Výbor přerušil jednání o Perunu. Čeká se na výsledky Opatovy inspekce a zpřístupnění utajovaných protokolů

Výbor přerušil jednání o Perunu. Čeká se na výsledky Opatovy inspekce a zpřístupnění utajovaných protokolů
19 / 09 / 2019, 17:00

Ostře sledovaná zakázka na dodání 4 bojových vozidel Perun české firmy SVOS Přelouč se dostala na pořad středečního jednání sněmovního Výboru pro obranu.

Ministerstvo začátekm srpna potvrdilo redakci SM, že vozidlo Perun neprošlo Vojskovými zkouškami, na základě čehož odstoupil resort od smlouvy. S tímto rozhodnutím však nesouhlasí zástupci vedení SVOS, kteří se na středeční jednání dostavili.

Náměstek pro akvizice Filip Říha před poslanci zopakoval, že smlouva byla uzavřena na základě užšího výběrového řízení a že parametry byly písemně odsouhlaseny dodavatelem. „Kontrakt byl podmíněn úspěchem u vojskových zkoušek. Těmi podle komise Perun neprošel, načež jsme přistoupili k vypovězení smlouvy,“ uvedl Říha.  

více zde: VÍME PRVNÍ: Testy Perunu dopadly fiaskem, přiznalo ministerstvo. Chce se sejít s dodavatelem

Náčelník generálního štábu Aleš Opata k věci uvedl,  že k této zakázce zřídil inspekci, jejíž závěry by měly být známy teprve příští týden. „Jedná se nicméně o standardní postup prověření a je takto postupováno,“ zdůraznil Opata.

související: Vozidlo Perun fyzikální zákony neporazí: Po problémech s rychlostmi a váhou, neplní nájezdové úhly a stoupavost

Podle zpravodaje bodu poslance Karla Krejzy by poslanci výboru měli mít informace, které parametry nebyly dodrženy. „Bylo by možné, aby poslanci měly tyto protokoly ve vyhrazeném režimu k nahlédnutí,“ tázal se zástupců ministerstva Krejza.

Podplukovník Petr Mládek z Ředitelství speciálních sil, který je za vojskové zkoušky zodpovědný odprezentoval před poslanci, ve kterých bodech nesplnil podle ministerstva obrany parametry. Hmotnost vozidla neodpovídala podle něj možnosti přepravy vrtulníkem Chinook a byla dalece za hranicí největší technicky přípustné hmotnosti.  „Spojovací a elektronické systémy vozidla měly nevyhovující dosah a nefunkční power management. Střelecké systémy vozidla byly celkově nepřipravené. Chyběla rovněž dokumentace k vozidlu a byla rozporná,“ uvedl podplukovník. Podle něj také spolehlivost vozu vykazovala závady omezující plnění bojových úkolů a  vozidlo mělo také závady na funkci nočního vidění.   

psali jsme: Kauza Perun: Nepochopitelné: Těžký, pomalý, nadrozměrný. Přesto prošel testy u „ ochuzené“ komise VTÚ

Na strohé prezentaci bylo ovšem patrné, že ministerstvo jako objednatel nebyl zbaven mlčenlivosti, stejně jako zástupci firmy SVOS, kterým nebylo dovoleno z důvodu přerušení bodu do 30. října vystoupit.   

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace