Výbor pro obranu se sjednotil proti jmenování Říhy na pozici náměstka: „Nekomunikoval a lhal, nedovedeme si představit spolupráci“

Výbor pro obranu se sjednotil proti jmenování Říhy na pozici náměstka: „Nekomunikoval a lhal, nedovedeme si představit spolupráci“
foto: Ministerstvo obrany (army.cz), volné dílo/Filip Říha

Na své poslední schůzi Výbor pro obranu projednal mj. reorganizaci Ministerstva obrany. Nemocného ministra obrany Lubomíra Metnara zastoupil státní tajemník Petr Vančura, který stojí v čele sekce odpovídající za koncepční, legislativní, kontrolní a výkonné činnosti. A také za odborné a metodické řízení oblasti personální. A právě personálie byly hlavním tématem projednávaného bodu. K jistému překvapení mnoha se totiž potvrdily neoficiální zvěsti, že na nově zřízenou pozici náměstka v čele sekce právní a investic bude jmenován Filip Říha, který odešel v únoru 2020 z čela sekce vyzbrojování a akvizic. Poslanci Výboru pro obranu byli vůči jeho působení mimořádně kritičtí.

V době všeobecného tlaku na provozní úspory, jak připomněl zpravodaj projednávaného bodu Radovan Vích (SPD), kdy jsou provozní výdaje ministerstev sníženy pro letošní rok o pět procent, dochází na Ministerstvu obrany k nárůstu počtu zaměstnanců a ke zřizování již tak velmi vysokého počtu náměstků.

Celý diskutovaný problém má několik rovin. Kromě rostoucího počtu pracovníků a obtížně obhajitelného tabulkového počtu deseti náměstků ministra obrany jde jednak o smysl celé reorganizace, a jednak o jméno nového náměstka. Nová struktura rozhodně nepůsobí na první pohled přehledně a je velkou otázkou, zda jejím smyslem ve skutečnosti nebylo najít způsob, jak reinstalovat Filipa Říhu na pozici, kterou loni opustil v souvislosti s náhle navyšovanou cenou řady zakázek. Již tehdy na mnohé jeho odchod působil tak, že na ministerstvu našli obětního beránka, který svým odchodem zachránil reputaci a místo ministra samotného.

Současně s tím však je třeba připomenout velice špatné vztahy mezi náměstkem na z hlediska modernizace armády klíčové pozici šéfa sekce vyzbrojování a akvizic a poslanců Výboru pro obranu. Výboru, kterému ani premiér Babiš neupírá konstruktivní přístup k otázkám modernizace ozbrojených sil - a přesto, nebo snad právě proto, byli a zůstávají členové výboru vůči Říhovi kritičtí.

Poslanec Vích uvedl: "V rámci procesního modelu řízení je optimální pod sebou mít 5-7 podřízených. Takto jich má ministr pod sebou deset. Podle mého názoru je těch škatulek asi třikrát více, než by bylo rozumné. Některé sekce by měly být podle mého názoru sloučené, některé jsou na úrovni samostatných odborů, a nikoliv sekcí, například i nová sekce investiční a právní."

Státní tajemník Vančura v zastoupení ministra Metnara odpověděl, že struktura je věcí ministra, který si ji nastaví tak, aby mu vyhovovala. Ale s takovou odpovědí se předsedkyně výboru Jana Černochová (ODS) nespokojila: "Co mě pobavilo, je, že jako důvod uvádíte užší propojení právního a věcného pohledu na veřejné zakázky v oblasti nemovité infrastruktury a nabývání movitého majetku - což je absolutní nesmysl vzhledem k tomu, že existuje akviziční sekce." Připomněla, že na německém ministerstvu obrany působí čtyři náměstci. A to je Bundeswehr přibližně šestkrát početnější než AČR, a Německo osmkrát lidnatější než ČR.

"Z podkladů, které jste nám poslali, pane státní tajemníku, vyplývá, že je všechno v pořádku. Za mě rozhodně není, a vy jste ani slovem nezmínil, o kolik narostly agendy MO za posledních šest let, že počet náměstků musel nabobtnat a je jednou tak velký. Čím to odůvodňujete? Skutečně nechápu zřízení nové sekce, což není nic jiného než kočkopes," pokračovala Černochová.

Vyčetla ministerstvu zvláštní okolnosti, za nichž byl Filip Říha uveden do své nové funkce. Na prosincové schůzi výboru se poslanci po spekulacích v tisku na Říhovo potenciální jmenování ptali a bylo jim za MO řečeno, že se nic takového nechystá. Předsedkyně výboru zmínila výběrové řízení, které bylo zahájeno 19. prosince s termínem podání žádostí v šesti pracovních dnech do 30. prosince.

Důvody ostražitosti členů Výboru pro obranu jsou zřejmé - vyslovili v minulosti Říhovi nedůvěru, opakovaně jej obvinili ze lží. A v žádném případě přitom nešlo o vzájemné konkurenční postoje opozice vůči vládní koalici, což v zápětí potvrdil vládní poslanec Jan Řehounek (ANO): "Za sebe říkám a potvrzuji, co tady padlo od předsedkyně, že všichni jsme s ním měli problémy, že opravdu s námi nekomunikoval, pokud ano, tak to byly informace, které nebyly pravdivé."

A uvedl, že původně nevěřil, že nová sekce vzniká "na zakázku p. Říhy", a budoucí spolupráci této sekce a Výboru pro obranu označil za obrovský problém: "Nedovedu si za sebe představit, že budeme s Říhou nějak konstruktivně vycházet."

Na Ministerstvu obrany nadále fungují Sekce vyzbrojování a akvizic a Sekce právní a investic, jejichž pole působnosti se na první pohled překrývají a za duplicitní je označila i předsedkyně Výboru Černochová. "Nechcete naznačit, že sekce vyzbrojování a akvizic je k ničemu, protože nemá na akvizice ten správný pohled," ptala se tajemníka Vančury.

Na základě čího pokynu k nové systemizaci ministerstva došlo a podle jakých podkladů a dlouhodobých plánů, zajímalo také Jana Bartoška (KDU-ČSL). Pavel Žáček (ODS) řekl, že kontroverznost tématu musel ministr vzhledem k předchozímu nesouhlasu členů výboru s Říhovým přístupem předpokládat, a byl by očekával, že věc s výborem předjedná, což se nestalo. Když tajemník Vančura odpověděl, že druhý z uchazečů o post náměstka v čele Sekce právní a investic odstoupil ještě před pohovorem, bylo projednávání bodu přerušeno do doby, kdy se ho bude moci účastnit ministr obrany osobně.

Tagy