Význam Future Forces Forum podtrhla i návštěva ministryně obrany nebo náměstka pro průmyslovou spolupráci či NGŠ

Význam Future Forces Forum podtrhla i návštěva ministryně obrany nebo náměstka pro průmyslovou spolupráci či NGŠ
foto: Wikimedia Commons/Výbuch

Kromě vrcholných představitelů MO a AČR, jak jsme již informovali, byli přítomni i přední představitelé jiných složek. A výstava FFF má co nabídnout pro všechny. Jedná se o technologie a směr vývoje, takže tady není žádoucí vylistovat jednotlivé firmy, ale oblasti působnosti.

Největší oblastí byla položka „Kybernetická obrana, systémy velení, řízení a spojení (C3), elektronika, počítače a software“ následovaná „Voják budoucnosti – osobní výstroj, vybavení a ochranné materiály“. Nezanedbatelné byli i oblasti „Policejní a integrované nouzové systémy“, „Voják budoucnosti – osobní výstroj, vybavení a ochranné materiály“, „Zbraně a munice“ nebo „Bezpilotní a autonomní systémy, robotika“.

Oblastí je celá řada, ale tyto především určují současné a budoucí trendy. Kybernetická bezpečnost je všeobjímající. Jedná se o ochranu všech komunikačních systémů, jež stále více spoléhají na datovou komunikaci, počínaje „chytrými telefony“, přes armádní C4ISTAR po řídící systémy jaderných elektráren. Voják budoucnosti se propojuje, vzhledem k výbavě, s kybernetickou bezpečností, stejně jako policie a IZS.

K tomu všemu se připojují různé drony, ať již vzdušné, nebo pozemní. Robotika a dálkové řízení bez přímé lidské osádky je stále více preferována. Zatím třeba v podobě řídícího letounu s pilotem a doprovodu hejna dronů řízených ze země nebo z letounu. A toto je samozřejmě předpoklad i pro pozemní techniku, kdy bude např. velitelský tank a skupina robotických vozidel. Též pro policii nebo hasiče jsou roboti klíčovou technologií při zásahu ve velmi rizikových místech, a nelze vynechat ani zdravotnictví, kdy řadu operací provádějí roboti a data jsou pak sdílena na informační systémy.

V oblasti bojových vozidel je prezentována jejich stále lepší balistická ochrana, elektronická výbava, úspornost pohonných jednotek a někdy i přechod k hybridnímu pohonu. A zde se jeví do budoucna trochu problém. Jistě má nižší emise, a tedy v určitou dobu i nižší spotřebu paliv. Ale pak je nutno baterie dobýt, nelze počítat s dobíjecí stanicí uprostřed lánu pole (kdy vozidlo s cisternou přijede), takže možností je rekuperace, ale už ne Plug-in Hybrid, a ne zcela elektrická bojová vozidla. Návrhy na hybridní pohony naznačují možnost zmenšení věže u tanků nebo BVP a snížení počtu osob v osádce třeba u tanků elektrifikací ze 4 na 3, tedy zavedení automatizovaného systému nabíjení a vyřazením funkce nabíječe. Otázkou ale je, zda zmenšení věže, instalací nabíjecího mechanizmu a baterií pro hybridní pohon nebude v podstatě hmotnostně eliminováno. Samozřejmě, pokud tank ABRAMS nebo T-80 pojede místo turbíny na elektřinu, je to ekologické, ale výroba, dobíjení a likvidace baterií?

Pak jsou na řadě i běžná vozidla, kdy opět možnost dálkové instalace nebo navigace vytváří prostor pro proniknutí do systému. Známé jsou záběry z filmů Hollywoodu, kdy někdo dálkově řídí cizí vozidlo nebo vyřadí některé systémy, třeba brzdy. Zatím sci-fi, ale ne na dlouho.

Vojenské optické prostředky jsou nutné ve dne i v noci. Zajímavé je, že dle informací z médií, jeden z předních výrobců ručních zbraní v ČR raději koupil zahraniční firmu, než nadále spolupracoval s domácím výrobce. A přitom domácí výroba je obvykle aspektem udržitelnosti i v době krize, ne dovoz, byť z dceřiné společnosti.

Samozřejmě zajímavé jsou i biometrické technologie, a to ve všech oblastech bezpečnosti i podnikání. Jedná se o přístupy do objektů, oblastí, místností, počítačů nebo o rekognici třeba na letišti nebo nádraží. Skenování oční panenky nebo otisku prstu jsou jedinečné. Ale opět jsou data uložena v nějaké databázi a vše se vrací ke kybernetické bezpečnosti.

Zdroj: natoexhibition.org, redakce

Tagy