Výbuchové zkoušky vozidla TITUS: "Uletí z toho kola a vše, ale výbuch nesmí projít dovnitř"

Výbuchové zkoušky vozidla TITUS: &quote;Uletí z toho kola a vše, ale výbuch nesmí projít dovnitř&quote;
Autor: Nexter, TDV|Popisek: TITUS
14 / 08 / 2020, 11:00

Do vozového parku Armády České republiky brzy přibude 62 nových obrněných vozů česko-francouzské výroby TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System). Práce na výrobě ve společnosti Tatra Defence Vehicle již začala a jsou vyrobeny první dva podvozky, které aktuálně procházejí zátěžovými zkouškami. Zároveň na podzim mají proběhnout výbuchové zkoušky, které ověří bezpečnost osádky v případě například najetí na minu.

Tatra Defence Vehicle (TDV) letos dokončí jinou zakázku pro AČR: speciální varianty kolového bojového vozidla pěchoty PANDUR II CZ a dodá vojákům poslední ze  14 kusů spojovacích obrněných vozidel (Kolové obrněné vozidlo spojovací - KOVS) a 6 kusů velitelských obrněných vozidel (Kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní - KOVVŠ). Uvolněnou kapacitu pak podle plánu společnost věnuje projektu TITUS.

TITUS přijde ve třech variantách, kromě KOVS a KOVVŠ také speciálně pro 13. dělostřelecký pluk jako Místo koordinace palebné podpory (MKPP). Objednávka je podepsána na celkem 62 kusů. Podobně jako na dělostřeleckém systému CAESAR i v případě TITUSů jde o projekt francouzské společnosti NEXTER využívající českého podvozku TATRA (a pardubická RETIA pro ně dodá elektronické systémy, Ray Service ze Starého Města zase kabeláž). Podíl českého obranného průmyslu na celé zakázce dosáhne v budoucnu až 80 %.

Hned první vyrobený prototyp TITUSu ovšem zanikne při plánované zkoušce odolnosti proti výbuchu. Cílem zkoušky bude ověřit, že konstrukce dokáže odolat do té míry, aby nebyly ohroženy životy osádky. V TDV, věří, že vozidlo odolá hned na první pokus: „Uletí z toho kola a vše, co je zavěšené na povrchu, ale výbuch nesmí projít dovnitř, aby měla posádka šanci přežít. Pokud se však korba otevře jako konzerva, tak jsme výbuchovým testem neprošli,“ řekl generální ředitel společnosti Tomáš Mohapl.

Vozidel by perspektivně mohla AČR objednat v nadcházejících letech až 300 kusů, a to nejen ve výše uvedených variantách, ale i jako zdravotnická vozidla a další role vyplývající ze základní koncepce vozidla, které je určeno především pro podporu jednotek v zázemí, nikoli pro přímý střet s nepřítelem v první linii. I v zázemí a při plnění úkolů podpory se ovšem může velmi snadno dostat do situace, kdy se bude muset vypořádat s hrozbou v podobě přepadu, léčky nebo právě min či nastražených výbušných zařízení.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace