Vozidla palebné podpory či stíhače tanků jsou na bojišti stále aktuální. Americká armáda zavádí do výzbroje M10 Booker

Vozidla palebné podpory či stíhače tanků jsou na bojišti stále aktuální. Americká armáda zavádí do výzbroje M10 Booker
Autor fotografie: Bernardo Fuller, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: M10 Booker
24 / 06 / 2023, 14:00

Americké pozemní síly zavádí do výzbroje vozidlo palebné podpory M10 BOOKER. Do roku 2035 by jich mělo být pořízeno 504. Dříve byla kategorizace jednoznačná, lehké, střední a těžké tanky, stíhače tanků a samohybná děla. V kategorii tanků se přešlo pouze na MBT, tedy hlavní bojový tank, ale začínají se do hry vracet lehké tanky, především do vysokohorských oblastí a džunglí. Potřeba obrněných vozidel s velkou palebnou silou, větší než OT nebo BVP přinesla kategorii vozidel palebné podpory. Ale stále není jisté, jak tuto kategorii specifikovat.

U tanků se obvykle bralo jako základ konstrukční řešení, tedy bojový prostor a motor vzadu, ale izraelská MERKAVA je přesně opačně, takže odpovídá dle definic jinému typu, než je tank. Nezáleží na pojmenování, ale hlavní je určení vozidel. Má se jednat o lehká obrněná vozidla s velkou palebnou silou, tedy základem je vysoká mobilita a letalita. Mechanizované brigády mají ve své organizaci BVP, MBT i dělostřelectvo, ale brigády lehkého typu jako motorizované, pěší nebo výsadkové tuto podporu postrádají.

U M10 zřejmě vzhledem k hmotnosti nebude možná funkce, jako mají ruské BMD, tedy vysazení na padáku nebo plavání, ale o to větší balistickou ochranu poskytuje. Projekt pochází z dílny GDLS (General Dynamics Land Systems) a má hmotnost 42 tun, tedy jako T-72. Poháněn je německým motorem MTU, kdy tato firma je dodavatelem pohonných jednotek i do tanků LEOPARD. Má moderní hydropneumatické odpružení, tedy ne klasické torzní tyče a dosahuje rychlost 64 km/h. V rámci unifikace používá stejné pásy jako BVP M2 BEADLEY. Hlavní výzbroj tvoří 105 mm kanon s malým zákluzem, jenž byl vyvinut speciálně pro námořní pěchotu na vozidla LAV-105 a pro pozemní síly v rámci palebné podpory.

US ARMY poukazuje na to, že ačkoli M10 vypadá jako tank, ve skutečnosti to není lehký tank. Lehké tanky byly původně navrženy před druhou světovou válkou jako průzkumná vozidla, měla by prozkoumat bojiště a využít jejich rychlost a mobilitu k nalezení nepřítele. Bohužel, lehké tanky se špatně osvědčily ve střetu se středními a těžkými tanky, protože jejich výzbroj nebyla dostatečně silná, aby probila nepřátelské pancéřování, a jejich vlastní ochrana nebyla dostatečná, aby ochránila před nepřátelskou palbou. Vývoj účinných pěchotních protitankových zbraní, jako je sovětský protitankový granát RPG-7, byl posledním hřebíkem do rakve tohoto typu tanků, navíc byly nahrazeny rozvojem OT a BVP.

M10 Booker je považován za „mobilní palebnou podporu“. M10 bude přiděleno k lehké pěchotě a horským jednotkám. Vozidlo je určeno k eliminaci kulometných hnízd, bunkrů a lehce až středně obrněných vozidel. Není ale určeno k vedení tankových útočných operací. Jedná se spíše o průzkum bojem, o palebný přepad nebo palbu z obranných pozic.

Koncepce M10 zapadá do definice tanku, stejně jako do nové kategorie „vozidlo palebné podpory“, stejně by mohl být klasifikován jako „stíhač tanků“. Je možné, že definici tank se US ARMY brání z toho důvodu, že pak by M10 zapadal do směrných čísel mezinárodních dohod o kontrole zbrojení. Například reorganizace námořní pěchoty (USMC) zahrnuje i zrušení tankových sil, ale ty by, pokud by M10 byl klasifikován jako tank, byly nahrazeny jinými tanky. A ne nezbytně u USMC.

Je to, zdá se, jen hra s čísly, ale donedávna bylo stanoveno, kolik tanků, OT, BVP, letadel, dělostřeleckých systémů a raket může která země mít. Jenže vzhledem k vývoji mezinárodní situace některé země od smluv odstupují a objevují se nové kategorie zbraní dříve nedefinovaných. A vozidlo palebné podpory je jedním z nich. Není to tank, není to samohybné dělo, není to BVP, ale je to stroj obrněný a určený k boji svou poměrně těžkou výzbrojí. Takže nerudovská otázka zní „kam s ním“?

Zdroj: militarytimes.com, popularmechanics.com, popsci.com

Tagy článku