tento sovětský ,,veterán" u záložních jednotek.

 

Zdroj: army.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace