foto: COLT CZ Group, Public domain/Výroba střeliva v Sellier & Bellot
Domácí produkce munice a střeliva je pro stabilitu a jistotu bojeschopnosti armády klíčová a stát by měl podporovat vývojové a výrobní kapacity českého průmyslu. Válka na Ukrajině potvrzuje potřebu posílení armády a vytvoření efektivních mobilizačních rezerv.
V sérii článků, rozhovorů a diskusí chceme definovat klíčová témata pro letošní sněmovní volby v oblasti obrany a bezpečnosti. Je důležité, aby tato témata prošla veřejnou odbornou i politickou debatou. Dáme prostor odborníkům, zástupcům politických stran, jejich expertům, kteří jsou garanty těchto témat. V ideálním případě díky tomu budeme moci zjistit, jaký je nejmenší společný jmenovatel, na kterém se relevantní politické strany dokáží shodnout, a priority, které budou prosazovány rezortem obrany, ať už bude ministr z libovolné strany či hnutí. V tomto článku zveřejňujeme sedmý a osmý programový bod.
7) Výroba munice a střeliva pro českou armádu na českém území
Zbrojní výroba a specificky výroba munice a střeliva má v českých zemích dlouhou tradici, která sahá daleko před vznik republiky v roce 1918. České země byly průmyslovou základnou monarchie, a na její výkon pak navazovala první republika i další vývoj. Relativně krátký útlum po roce 1989 je překonaný a nové příležitosti mohou podpořit výkon českého průmyslu nejen v očekávaných těžkých dobách. Podobně jako v otázce výroby, servisu a údržby bojové techniky nebo zbraní je produkce munice a střeliva v domácích a snadno dostupných provozech pro stabilitu a jistotu bojeschopnosti Armády České republiky a ostatních bezpečnostních složek klíčovým a nepominutelným předpokladem. Jestliže obranný průmysl má kapacitu vyráběr určitý druh munice, nebo střeliva, je nevyhnutelně nezbytné, aby jí Česká republika uměla ve prospěch ozbrojených sil v úplnosti využít.
Mezi klíčové domácí výrobce munice a střeliva patří společnosti náležící do skupin STV Group (kromě dalšího jediný výrobce 155mm dělostřelecké munice v České republice) a Colt CZ Group, resp. její dceřiná společnost Sellier & Bellot se sídlem ve Vlašimi, která je jedním z nejstarších a největších výrobců malorážové munice na světě a drží vedoucí pozicihlavního dodavatele pro zákazníky z řad ozbrojených složek v Evropě, nedávno uzavřela dohodu právě týkající se mobilizačních dodávek. A stát je jediným akcionářem pardubické společnosti Explosia, která je celoevropsky významným výrobcem střelných prachů – klíčovou a nepostradatelnou součástí munice a střeliva.
Pořizovat munici a střelivo v zahraničí by znamenalo riziko, že v době krize nebude zajištěna jistota a bezpečnost dodávek. Z logického důvodu – každá země v krizi uspokojuje v první řadě své vlastní potřeby a transport na delší vzdálenosti je vystaven vyšším rizikům. Pořizovat munici a střelivo v zahraničí lze prakticky jen za dvou předpokladů: 1) domácí kapacity výroby je plně vytížena a nedokáže pokrýt potřeby ozbrojených sil, a 2) konkrétní druh munice či střeliva český průmysl nevyrábí a přenos výrobních technologií do České republiky by nebyl ekonomicky racionální (například kvůli omezenému množství specifických typů munice).
Ve všech ostatních případech musí stát dbát na to, aby v celém dodavatelském řetězci natolik klíčové komodity, jako je munice a střelivo pro armádní a bezpečnostní účely, neexistovaly zbytečné administrativní a jiné překážky. Je v jeho nejlepším zájmu podporovat domácí vývojové a výrobní kapacity, protože v době krize se pak bude moci spolehnout s jistotou jedině na ně. Kapacity je třeba posilovat i s ohledem na potřebu vytvářet mobilizační rezervy a v případě mobilizace zajistit mobilizační dodávky pro „válečnou armádu“.
8) Posílení armády, Aktivních záloh a vytvoření mobilizačních rezerv
Více než tři roky trvající válka na Ukrajině spolu s důsledky koronavirové pandemie nebo energetickou krizí měly a mají zásadní dopad na výkon české ekonomiky a tím i na příjmy a výdaje státního rozpočtu. Přesto musí obrana zůstat zřejmou prioritou vlády, ať už ji po volbách bude sestavovat kterákoli ze stran či hnutí.Sledujeme významný nárůst obranného rozpočtu a snahu urychlit modernizační procesy Armády České republiky. Vojenský konflikt probíhající na Ukrajině ukázal také nový pohled na to, jak by měla vypadat moderní armáda a jakým způsobem si stát bude schopen zajistit dostatečné množství vycvičených a motivovaných záloh, schopných nasazení v konfliktu s technologicky vyspělým protivníkem, a to v konfliktu i vysoké intenzity a rozsahu, k obraně území či plnění koaličních závazků.
Na základě nových Capability Targets NATO náčelník generálního štábu hovoří o potřebě posílit armádu na 37 500 osob. Cíl pro Aktivní zálohu představuje 10 tisíc do roku 2030. Nábory a spolu s nimi vysoká odchodovost vojáků ze služby jsou horkým nejen předvolebním tématem. V současné situaci se stanovené cíle jeví spíše velmi ambiciozní a stát musí najít cesty k tomu, jak je naplnit. V České republice je přibližně šest milionů mužů a žen ve věku 18 až 60 let, na které se vztahuje branná povinnost. Z tohoto počtu přibližně milion prošel základní vojenskou službou a jsou vojáky v záloze, ovšem jejich věk roste a počet relativně rychle klesá.
Ozbrojené síly současně musejí mít nespornou schopnost efektivního nasazení do doby mobilizace, tedy doplnění mírové armády na válečné stavy. Nezpochybnitelnost takové připravenosti je základním kamenem prvku odstrašení. Je zásadní posilovat mobilizační potenciál českých ozbrojených sil, a to v kontextu dlouhodobé strategie Aliance, aktuálně prudce zhoršeného bezpečnostního prostředí, a také politicko-administrativních překážek v oblasti kapacit obranného průmyslu (taxonomie, přístup bank k obrannému průmyslu, pacifismus či neochota podřízení se branné povinnosti apod.) s přihlédnutím k důležitému tématu soběstačnosti a bezpečnosti dodávek. Výchozím a nezbytným předpokladem pro posílení mobilizačního potenciálu je existence materiálu, především výstroje, výzbroje, techniky, munice a střeliva – takové mobilizační rezervy je třeba vybudovat a udržovat. Výzbroj a výstroj mobilizačních rezerv by pak měla být shodná s výzbrojí a výstrojí ozbrojených sil, a to kvůli kompatibilitě, logistice, atd.
1. část
S blížícími se podzimními volbami do Poslanecké sněmovny je na základě probíhající veřejné debaty užitečné definovat klíčová téma vnější a vnitřní...
2. část
Mezi priority rezortu obrany musí i po volbách patřit systematická a efektivní podpora českého obranného průmyslu. A maximální urychlení...
3. část
Přístup vlády v oblasti vnější a vnitřní bezpečnosti musí být vyvážený a koordinovaný. Důležitá je rovněž otázka unifikace výzbroje a výstroje...
5. část
Je na místě zvážit, zda by Explosia jako klíčový dodavatel obranného průmyslu, neměla být převedena z Ministerstva průmyslu a obchodu na Ministerstvo...
Tagy