Všechny tři verze letounu F-35 se porouchávají příliš často, prohlásil šéf operačního testování Pentagonu

Všechny tři verze letounu F-35 se porouchávají příliš často, prohlásil šéf operačního testování Pentagonu

Šéf operačního testování Pentagonu Robert Behler řekl, že všechny tři varianty letounu páté generace se stále příliš často porouchávají.

Robert Behler prohlásil, že všechny tři verze letounu F-35 se i přes určitý pokrok v v problémech týkající se spolehlivosti strojů, se porouchávají příliš často, více, ,,než je v plánu". ,,Operační způsobilost letounů F-35 zůstává na stupni, který je za servisním očekáváním," řekl Behler. ,,Ve zkratce řečeno, všechny tři varianty se porouchávají příliš často, než je plánováno a trvá déle je opravit," dodal šéf operačního testování Pentagonu.

Podle Behlera žádná z variant letounů F-35 nesplňuje pět klíčových metrik týkající se hlavně spolehlivosti a schopnosti udržovatelnosti strojů.

To však nebrání tomu, aby americké ministerstvo obrany dokončilo v říjnu dohodu s výrobcem Lockheed Martin na pořízení dalších 478 letounů F-35. Každý stroj má stát podle tohoto serveru kolem 71 milionů dolarů (jiné zdroje, jako například server defensenews.com, uvádějí cenu 78 milionů dolarů). Celkově se má vyšplhat suma za všechny letouny na astronomických 34 miliard dolarů. Dohoda zahrnuje dodávku 291 letounů pro USA, 127 je vyčleněno pro partnery účastnící se programu F-35 a 60 strojů bude prodáno zahraničním zákazníkům v rámci FMS (Foreign Military Sales).

Stíhače F-35 jsou i přes své problémy stále žádaným zbožím. Začátkem října se objevila v médiích informace, že Jižní Korea chce pořídit dalších 20 strojů F-35, Polsku má být dodáno 32 letounů v konvenční variantě F-35A za odhadovanou cenu 6,5 miliard dolarů. Na cestě ke ,,svým" letounům F-35 je také Belgie, Nizozemí pak rozšíří svou letku strojů 5. generace F-35 na 46 nákupem dalších 9 letounů za 1,1 miliard dolarů.

F-35 je na jedné straně jistě velmi moderním, ale i současně velmi drahým letounem. Stále se řeší pouze pořizovací cena a nikoliv náklady na životní cyklus a servis zbraňových systémů. Již se také objevila informace o dalších problémech spojených s provozem těchto letounů, a to je jejich hlučnost, navíc u modelů VSTOL dochází k ničení VPD. Kvůli hluku protestuje údajně v Norsku civilní obyvatelstvo, což politici řeší stěhováním základen do vzdálených oblastí a někteří piloti radikálněji: odchodem z aktivní služby, protože nechtějí žít v lesích.

Zdá se, že letoun F-35 je technologickou špičkou, ale je vhodný pro podmínky např. AČR, nebo jiných evropských zemí? A je to ekonomicky udržitelné i při nárůstu rozpočtu na 2% HDP? Bude muset být provedeno mnoho kalkulací a simulací ekonomického rozvoje země, než někdo kompetentní rozhodne o tom, že toto je vhodný letoun pro ČR. Na pořad dne se bude stále více dostávat pravděpodobně sdílení schopností mezi státy.

 


Zdroj: Bloomberg

Tagy