VOP CZ se s TAROSEM a NIMREM účastnil armádního logistického výcviku FOURLOG 2017

VOP CZ se s TAROSEM a NIMREM účastnil armádního logistického výcviku FOURLOG 2017
foto: VOP CZ/Taros

Mezinárodní cvičení logistiky FOURLOG pro studenty vojenských škol čtyř zemí má dlouholetou tradici, ve druhé polovině března proběhlo již potřinácté.

Teorie se probírá ve školách v Rakousku, v Maďarsku a v Česku, kde se za podpory Univerzity obrany Brno zkouší v terénu. Čtvrtým účastníkem, na jehož území se necvičí, jsou studenti ze Srbska z Vojenské akademie v Bělehradě.

„Cvičení studenty logistických odborností poprvé přivádí do mezinárodního uskupení. Využívají angličtinu a vytváří na základě scénáře společná rozhodnutí v týmech,“ říká pplk. Jaromír Mareš, zástupce vedoucího Katedry logistiky Univerzity obrany Brno.

Letos se v Rakousku teoretická část týkala zásobování a odsunů, v Maďarsku se zaměřili na logistický průzkum pro humanitární zdroje a pomoc uprchlíkům. Praktické cvičení, které proběhlo na závěr ve Vojenském výcvikovém prostoru Březina u Vyškova, bylo vyvrcholením 10 denní akce. Pomáhala technika státního podniku VOP CZ z Šenova u Nového Jičína.

„NIMR je lehký a má výbornou průchodnost terénem. Se zbraňovou nástavbou může fungovat jako doprovodné, zajišťovací, průzkumné nebo vozidlo velitele,“ komentuje vozidlo NIMR AJBAN vedoucí Katedry taktiky Jaroslav Kozůbek, také z Univerzity obrany v Brně.

NIMR

Studenti zásoby doručovali v logistickém konvoji a v čele byl právě NIMR Ajban 440A. VOP CZ na něj již dva roky vyrábí kabiny a nyní může pro země visegrádské čtyřky vyrábět a dodávat na trh dokonce kompletní řadu těchto kvalitních obrněných vozidel.

Ondřej Hochman, student 5. ročníku Katedry logistiky, svoji zkušenost komentuje: „V NIMRu jsem jel dvakrát. Složitý terén mu nedělá vůbec problém. To auto je fakt dobré, nemůžu si vynachválit.“

A jeho kolega Ondřej Kolařík dodává: „NIMRem jsem se právě svezl a je to na vojenský typ pohodlné auto. Motor má úžasnou sílu, terén zvládá absolutně bez problémů, rozježděnou cestu, výmoly, bahno. Jelo to bez sebemenších problémů.“

Při průjezdu nebezpečnými místy a jejich likvidací sehrál podstatnou roli na čele konvoje logistické podpory bezosádkový robotický systém TAROS z VOP CZ, který prezentoval schopnosti využitelné při průzkumu. Možnosti tohoto bezpilotního prostředku jsou samozřejmě daleko širší, při patrole může vézt vojákům výbavu a materiál nebo jezdit pro raněné…

„Kdyby se TAROS dostal do nějaké léčky a palby, obětujeme TAROSE, nikoliv vojáka. Jakmile TAROS dosáhne nebezpečného místa, zastavuje, vybaven kamerou provádí průzkum. Pokud by měl výbavu robotického ramene, uložil by nálož, stáhl by se zpátky a velitel by dal pokyn k odpálení nálože na dálku. Po odpálení by mohl konvoj projet. Taros by jel stále vpředu, sledoval nebezpečné objekty a místa. To je úloha TAROSE, namísto vojáka vysíláme robota,“ dodává Jaroslav Kozůbek.

Cvičení FOURLOG 2017 se zúčastnilo 45 studentů, 22 z Maďarska, 10 z České republiky, 7 z Rakouska a 6 ze Srbska. Na praktickém cvičení v terénu ve Vyškově studenti získávali první zkušenosti s mezinárodní logistikou, řešením situací a možnostmi řešení vlastními silami. A také s technikou Armády České republiky a státního podniku VOP CZ.

Zdroj: VOP CZ

 

Tagy