Autor fotografie: redakce|Popisek: Nákladní vozidlo TG
V průběhu akce Bahna 2024 představila společnost STV GROUP kromě další techniky dvě vojenská nákladní vozidla z Německa od renomovaného výrobce Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). Jde o potenciálně zajímavá řešení pro Armádu České republiky, která rozšiřuje množství typů platforem svých kolových vozidel.
Konkrétně šlo o militarizované vozidlo TG 6x6 a plně vojenské vozidlo HX 6x6 s balisticky odolnou kabinou. Jedná se o robustní, bojem a tvrdými podmínkami ověřené platformy, dodávané v řadě modifikací od transportních vozidel přes vyprošťovací vozidla, tahače těžké bojové techniky, až po platformy pro houfnice, systémy protivzdušné obrany, nebo velmi citlivé systémy radiolokátorů. Jak nám v rozhovoru přímo během akce Bahna 2024 prozradil Ivo Strejček, ředitel obchodního rozvoje společnosti STV GROUP, armádám v Německu, Rakousku, Francii, Velké Británii, Španělsku, Dánsku či Švédsku bylo již dodáno na 25 tisíc kusů těchto vozidel.
Na akci Bahna 2024 jsou prezentovány dva podvozkové systémy, které by mohly být zajímavé pro českou armádu. Můžete nám je představit?
Máme zde v České republice premiéru dvou vozidel od společnosti Rheinmetall MAN, což je společný podnik mezi firmou Rheinmetall, která je světovým expertem na vojenské aplikace a vojenskou techniku, a společností MAN, která je expertem na civilní nákladní vozidla. Obě dvě firmy propojují to nejlepší z obou těchto oblastí tak, aby postavily co nejlepší platformu, která bude přesně odpovídat požadavkům uživatelů.
Kolik podvozků bylo celkově dodáno?
Společnost Rheinmetall MAN dodala všem svým uživatelům, samozřejmě v různých modifikacích, zhruba 25 tisíc vozidel.
To vozidlo má žebřinový rám. Můžete nám říci, jaké jsou jeho výhody?
Torzní žebřinový rám je používaný zhruba v 95 % armád všude na světě už někdy od druhé světové války. Jeho velkou výhodou je, že obsahuje malý počet pohyblivých částí, což znamená, že servis je jednodušší, vozidla nejsou tolik opotřebovávaná a přitom je zachována maximální mobilita v terénu.
Vozidlo má schopnost výměny kabiny, můžete nám ho krátce popsat?
Tady na vozidle HX, které můžete vidět s pancéřovanou kabinou, jsme schopní v horizontu několika hodin vyměnit kabinu, a na jedné podvozkové platformě využít jak kabinu, která není balisticky chráněná, tak balisticky chráněnou kabinu. Což znamená, že například během mírových časů, během výcviku jsme schopní to vozidlo šetřit.
V jakých armádách jsou tyto podvozky používané?
Vozidlo HX je používané samozřejmě v Německu a v Rakousku, kde se tato vozidla vyrábějí. Dále ve Skandinávii, například ve Švédsku nebo v Dánsku, a jsou zde i trochu exotičtější klienti, jako Austrálie. A je také využíváno společnostmi jako je Thales, MBDA nebo Diehl jako nosič zbraňových stanic nebo systémů. A asi není bez zajímavosti, že raketový systém protivzdušné obrany IRIS-T od německé firmy Diehl, který je nyní nasazený pro obranu Kyjeva a ukrajinských měst, je právě na tomto podvozku.
Jak je to s dostupností a cenou tohoto podvozku?
Společnost Rheinmetall MAN vyrábí zhruba dvanáct až patnáct vozidel denně. To znamená, že za rok se výstupní kapacita pohybuje někde kolem 3500 vozidel. Z hlediska ceny si myslím, že jsme více než konkurenceschopní.
Nákladní vozidlo TG od Rheinmetall MAN
Jde o militarizovanou verzi vozidla Trucknology Generation, zkráceně TG-MIL. Díky zesílené konstrukci kabiny vozidlo splňuje nejnovější a nejnáročnější požadavky na bezpečnost při nárazu. Díky různým asistenčním systémům pak nová řada nabízí vojákům i civilním uživatelům bezpečnost a podporu při každodenním používání. Zcela přepracovaný interiér zaujme optimalizovanou ergonomií a designem ovládacích prvků zaměřeným na řidiče.
Velká míra shody konstrukce vojenské a civilní verze umožňuje využívání komerčních náhradních dílů, jednoduchý a dostupný servis a výhody podpory prostřednictvím celosvětové servisní sítě MAN. Vozidlo je dodáváno ve verzích 4x4, 6x6 a 8x8, přičemž nejrobustnější verze uveze téměř 30 tun nákladu. Má centrální dohušťování kol, platformu pro střelce s průlezem na střechu a další vojenská vylepšení, jako třeba odolnost proti účinkům elektromagnetického výboje při výbuchu atomové bomby.
Rheinmetall MAN a jeho přelomové nákladní vozidlo HX
Společnost Rheinmetall představuje model HX 4x4 jako příklad rodiny vysoce mobilních logistických vozidel řady HX. Jde o plně vojenskou platformu kombinující osvědčené prvky podle zkušeností výrobce vojenské techniky Rheinmetall a civilních nákladních vozidel MAN. Je dodáváno v modifikacích 4x4 až 10x10. Nejtěžší platforma 10x10 je využívána pro systém houfnice nové generace nebo rozměrné a těžké nástavby či vyprošťovací vozidla.
Dojezd vozidla je 800 km, design kabiny umožňuje stoupání až 60%, brodění do 1,5 m a nabízí verze s balisticky chráněnou i nechráněnou kabinou. Kabina je přitom snadno vyměnitelná: v případě bojového nasazení je možné zvýšit ochranu vozidla i osádky. V případě provozu vozidla mimo rizikové oblasti pak nižší hmotnost nepancéřované kabiny prodlužuje jeho životnost a snižuje provozní a servisní náklady. Vozidlo HX je schopné překročit protitankové příkopy až 2,3 m široké a překonat vertikální překážku vysokou až 60 cm.
Rekordní objednávka vozidel Rheinmetall MAN pro Bundeswehr
Společnost Rheinmetall MAN Military Vehicles získala se souhlasem rozpočtového výboru Bundestagu 26. června od Bundeswehru největší zakázku na logistická vozidla ve své historii. Rámcová smlouva byla podepsána v Koblenzi a zahrnuje dodávku až 6500 vojenských nákladních vozidel v hodnotě až 3,5 miliardy eur včetně DPH (asi 88,2 miliardy Kč). Rámcová smlouva umožňuje Bundeswehru flexibilně objednávat potřebné množství již zavedených přepravních vozidel UTF 5t a UTF 15t po dobu sedmi let. Kromě toho bude prostřednictvím rámcové smlouvy zavedena nová kategorie vozidel: 4×4 UTF 3,5t, která v maximální míře sdílí s vozidly UTF (Ungeschützte Transportfahrzeug – Nechráněný dopravní prostředek) konstrukční prvky.
Vozidla UTF jsou založena na robustní rodině HX RMMV, jež byla počátku určena pro vojenské použití a vyznačují se vysokou mobilitou, a to i v těžkém terénu. Rozsáhlé celosvětové rozšíření těchto vozidel nabízí bezkonkurenční výhody, pokud jde o interoperabilitu a logistiku, nejen s ohledem na mnohonárodní mise. Aktuální je první výzva na více než 610 vozidel v hodnotě 312 milionů eur včetně DPH, z nichž 250 vozů má být dodáno ještě v roce 2024.
Možnosti využití cozů Rheinmetall MAN v Armádě České republiky
Armáda České republiky přirozeně a dlouhodobě spoléhá v oblasti logistiky a nákladních vozidel na osvědčenou platformu domácího výrobce Tatra. Současně s tím ale v nedávné době zařadila do své výzbroje řadu vozidel na platformách jiných výrobců, jakými jsou Volvo nebo Scania. Náčelník generálního štábu Karel Řehka Security Magazínu během akce Bahna 2024 řekl, že pro armádu hraje klíčovou roli otázka správa životního cyklu techniky, tedy schopnost její údržby a bezpečnost dodavatelských řetězců: „Cílem je, abychom tu techniku udrželi v chodu, byli schopni ji modernizovat, obnovovat, apod. Toto je důležité. Zároveň musíme vždy balancovat i přílišnou závislost na jednom dodavateli, protože ta nikdy není výhodná a vždy přináší nějaká rizika.“
Právě zmíněné výhody celosvětově rozšířené sítě společnosti MAN a množství vozidel na platformě TG a HX ve spojeneckých a partnerských armádách, a spolu s tím možnost sdílení kapacit, činí toto řešení pro Armádu České republiky potenciálně z hlediska provozních a servisních nákladů atraktivním. Výrobce vozidel, společnost RMMV, zastupuje v České republice STV GROUP, která je tradičním dodavatelem AČR a je mimo jiné dlouhodobým poskytovatelem služeb oprav a servisů pro bojová vozidla české armády nebo houfnice DANA. Zapojení lokálního partnera pro integraci vozidla a zajištění jeho životního cyklu garantuje armádě maximální místní podporu po celou dobu životního cyklu, a zajišťuje splnění podmínky bezpečnosti dodavatelských řetězců, kterou zdůrazňoval také náčelník generálního štábu.