Výroba dílů pro Gripeny v Brazílii zahájena

Výroba dílů pro Gripeny v Brazílii zahájena
Autor: Saab|Popisek: JAS-39 Gripen alias F-39
31 / 07 / 2020, 14:00

Výrobní linka SAM v São Bernardo do Campo zahájila výrobu prvních dílů pro stíhací letouny JAS-39 E/F alias F-39E/F Gripen. V Brazílii má být spuštěna také montážní linka.

Saab Aeronáutica Montagens (SAM) zahájilo výrobu zadní části (pod směrovkou, před tryskou motoru) a dále přední části trupu. Do budoucna má vyrábět také aerodynamické brzdy (právě pod zadní část trupu), střední část křídel a přední část trupu i pro dvoumístnou variantu Gripenu F. Oproti tomu finální montáž bude probíhat v závodě Gavião Peixoto na severozápadě São Paula. Podle posledních zpráv zde má proběhnout kompletace snad až 23 (podle dřívějších zpráv 15) z celkem 36 dosud závazně objednaných letounů. Ty první mají být kompletně dokončeny ještě ve Švédsku.

Krom toho už má ve Švédsku za přítomnosti brazilských specialistů probíhat výroba prvního prototypu dvoumístného Gripenu F. Na jeho vývoji se má Brazílie podílet podle dohody polovičním podílem, kvůli čemuž bylo i založeno vývojové středisko GDDN (Gripen Design and Development Network). S prvním záletem se prozatím počítá na rok 2022 a minimálně prozatím bude brazilské letectvo jediným provozovatelem nejnovější „spárky“. Švédsko i nadále hodlá pro výcvik využívat již postavené dvoumístné Gripeny D.

Připomeňme, že první Gripen pro Brazílii byl zalétán (//www.securitymagazin.cz/defence/prvni-gripen-pro-brazilii-zaletan-1404064170.html) už 26. srpna minulého roku. Z továrního letiště Saab ve švédském Linköpingu jej pilotoval šéf pilot Richard Ljungberg a let jako takový trval 65 minut. Letoun se sériovým číslem 39-6001 tím byl zařazen do společného testovacího programu.

Za první opravdu sériový nicméně počítáme až stroj se sériovým číslem 39-6002, který byl poprvé zalétán v listopadu minulého roku, a po němž následoval 39-6004. 39-6003 prozatím letět neměl, ale podstoupil pozemní zkoušky s interním 27 mm kanónem Mauser BK 27. Krom toho Saab prozatím vyrobil ještě prototyp 39-8, jenž byl zalétán premiérově už 15. června 2017. A dále také 39-9 a 39-10, které si svůj první let odbyly 26. listopadu a 10. června 2019 v druhém případě. Speciálním případem pak je Gripen D se sériovým číslem 39-7, jenž sloužil jako technologický demonstrátor.

Samozřejmě další osud montážní linky v Brazílii bude záležet na tom, zda se Brazilci rozhodnou vyrobit alespoň několik desítek z původně chtěného počtu celkem 108 letounů. Vyloučit nelze ani využití výrobní linky pro případné zahraniční zákazníky Saabu, zejména co se týče jejich zájmu o dvoumístnou variantu Gripenu.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace