Autor fotografie: foto: redakce|Popisek: LYNX KF41 na NATO Days 2021
"České republice jsme nabídli nejhospodárnější řešení", řekl na Dnech NATO 2021 v rozhovoru pro Security Magazín viceprezident společnosti Rheinmetall AG Oliver Mittelsdorf o finální nabídce v rámci tendru na pásová bojová vozidla pěchoty. Otázky se týkaly také nedávného veletrhu DSEI v Londýně, modernizačních projektů v Austrálii nebo USA, kterých se Rheinmetall rovněž účastní s vozidlem LYNX KF41, nebo stavu projektu v Maďarsku, kde se již tato BVP vyrábějí.
video: youtube
- Tendr na BVP vstoupil do své finální fáze, ministerstvu jste předali konečnou nabídku. Jste stále ohledně výsledku takovým optimistou, jakým jste vždy byl?
Ano, samozřejmě. Kdybych ztatil svou víru, byl by to první krok k neúspěchu. Jsem rozhodně optimistou, protože vím, že jsme České republice nabídli nejhospodárnější řešení.
- Vozidlo LYNX jako zcela nová konstrukce je nepochybně neustále vylepšováno. Přidali jste mu nějakou specifickou schopnost, která se objevila v konečné nabídce? Četl jsem například článek o vaší nové dálkově řízené zbraňové stanici.
Ano. Ta zbraňová stanice tu byla již v předběžné nabídce, a je součástí i té konečné, ano. Upravili jsme také elektrickou infrastrukturu vozidla. Ale řekněme, že jde spíše o úpravy, které budou zajímat inženýry, pracovníky údržby. Vojáci si těchto změn zřejmě nevyšimnou. Ale zjistí, že to vozidlo je relativně snadné ovládat, což jim přinese maximální výhody na bojišti. V bitvě musíte přemýšlet o přežití, musíte přemýšlet o překonání svého nepřítele, ale nemusíte přemýšlet o tom, jak ovládat své vozidlo.
- Jak pokračuje váš projekt v Austrálii? Kdy mají u protinožců přijmout konečné rozhodnutí ohledně přezbrojení své mechanizované pěchoty?
Mám-li správné informace, dojde k tomu před polovinou příštího roku. Nyní jsou ve fázi hodnocení opatření ke zmírnění rizik. A ano, myslím, že se nám tam daří velmi dobře. Máme tam již běžící výrobu vozidel BOXER. Naše výrobní zařízení je připraveno na zahájení produkce vozidel LYNX. A myslím, že to probíhá dobře, a to i za covidových podmínek.
- Když mluvíme o BOXERu, Rheinmetall představil řadu významných projektů v Londýně na DSEI, kromě nových řešení pro tank Challenger 3 jste tam měli zajímavá vozidla na platformě BOXERu, o která šlo?
Myslím, že nejvýraznější představený produkt byla minometná varianta, nebo minometný modul pro BOXER. Je to ústím hlavně nabíjený 120mm minomet. Přináší mechanizovaným jednotkám vynikající schopnosti. Jde o rychle nasaditelný, velmi pohyblivý minometný systém, který můžete využít. A když již máte ve službě flotilu BOXERů, stačí jen přidat specifický modul, a měnit funkčnost vozidel během hodiny. A to je, myslím, dosti unikátní vlastnost.
- Modularita je jednou z klíčových vlastností vašich produktů, a možnosti vozidla LYNX KF41 jste v tomto ohledu prezentovali již na IDETu 2019. Co předvedete za dva týdny v Brně letos?
Záměrem je prezentovat toto vozidlo také na IDETu. Rádi bychom pokračovali v diskusích s českým průmyslem o spolupráci. Nejen tady v České republice, ale také na našich programech v zahraničí. Jsme aktivní zde v tomto regionu, i na dalších místech ve světě samozřejmě. A rádi bychom využili IDETu jako platformy pro pokračování v rozhovorech s armádou, s průmyslem, abychom se co nejlépe připravili na pokračování programu tady v České republice. Ale také identifikovali další příležitosti.
- Vznikl zde váš nový společný podnik s Tatrou, Rheinmetall Tatra Land Systems. Na jaké projekty se tato společnost v blízké budoucnosti zaměří především?
V současné době vyhodnocujeme exportní příležitosti. Některé zajímavé příležitosti a programy jsme již identifikovali. Ale také jak můžeme tento společný podnik integrovat do potenciálního českého programu.
- Účastníte se také velkého projektu ve Spojených státech, kde nabízíte LYNX KF41 jako náhradu za ikonická vozidla Bradley. Jako v České republice, i v USA to probíhá formou velmi dlouho trvajících projektů s řadou změn. Jaká je tam situace a kdy očekáváte výsledek?
Ve Spojených státech se nyní účastníme fáze Digital Design programu OMFV v od července letošního roku. To znamená, že právě realizujeme kontrakt spolu se svými kolegy v Americe z American Rheinmetall Vehicles, a řešení bude přizpůsobeno potřebám americké armády, půjde o americkou značku, americkou lokalizaci. Myslím, že i tam se nám velmi daří.
- Měli jste také skvělý úspěch v Maďarsku, jak se vyvíjí situace v Maďarsku?
Jsme velice potěšeni tím, jak se program v Maďarsku rozvíjí. Rok po podpisu smlouvy jsme oslavili dokončení továrny v Zalaegerszegu, kde bude vyrobena většina vozidel pro Maďarsko. Výroba vozidel právě probíhá. A těšíme se na pokračování spolupráce se svým maďarským zákazníkem.
video: youtube