Autor fotografie: Cpl Ian Houlding/MOD, OGL v1.0|Popisek: Jackal britské armády v Afghánistánu
Sněmovní výbor pro obranu se na své 44. schůzi zabýval kromě dalšího akvizicí obrněných vozidel pro speciální síly. Téma se vrátilo do veřejného prostoru v souvislosti se zásadním navýšením ceny vozidel britské společnosti SC Supacat zastoupené v ČR firmou LPP. A věc nabrala nečekaný vývoj.
Nejprve je na místě připomenout, o jakou zakázku se jedná. Pozornost jí byla věnována nejvíce v prvních měsících roku 2023, kdy Kolegium ministryně obrany schválilo způsob zadání, kterým byl přímý nákup od pražské společnosti LPP, výhradního zástupce společnosti Supacat v České republice. Šlo o 12 až 24 kusů lehkých obrněných vozidel Jackal v konfiguraci 4x4, případně 6x6, jež nahradí dosluhující vozidla Land Rover Defender. Jak padlo na kolegiu, ještě před jednáním kolegia zástupci MO ověřili cenu s dodavatelem LPP a výrobcem vozidel společností SC Group.
Jde o tři varianty vozidla se specifickým příslušenstvím a měla být uzavřena rámcová smlouva s celkovým výdajem až 1,577 miliardy Kč vč. DPH, tj. 65 milionů korun na jedno vozidlo. Ministerstvo financí vydalo tzv. Registrační list investiční akce na pořízení minimálně 12 kusů vozidel za 657,58 milionu korun celkem (vč. DPH), tj. 54,8 milionu korun na jeden kus. Tato částka se také objevila v návrhu rozpočtu na rok 2024 s výdaji ve výši 515,68 a 141,9 milionu korun v roce 2025.
LPP se zakázkou bez soutěže nabídl vozidla za trojnásobek původní ceny
Již první nabídka LPP z října 2023 ovšem zněla na 1,848 miliardy korun za 12 vozidel, tedy 154 milionů na jeden kus, a tedy nárůst oproti předpokladu na těžko uvěřitelných 281 %. Jinými slovy: v situaci, kdy LPP dostala zakázku bez otevřeného výběrového řízení přímým nákupem podle jistě předem diskutovaných rámcových podmínek, nabídla rezortu obrany vozidla za bezmála trojnásobnou cenu. Následovala licitace a nabídkové varianty, přičemž měla podle zdrojů redakce dokonce armáda ustoupit z náročnosti některých technických parametrů ve své specifikaci na SOV. Na přelomu let 2023 a 2024 pak mělo Ministerstvo obrany obdržet nabídky nejprve za 1,492 miliardy (124 milionů na každý z 12 kusů, tedy 226 % původní částky), ale s podmínkou zálohové platby ve výši 100 % (???), a posléze 1,617 miliardy (134,8 milionu na kus, tedy 246 %) podle původní specifikace, a opět se 100% zálohovou platbou.
Armáda byla nucena upravit svůj Program speciálních sil, kde se objevila zakázka na 12 kusů bojových vozidel pro speciální síly za částku 1,442 miliardy korun, tedy 120,1 milionu korun za jeden kus vozidla značky Supacat: „Cena byla stanovena na základě studie proveditelnosti čj. V 52/1021-1170, technické specifikace V 67/2021-1170 a výsledků jednacího řízení z let 2023/2024.“ Aktuálně platí nabídka LPP, která byla předmětem jednání Výboru pro obranu již dvakrát. Jde o čtyři varianty lišící se počtem kusů (12, nebo 18 vozidel) a zálohou ve výši 70 %, nebo bez zálohy, přičemž jednotkové částky se pohybují od 118,8 milionu korun (18 kusů se 70% zálohou) po 147,7 milionu korun (při 12 kusech bez zálohy), což je stále 217–270 % částky, která byla na stole v lednu 2023, kdy o způsobu zakázky rozhodovalo Kolegium. Nabídka platí do konce listopadu, přičemž tomu, co je nově uvedeno v programu pozemních sil, neodpovídá žádná z variant (buď jde o větší počet kusů, než armáda požaduje, nebo je vyšší cena).
Téma důrazně otevřel místopředseda výboru Pavel Růžička
V průběhu října a listopadu na případ upozorňoval na síti X místopředseda Výboru pro obranu Pavel Růžička: „Průběh procesu u vozidel Supacat: Studie proveditelnosti, specifikace, kolegium MO, registrační list MF na cenu 1,5 mld., předběžná nabídka, první, druhá, třetí nabídka, žádost o navýšení finančního zdroje, NGŠ zpracovává nový program a hledá zdroje. Nárůst o necelou 1 miliardu!“ (...) „U vozidel Supacat je stejný problém jako byl u pořízení radarů Vera NG za 1,5 mld. korun, kde nákup měl stát 780 mil. korun. Prodražilo se to díky tomu, že @ArmadaCR lhala. Tehdy neprávem odešel náměstek Říha. Teď by měl v obdobném případě okamžitě skončit @karel_rehka.“
Ministryně obrany Černochová problém otevřeně přiznala
Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) označila v úterý zakázku za nešťastnou a novinářům řekla: „Členům výboru se nelíbil způsob pořízení, protože jiné země zvlášť soutěží auta a zvlášť další vybavení, které se do toho auta pak integrují.“ Výbor pro obranu přijal usnesení, kterým doporučuje Sekci vyzbrojování a akvizic MO, aby zvolila „jiný způsob pořízení bojových vozidel s ohledem na urgentní operační potřeby Speciálních sil Armády ČR.“ Pozoruhodným při hlasování bylo, že se zde ke kritickým hlasům opozičního hnutí ANO připojila také vládní ODS. Proti přijetí usnesení hlasovali poslanci za hnutí STAN.
V minulosti byl zdůrazňován v případě této zakázky problém podjatosti prvního náměstka ministryně obrany Františka Šulce, který s majitelem LPP Jiřím Sauerem držel před nástupem na ministerstvo podíl v jiných společnostech. Šulc následně své podíly prodal a v souvislosti s jednáním Kolegia v lednu 2023 dokonce podepsal čestné prohlášení o tom, že do této zakázky žádným způsobem nezasahuje. Celou situaci lze z určité perspektivy číst také jako pokračování nesouladu v přístupu k některým otázkám, který panuje mezi ministryní Černochovou a generálem Řehkou. A armáda má rozhodně co v této věci vysvětlovat. Jak zpracovává své specifikace, jestliže nabídka dodavatele dvoj- až trojnásobně překročí původní částku?
Volba jiného způsobu řešení zakázky na doporučení Výboru pro obranu může znamenat řadu variant. Vypsání soutěže či soutěží, jak je zmínila ministryně obrany, může být nadějí pro řadu potenciálních dodavatelů, kteří byli v lednu 2023 nepřímo z této zakázky rozhodnutím Kolegia vyřazeni. Může také znamenat větší zapojení domácí výroby.