foto: Jakub Samek/F-35
Nejúspěšnější bojový letoun 5. generace nasazují kromě Spojených států také letectva či námořní letectva Itálie, Velké Británie, Nizozemí, Norska, Izraele, Austrálie, Japonska, Jižní Koreje, očekávají je v Belgii, Dánsku nebo sousedním Polsku a dalších zemích. V Mošnově italské letectvo prezentuje základní variantu F-35A.
Nejmodernější technologie, avionika a elektronika na palubě letounu nejsou zdaleka jeho jedinými přednostmi. Letoun vyvinutý a vyráběný společností Lockheed Martin se vyznačuje nadto velmi dobrou manévrovatelností a celkově letovými výkony. A jeho tzv. radiolokační odrazová plocha (radar cross section, RCS) je udávána hodnotnou 0,005 m2, tedy pětinásobek plochy letícího hmyzu, polovina plochy letícího ptáka nebo setina plochy stíhacího letounu Eurofighter Typhoon. Například pro ruský stíhací stroj Su-27 je uváděno až 15 m2.
Nepřehlédněte
Security magazín přináší rozhovor s Billem Thomasem, který má ve společnosti Lockheed Martin na starosti strategii a business development....
Jde o víceúčelový stroj určený pro vybojování vzdušné nadvlády, poskytování přímé letecké podpory pozemním jednotkám, ISR (zpravodajství, sledování a průzkum), vedení elektronického boje i potlačení protivzušné obrany protivníka, a spojuje tím v sobě schopnosti typů F-16 a A-10, ve verzi F-35B se schopností kolmého vzletu a přistání také populárního AV-8B Harrier II, nebo v námořní verzi F-35C se skloplnými křídly letonou F/A-18 Hornet.

Kromě rotačního 25mm kanónu může letoun nést až čtyři protivzdušné, protizemní či protilodní řízené střely či pumy (do budoucna je plánována také možnost vyzbrojit jej jadernými bombami B61) v interních pumovnicích, a dalších šest pak na vnějších závěsnících pod křídly - ty pak již ovšem zvyšují jeho radiolokační odrazovou plochu.
Psali jsme
Hovořilo se o tom poměrně dlouho. Rusko představilo svůj jednomotorový letoun Šachmat na aerosalonu MAKS-2021. A doufá, že bude více než...
Kompaktní letoun má rozpětí 10,7 m, je dlouhý 15,7 m, vystoupá až na 18288 m, bez přídavných nádrží uletí 2220 km (bojový dolet činí 1240 km), a dosahuje nejvyšší rychlosti 1,6 Machu. Svou maximální vzletovou hmotností 31751 kg je srovnatelný například s pásovými bojovými vozidly pěchoty.

První let absolvoval před bezmála 15 roky, 15. prosince 2006, a do výzbroje pak byl přijat v letech 2015-2019. Dosud bylo vyrobeno více než 690 kusů. Italské letectvo disponuje jedenácti F-35A, a dalších šest desítek strojů je objednáno. Nasazuje je 13° Gruppo (13. skupina/peruť) patřící pod 32° Stormo (pluk) Armando Boetto ze základny Amendola nedaleko města Foggia v jižní Itálii.

Jednotka představuje svůj F-35A Lightning II ve statické ukázce. Není ještě bez zajímavosti, že na letošních Dnech NATO je možno kromě italské F-35 vidět i věrný model letounu v životní velikosti, do jehož kokpitu mohou návštěvníci sami zasednout a vyzkoušet si tak na vlastní kůži pocit pilota.
Tagy