Zásah letiště Vostočnyj ATACMS je důkazem zoufalé snahy Kyjeva zlikvidovat Su-34

Zásah letiště Vostočnyj ATACMS je důkazem zoufalé snahy Kyjeva zlikvidovat Su-34
Autor fotografie: Andrey Korchagin / Flickr|Popisek: Su-34
30 / 11 / 2024, 18:00

Často se hovoří o údajně neviditelném Suchoj Su-57, ale ve skutečnosti je zřejmě aktuálně nejnebezpečnějším letadlem vzdušných sil Ruské federace Su-34. K tomuto tvrzení je řada relevantních důvodů a tím pádem i relevance použití ATACMS.

Su-57 je málo, nevyrábí se sériově, podle WPtech dostaly ozbrojené síly Ruské federace v letošním roce maximálně tři tyto letouny a panují zcela zásadní pochybnosti o jeho stealth vlastnostech. Rusové minimálně nemají kvalitní stealth nátěr a na Airshow China 2024 se letadlu dostalo velmi negativní pozornosti kvůli dílenskému zpracování prototypu. Kreml se vůbec neodvažuje používat Su-57 proti Ukrajině a chrání si je jako oko v hlavě. V rámci pochybností o jeho kvalitě se vlastně nabízí otázka proč. Vzhledem k vývoji válečných událostí se ovšem objevil jiný velký problém ve vzduchu a tím je Su-34.

Su-57 v pozadí, do popředí se hrne Su-34 Fullback 

 

Su-34 a Su-57 mají základní věc společnou. Oba jsou stíhací bombardéry nebo spíše víceúčelová letadla v rámci aktuálního vývoje moderních vzdušných sil. Univerzálnost letadel se prolíná všemi moderními armádami. A pokud u Su-34 vynecháme faktor, že to není letadlo páté generace, čímž by Su-57 měl být a zřejmě není, jedná se o špičkový letoun se značným exportním potenciálem a jedním velkým otazníkem. Ten otazník se ovšem týká celého ruského letectva. A je to problém s moderními elektronickými systémy, tedy kompletní avionikou. 

Poslední případ intervence francouzského prezidenta Macrona ohledně komponentů do Su-30SM vypovídá za vše. Indická armáda Su-30 má a potřebuje je servisovat, háček je v tom, že díly se přes Kazachstán dostávají do Ruska. Indická vláda na Macronovu výzvu k řešení situace nereagovala. Aktuálně se už s jistotou ví, že schopnost Moskvy produkovat moderní elektroniku je minimální, ověřilo se to u T-90M, T-80BVM a T-72B3. Všechny MBT mají systémy zaměřování, noční vidění a řízení střelby převážně od francouzských firem. Ruské náhrady, pokud se Rusové nedostávají k západním komponentům jinak, jsou nedostatečné. 

Takže je zde vysoký předpoklad, že Su-34 nadále létají se západními díly. Nejde to prakticky potvrdit, protože ani tato letadla se nad ukrajinské pozice nevydávají. Jenže disponují dvěma vysoce nebezpečnými zbraněmi. Letadlo má deset závěsníku, velmi vysoké číslo na stíhací bombardér, a na těch může nést podle Airforce Technology moderní protivzdušné R-77 a především protizemní Ch-59 a kromě KAB-500 také FAB-3000. Třítunové pumy se sadou UMPK, která z nich levně udělala naváděné střely. Mají nepravidelnou trajektorii, vysokou dopadovou rychlost a Kyjev proti nim aktuálně nemá účinnou zbraň. Snad s výjimkou Skynexu od Rheinmetallu, ale dvě baterie jsou málo. 

 FAB-3000

Kvůli FAB-3000 na Su-34 použití ATACMS

 

Zásadní problém spočívá v tom, že Rusové odpalují Ch-59 i FAB-3000 ze vzdálenosti padesát až šedesát kilometrů za frontou. Ukrajinci tedy letadla nesestřelí pomocí své PVO, především FAB-3000 nedokážou sestřelit a dospěli k jediné možnosti. Musí likvidovat nosiče na zemi a těmi jsou aktuálně primárně Su-34. Ty původně neměly instalaci těchto pum, ale od chvíle, kdy ji Rusové udělali, množí se útoky FAB-3000 a o tom, co dokáže třítunová puma v civilní oblasti, si dokáže udělat obrázek každý sám. Situace již trvá několik měsíců. Ukrajinci při útocích na ruská letiště používali především UAV. Po povolení již nyní podle Newsweeku použili ATACMS na letiště Vostočnyj v Kurské oblasti

POLITICO tvrdí, že zároveň ATACMS útočili proti S-400 ve stejné lokaci a Rusové dokonce uvedli, že dvě z pěti střel zasáhly cíl. Takže možná čtyři z pěti a Kreml zvládl jednu sestřelit. Ve Vostočném jsou alokovány Su-34, byla to jejich domovská základna a když se jen namátkou podíváme trochu zpět tak Morozovsk, Marinovka a spousta dalších letišť byla napadena s hlavním cílem a tím byly Su-34. Podle Oryxu bylo zničeno již 37 Fullbacků z celkově asi 160 vyrobených. Reálně budou ztráty výrazně vyšší a budou se týkat minimálně jedné třetiny celé flotily. Rusové je nedokáží nahrazovat. Letos jich Rostec dodal maximálně devět.


Tagy článku

-->