Vláda vzala na vědomí loňské změny v projektu BVP - rozporu mezi MO a MPO se nevěnovala, tendr pokračuje

Vláda vzala na vědomí loňské změny v projektu BVP - rozporu mezi MO a MPO se nevěnovala, tendr pokračuje
Autor: Ministerstvo obrany, volné dílo|Popisek: LYNX KF 41 během probíhajících testů
10 / 05 / 2021, 17:15

Vláda dnes měla kromě dalšího na programu bod týkající se změn harmonogramu dodávek a plateb akvizičního projektu pásových bojových vozidel pěchoty. Armáda má do výzbroje náhradou za vysloužilá BVP-2 z 80. let dostat 210 moderních vozidel v sedmi variantách v předpokládané ceně 52 miliard korun. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček zopakoval, co uvedl již 28. dubna pro Český rozhlas: "Respektujeme, pokud na to ministerstvo obrany bude mít jiný názor a pokud bude chtít dokončit to výběrové řízení v současném stavu." Rozpor mezi Ministerstvem obrany a Ministerstvem průmyslu a obchodu ohledně míry zapojení českého průmyslu do zakázky vláda dnes nerozhodla. Uchazeči budou vyzváni k podání finálních nabídek.

Ministr obrany Lubomír Metnar vládu oficiálně seznámil se záměrem změn v harmonogramu dodávek a financování zakázky na pásová BVP. Již před rokem MO rozhodlo, že bude prodloužen termín dodávek až do roku 2027, a financování této největší zbrojní zakázky v historii samostatné České republiky bude rozloženo na sedm let až do roku 2028. Důvodem jsou především rozpočtové dopady opatření proti pandemii koronaviru.

Ministr průmyslu a obchodu vyjádřil s postupem Ministerstva obrany začátkem roku v rámci připomínkového řízení nesouhlas. Podle MPO by měly být české firmy do zakázky zapojeny více než požaduje od roku 2018, resp. od vyhlášení tendru na jaře 2019 Ministerstvo obrany, tedy 40 % z hodnoty zakázky. Podle MPO by se měla vybraná vozidla v České republice přímo vyrábět, a to v podniku většinově vlastněném státem. Inspirací ministru Havlíčkovi byl přístup Maďarska ve srovnatelné akvizici, která proběhla bez soutěže - Maďarsko si v loňském roce vybralo BVP LYNX KF41 od společnosti Rheinmetall, a většinu vozidel vyrobí pro maďarskou armádu nově vzniklý společný podnik spoluvlastněný státem.

Na schůzi sněmovního Výboru pro obranu zajímalo jeho předsedkyni Janu Černochovou, zda by takovou roli mohl plnit státní podnik VOP CZ, který má v zakázce úlohu tzv. integrátora účasti českého obranného průmyslu a má zajišťovat servisování vozidel po celou dobu jejich životního cyklu. Podle přítomných zástupců MO i některých poslanců ovšem VOP CZ roli, kterou si představuje MPO, plnit nemůže.

Podle Ministerstva obrany přichází připomínka MPO pozdě a v případě, že by ji vláda přijala a bylo třeba následně upravit podmínky pro zadavatele před výzvou k podání finální nabídky, celý tendr by byl ohrožen. Mezi MO a MPO proběhla řada jednání na úrovni náměstků i ministrů, ale shody nebylo dosaženo - na vládu byl materiál předložen s rozporem. Již 28. dubna pro Český rozhlas ministr Havlíček však uvedl: "Respektuji to, že pokud nebude jiná cesta, tak se to udělá tím původním návrhem. Ale považoval jsem za správné, abychom hájili trochu zájmy českého průmyslu."

Vláda dnes vzala informaci MO na vědomí a rozporu mezi MO a MPO se nevěnovala: "Respektujeme, pokud na to ministerstvo obrany bude mít jiný názor a pokud bude chtít dokončit to výběrové řízení v současném stavu," uvedl ministr Havlíček na tiskové konferenci. Podle tiskové zprávy MO bude v nejbližších dnech švédské společnosti BAE Systems, německé firmě Rheinmetall Landsysteme a španělské společnosti GDELS odeslána výzva k podání finální nabídky.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace