Autor fotografie: Saab, Public domain
Efektivita v každém směru je základním požadavkem nejen při nasazování moderních ozbrojených sil. Vybudovat ji lze jedině s dobře motivovaným a dobře připraveným personálem, a jedním ze základních kamenů je v tomto ohledu efektivní výcvik. A pro něj jsou dnes nezbytné moderní simulátory – jejich příkladem je pak Gamer od společnosti Saab, která se na výcvikové systémy specializuje desítky let.
Propojení počítačově řízené simulace, která je schopná v reálném čase nabízet skutečné scénáře s vyvíjejícími se podmínkami až po přesné vyhodnocení, s pohybem v reálném terénu s reálnou výzbrojí, vybavením a technikou je jediný způsob, jak kýžené maximální efekvitivy při výcviku dosahovat. Omezení se na pouhé, byť sebelepší, počítačové simulace, nestačí. A bez počítačem řízených podmínek nasazení různých prostředků a jejich okamžitého vyhodnocování nelze ani při reálném výcviku v terénu dosahovat ideálních výsledků. Moderní systémy a technologie přitom dnes umožňují pracovat velmi přesně například s balistickými údaji zbraní, včetně zbraní dlouhého dosahu. Díky tomu do výcviku vojenských jednotek mohou být s velmi přesnými dopady zapojovány systémy jako salvové raketomety, střely s plochou dráhou letu nebo balistické střely.
Systém Saab Gamer
Hodnota jednoho každého scénáře a jednoho každého cvičení je následně umocněna díky tomu, že vzniká neustále se rozšiřující soubor dat, který umožňuje zpřesňovat postupy, optimalizovat doktríny nasazení jednotlivých zbraní i jejich součinnost. Tyto vlastnosti poskytuje ozbrojeným silám rozrůstající se řady státu NATO systém Saab Gamer, který dnes využívají v Evropě kromě Švédska také armády ve Velké Británii, Nizozemsku, Norsku, Finsku či Polsku, a zavedla jej také americká námořní pěchota. Interoperabilita systému nadto umožňuje jeho využití spolu s jinými systémy a prostředky napříč Aliancí. Výsledkem je možnost provádět efektivní živý výcvik na prakticky všech úrovních, od malých jednotek po úroveň brigády a výše.
Díky schopnosti systému pracovat velmi realisticky se skutečnou balistikou zbraňových systémů se do výcviku dostávají prvky nepřátelské palby se všemi myslitelnými dopady a důsledky, které mají vliv na další rozhodování velitelů a nasazení vlastních sil. Systém dokáže simulovat změny počasí a další podmínky vnějšího prostředí. Působení zbraňových systémů je simulováno prostřednictvím laserové technologie. Každý voják, každé vozidlo, každý systém nasazení do cvičení, je vybaven sadou senzorů schopných detekovat laserový paprsek, a informace o zásahu jsou předávány zvukovým signálem a zobrazovány na monitorech. Tím se dostává do „hry“ bezmála 100% prvek realismu a každé rozhodnutí, každá akce má své konkrétní dopady a důsledky, které je třeba vyhodnotit a přizpůsobit jim další postup.
Položili jsme několik otázek Petru Schleissovi, obchodnímu řediteli společnosti Saab pro Českou a Slovenskou republiku.
České i slovenské ozbrojené síly se kromě dalšího potýkají s efektivitou náborů. Moderní technika vyžaduje kompetentní obsluhy a osádky. Jedním z argumentů podporujících nábor nováčků je atraktivita práce s nejmodernějším vybavením. Sehrává v tomto ohledu pozitivní roli i moderní výcvikový systém jako je Saab Gamer, který nejen připomíná propracované počítačové hry, ale dokonce se tak vlastně jmenuje?
Výcvik realistickým způsobem s využitím moderních technologií přitahuje nejen vojáky, ale i celou velitelskou strukturu. Možnost rozvíjet, testovat a zkoušet své dovednosti vytváří sebevědomé vojáky, dobře připravené čelit výzvám bitvy. Moderní simulátor vytváří uživatelům přesnou zpětnou vazbu a pomáhá jim být den ode dne lepšími.
Nejde ale o výcvik u počítače. Vojáci i technika se pohybují ve skutečném terénu, a systém je určený k tomu, aby simuloval skutečný boj se všemi myslitelnými proměnnými, je to tak?
Správně, živý výcvik je typ výcviku s asistencí simulátoru, který má být plně realistický, což znamená, že vojáci budou jednat v reálném terénu a za podmínek, které lze očekávat v reálné operaci. Vojáci používají své skutečné zbraně a vybavení, s doplněním simulátorů zanechávají minimální stopu. Systém Saab Gamer je navržen tak, aby ve všech směrech nejen podporoval správnou manipulaci se zbraněmi, ale také měřil a poskytoval zpětnou vazbu o manipulaci a jednání vojáka a velitelů.
Společnost Saab má s vývojem bojových simulátorů bohaté zkušenosti. V čem se váš přístup liší od konkurence? Co uživatelům nabízíte navíc?
Úroveň realismu, kterou systém Gamer nabízí, je jedinečná. Při výcviku záleží na přesnosti, bez toho by nebylo možné jí dosáhnout v reálné situaci. Učení na základě zkušeností musí být založeno na skutečných výsledcích.
Jakým způsobem do dalšího vývoje svých systémů přenášíte jednak zpětnou vazbu od uživatelů, a jednak poznatky z moderního bojiště, například z Ukrajiny?
Systém Gamer je jako lego a jeho schopnosti lze časem přidávat. Společnost Saab investuje velké prostředky do výzkumu a vývoje, aby se ujistila, že výzvy vyplývající z nových zbraňových systémů jsou řešeny novými simulátorovými technologiemi. Saab má v oblasti živého výcviku přední světovou pozici, úzce spolupracuje s velkým počtem zákazníků a poskytuje vstupní informace pro budoucí vývoj produktového portfolia systému Gamer.
A naopak - jestliže simulátory dnes nabízejí získávat v podstatě velmi reálné zkušenosti, promítají se výsledky cvičení do vývoje doktrín nasazení jednotlivých zbraní? Lze zmínit, byť třeba obecně, nějaké konkrétní příklady?
Systém jako systém Saab Gamer s vysoce přesnými senzory poskytuje větší množství objektivních dat. Mnoho zákazníků pořizuje data nejen pro aktuální cvičení, ale i v průběhu času, což jim umožňuje provádět hloubkovou analýzu vlastního výkonu a na základě výsledků ladit doktríny. Spojenecké jednotky používají systém Gamer k objektivnímu osvědčení schopností jednotek pro společné mezinárodní operace.
Srdcem systému je bojové výcvikové centrum (CTC), které monitoruje každý krok a akci při výcviku. CTC je k dispozici jako mobilní kontejner, který lze nasadit, kdekoli je potřeba, nebo jako pevné řešení, jež lze umístit na stacionární místo. S podporou až 10 000 účastníků cvičení a pokrytím oblasti až 40 x 40 km lze CTC přizpůsobit jakýmkoli specifickým potřebám. Jde přitom o parametry, které se dále vyvíjejí. Systém řízení a vyhodnocování cvičení – EXCON – zpracovává informace ze všech nasazených senzorů i efektorů, které jsou zobrazovány v reálném čase, včetně například efektů simulované dělostřelecké či raketové palby. To umožňuje vojákům průběžné vyhodnocování cvičení i následnou analýzu činnosti jednotlivců i jednotek a rozhodnutí velitelů na všech úrovních. Scénáře je následně samozřejmě možné opakovat a hledat nejvhodnější odpovědi na simulované hrozby, jimž byly jednotky vystavovány.
Příkladem využití systému Gamer je mnohonárodní cvičení AURORA 23, které proběhlo v květnu 2023 ve Švédsku, a kterého se zúčastnilo více než 26 tisíc vojáků ze 14 zemí. Jeho cílem bylo posílit schopnosti všech druhů ozbrojených sil zúčastněných armád čelit ozbrojenému útoku proti Švédsku. Podobně letos na jaře se 20 tisíc vojáků, včetně Američanů, účastnilo cvičení Nordic Response 24. Obě cvičení naplno využila možností, které poskytuje systém Gamer.
Vojáci i jejich velitelé si díky němu mnohem lépe uvědomují své skutečné schopnosti, rizika, kterým čelí, i důsledky svých rozhodnutí a akcí. Jak říká Petr Schleiss, Gamer bude dále rozšiřován. Stále důležitější je například nasazení dronů a vyčkávací munice – a téma je třeba pojmout obousměrně, tj. jak z hlediska obrany proti těmto systémům, tak z hlediska jejich efektivního ofenzívního využití. Princip je stejný: schopnost průběžného vyhodnocování a adaptace na změněnou situaci v rámci výcviku jako základní kámen efektivního nasazení v reálné situaci.