Výroba vojenské techniky v ČR má smysl – ale musí být dlouhodobě udržitelná

Výroba vojenské techniky v ČR má smysl – ale musí být dlouhodobě udržitelná
Autor: Rheinmetall|Popisek: BVP LYNX KF41
17 / 05 / 2021, 11:00

V posledním období se více objevují různé články k modernizačním projektům AČR. Hlavní položkou je možnost výroby nových BVP v ČR, jak navrhuje ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Každá mince ale má dvě strany. A paralelně je nutno se věnovat dalším projektům AČR

Aktuálně jsou adepty švédsko/britský CV-90, rakousko/španělský (a americký) ASCOD a německý LYNX. Všechny výrobní společnosti uvedly, že přenesou výrobu do ČR. Vše toto je nutno dobře promyslet. A zde se jedná o perspektivu další možnosti výroby. AČR potřebuje 210 vozidel, postaví se továrny, vyrobí je – a pak se zaměstnanci propustí a na náklady ČR výrobní místo zrecykluje – tedy továrny zbourá a zaměstnanci budou evidováni na pracovním úřadě? Nebo výrobní firma garantuje společný podnik s možností exportu do třetích zemí? Zvláštní je, že pouze Rheinmetall/LYNX se k tomuto zavazuje, a to přímo podpisem MOU na Hradě.

BAE/Hägglunds oficiálně prezentovalo na průmyslových dnech AČR organizovaných MO, že přenese výrobu, a již dříve prezentovaná spolupráce na exportu do třetích zemí z prohlášení nějak vymizela. O spolupráci na exportu ASCOD do třetích zemí nikdy nepadlo ani slovo. Toto si řeší evidentně zbrojovky v Rakousku a Španělsku, ale – GD/BAE/Hägglunds s náhradou CV-90 pracuje na konstrukci nového vozidla, stejně jako GDELS s náhradou ASCOD nebo prodejem AJAX. Kdo by se nechtěl zapojit do miliardových kontraktů?

Jenže v soutěžích na mezinárodní scéně vítězí jedno z nejmodernějších vozidel, a to je LYNX od Rheinmetall, například v Maďarsku, Austrálii, horkým kandidátem je v Rumunsku nebo USA. Jistě zajímavým produktem je též německá PUMA, ale volba je jiná, zákazník chce VELKÉ AUTO.

Zpět k výrobě v ČR. LYNX je již smluvně autorizován v Maďarsku, CV-90 a ASCOD se ohradily proti výrobě v ČR. Takže z daného plyne, že pro ČR by bylo optimální spojit síly s Maďarskem a možná i Slovenskem na společné produkci a případné exportu do třetích zemí. Vynechat lze Austrálii, jež jako ostrovní stát si chce vše produkovat doma sama, ale jinak šance jsou. U CV-90 a ASCOD se zdá být téměř nemožné uspět jinde než v zemích v totální nouzi, jako Afghánistán nebo režimy pro ČR/EU mimo politickou akceptovatelnost, jako jsou například některé země v Africe či Asii.

Takže pokud vezme požadavek ministra MPO a Dopravy jako legitimní, pak pouze výroba LYNX v ČR má jistou perspektivu, C-90 a ASCOD jsou určena k výrobě 210 ks PRO AČR a pak ukončení výroby a jak již bylo řečeno výše – drahá věc pro český stát. Možná proto se ostatní výrobci této podmínce tak brání, protože by tam mohl být zakličován prodej do třetích zemí, což s veterány je těžko plnitelné. (CV-90 má základ v roce 1993 a ASCOD 1998 a BVP-2 v ZŤS Martin bylo vyráběno od roku 1984). Mezi vozidly tedy zřejmě není až takový věkový rozdíl, samozřejmě některá byla modifikována, ale lze se domnívat, že jejich potenciál je již vyčerpán, takže laické doporučení – zvolme nejmodernější vozidlo, ať je to LYNX nebo PUMA případně AJAX, jenž by ale mohl být mimo finanční možnosti AČR.

Paralelně je nutno se věnovat dalším projektům AČR, respektive systemizaci. Jak již SM informoval, jsou jisté „diskrepance“ například v modernizaci protivzdušné obrany na úrovni jednotka i stát. Chybí protiletadlová zbraň jednotlivce, stejně jako se natahuje kontrakt na rakety krátkého a středního dosahu a vůbec není řešena PVOS, tedy protivzdušná obrana státu, tedy systémy dlouhého dosahu. Při velikosti ČR však můžeme zřejmě se středním dosahem vystačit.

Avšak jak se nyní na webu objevilo, RBS-70-NG není zbraní, kterou lze instalovat kdykoliv a kdekoliv, respektive AČR nakoupí nákladní vozidla TATRA T 815-7T3R31.411 6x6.1R, aby ej mohla přepravit na místo nasazení. Z daného plyne. Že jednotky na přesunu nemají jakoukoliv PVO (protivzdušnou obranu). Jednotka na základně nemají jakoukoliv PVO, strategické objekty, jako sídlo prezidenta nebo vlády, jaderné elektrárny apod. nemají jakoukoliv ochranu, než tam přijede zateplený náklaďák.

TATRA Defence nabízí světově unikátní platformy, jen je potřeby systemizovat PVO k ochraně jednotek AČR na místě i za přesunu, kritických subjektů jako JE anebo země jako takové.

Nové Tatry, určené pro převoz protiletadlových raketových kompletů RBS-70NG, armáda obdrží na základě nedávného rozhodnutí vlády. Vozidla Tatra T815-7T3R31.411 6x6.1R budou obsahovat zástavbové prvky pro komunikační zařízení a maskovací soupravy včetně zateplení nástavby vozidla dle technických podmínek. Celková hodnota této veřejné zakázky je 163 423 968 Kč bez DPH.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace