Vůbec první setkání nepřátelských stealth stíhaček - čínská J-20 vs americká F-35

Vůbec první setkání nepřátelských stealth stíhaček - čínská J-20 vs americká F-35
Autor fotografie: US Navy CC BY-NC 2.0|Popisek: Ilustrační fotografie F-35C
22 / 03 / 2022, 08:30

Jediné dvě stíhačky páté generace na světě ve výrobě a nasazené na úrovni letky, čínská Chengdu J-20 a americká Lockheed Martin F-35, zažily své vůbec první střetnutí, které je zároveň i prvním mezi dvěma nepřátelskými stíhačkami páté generace.

Velitel tichomořských vzdušných sil USA, generál letectva Kenneth Wilsbach, potvrdil, že oba letouny se minimálně jednou střetly nad Jihočínským mořem, kde byl čínský stroj podporován letouny včasné výstrahy KJ-500.

„Je to trochu brzy říct, co hodlají udělat s J-20, takže opravdu všechno, co jsme viděli, byl stroj vzdušné převaha,“ řekl. "Ale všimli jsme si, že s tím létají docela dobře. Nedávno jsme měli událost – nenazval bych to střetnutí– kde jsme se dostali docela blízko k J-20 spolu s našimi F-35 ve Východočínském moři, a jsme relativně ohromeni velením a ovládáním spojeným s J-20. Jsme svědky vcelku profesionálního létání a je ještě příliš brzy na to, abychom přesně řekli, co mají v úmyslu s J-20 dělat – zda to bude více jako F-35, která je schopna vykonávat mnoho, mnoho misí nebo podobně F-22, který je primárně stíhačem vzdušné převahy, který má schopnost vzduch-země.“

Generál Wilsbach dále rozvedl schopnosti čínské letecké flotily: „KJ-500 hraje významnou roli v jejich schopnostech řídit palbu na velké vzdálenosti. Některým jejich raketám vzduch-vzduch velmi dlouhého doletu pomáhá právě ten KJ-500. Schopnost přerušit tento řetěz je něco, co mě velmi zajímá.“

Čínská střela s nejdelším doletem PL-15, má odhadovaný dosah mezi 200 a 300 km a pohodlně překoná cokoli v americkém arzenálu, přičemž se může pochlubit radarem AESA pro navádění, který americké střely vzduch-vzduch postrádají. Pro munici tak dlouhého doletu je životně důležitá zvláště výkonná sada senzorů, jako je ta, kterou mohou pojmout velké stíhačky jako J-20, ale podpora od letadel, jako je KJ-500, může pomoci zajistit větší spolehlivost a dále zvýšit situační povědomí.

USA nasadily F-35 do východní Asie ve značném počtu, včetně varianty F-35A používané letectvem, varianty B používané námořní pěchotou i varianty C používané na supernosičích námořnictva. Tyto tři varianty vstoupily do služby v letech 2014 až 2019. J-20 je nasazen výhradně z čínského území a jeho schopnosti se od uvedení do provozu v roce 2017 rychle zlepšily, od nových motorů až po odhalení dvoumístné varianty v říjnu 2021, vůbec první dvoumístné varianty stíhače páté generace na světě.

J-20 a F-35 jsou dva z pouhých čtyř stíhacích letounů páté generace, které jsou dnes ve výzbroji, přičemž první z nich je těžký letoun zdánlivě přizpůsobený výhradně pro mise zaměřené na leteckou převahu, zatímco druhý je lehčí jednomotorový proudový letoun, který byl navržen tak, aby byl cenově dostupný díky velkému počtu vyrobených kusů a měl i nižší provozní náklady.

Americký stíhač páté generace F-22 Raptor, má podobnou hmotnost jako J-20, ale po pouhých 4 letech výroby dal bývalý americký prezident Obama příkaz k ukončení jeho výroby kvůli řadě problémů s extrémním překročením rozpočtu na tento projekt. Bylo tedy vyrobeno pouze 187 kusů F-22, z nichž žádný nebyl exportován, a tento problémový stíhač by měl skončit svou kariéru ve 30. letech 20. století, tedy o desetiletí dříve, než se předpokládalo.

Třetí vzadu, tedy Rusko má problémy se stíhači 5. generace ještě větší než USA a Čína a z hlasitě propagovaného Su-57 je jen „show plane“ ruských leteckých sil, který není průmysl schopen dodávat v počtech a kvalitě amerických nebo čínských letounů.

Zdroj: Military Watch Magazine

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace