Ostře sledovaná zakázka na dodání 4 bojových vozidel Perun české firmy SVOS Přelouč se dostala na pořad středečního jednání sněmovního Výboru pro obranu.
Ministerstvo začátekm srpna potvrdilo redakci SM, že vozidlo Perun neprošlo Vojskovými zkouškami, na základě čehož odstoupil resort od smlouvy. S tímto rozhodnutím však nesouhlasí zástupci vedení SVOS, kteří se na středeční jednání dostavili.
Náměstek pro akvizice Filip Říha před poslanci zopakoval, že smlouva byla uzavřena na základě užšího výběrového řízení a že parametry byly písemně odsouhlaseny dodavatelem. „Kontrakt byl podmíněn úspěchem u vojskových zkoušek. Těmi podle komise Perun neprošel, načež jsme přistoupili k vypovězení smlouvy,“ uvedl Říha.
více zde: VÍME PRVNÍ: Testy Perunu dopadly fiaskem, přiznalo ministerstvo. Chce se sejít s dodavatelem
Náčelník generálního štábu Aleš Opata k věci uvedl, že k této zakázce zřídil inspekci, jejíž závěry by měly být známy teprve příští týden. „Jedná se nicméně o standardní postup prověření a je takto postupováno,“ zdůraznil Opata.
související: Vozidlo Perun fyzikální zákony neporazí: Po problémech s rychlostmi a váhou, neplní nájezdové úhly a stoupavost
Podle zpravodaje bodu poslance Karla Krejzy by poslanci výboru měli mít informace, které parametry nebyly dodrženy. „Bylo by možné, aby poslanci měly tyto protokoly ve vyhrazeném režimu k nahlédnutí,“ tázal se zástupců ministerstva Krejza.
Podplukovník Petr Mládek z Ředitelství speciálních sil, který je za vojskové zkoušky zodpovědný odprezentoval před poslanci, ve kterých bodech nesplnil podle ministerstva obrany parametry. Hmotnost vozidla neodpovídala podle něj možnosti přepravy vrtulníkem Chinook a byla dalece za hranicí největší technicky přípustné hmotnosti. „Spojovací a elektronické systémy vozidla měly nevyhovující dosah a nefunkční power management. Střelecké systémy vozidla byly celkově nepřipravené. Chyběla rovněž dokumentace k vozidlu a byla rozporná,“ uvedl podplukovník. Podle něj také spolehlivost vozu vykazovala závady omezující plnění bojových úkolů a vozidlo mělo také závady na funkci nočního vidění.
psali jsme: Kauza Perun: Nepochopitelné: Těžký, pomalý, nadrozměrný. Přesto prošel testy u „ ochuzené“ komise VTÚ
Na strohé prezentaci bylo ovšem patrné, že ministerstvo jako objednatel nebyl zbaven mlčenlivosti, stejně jako zástupci firmy SVOS, kterým nebylo dovoleno z důvodu přerušení bodu do 30. října vystoupit.
Tagy