foto: Wikimedia Commons/Výbuch
Kromě vrcholných představitelů MO a AČR, jak jsme již informovali, byli přítomni i přední představitelé jiných složek. A výstava FFF má co nabídnout pro všechny. Jedná se o technologie a směr vývoje, takže tady není žádoucí vylistovat jednotlivé firmy, ale oblasti působnosti.
Největší oblastí byla položka „Kybernetická obrana, systémy velení, řízení a spojení (C3), elektronika, počítače a software“ následovaná „Voják budoucnosti – osobní výstroj, vybavení a ochranné materiály“. Nezanedbatelné byli i oblasti „Policejní a integrované nouzové systémy“, „Voják budoucnosti – osobní výstroj, vybavení a ochranné materiály“, „Zbraně a munice“ nebo „Bezpilotní a autonomní systémy, robotika“.
Psali jsme
Třídenní největší setkání vojenského a bezpečnostního průmyslu Future Forces Forum 2022 (FFF) dnes začalo a na této významné akci nechyběla ani…
Oblastí je celá řada, ale tyto především určují současné a budoucí trendy. Kybernetická bezpečnost je všeobjímající. Jedná se o ochranu všech komunikačních systémů, jež stále více spoléhají na datovou komunikaci, počínaje „chytrými telefony“, přes armádní C4ISTAR po řídící systémy jaderných elektráren. Voják budoucnosti se propojuje, vzhledem k výbavě, s kybernetickou bezpečností, stejně jako policie a IZS.
K tomu všemu se připojují různé drony, ať již vzdušné, nebo pozemní. Robotika a dálkové řízení bez přímé lidské osádky je stále více preferována. Zatím třeba v podobě řídícího letounu s pilotem a doprovodu hejna dronů řízených ze země nebo z letounu. A toto je samozřejmě předpoklad i pro pozemní techniku, kdy bude např. velitelský tank a skupina robotických vozidel. Též pro policii nebo hasiče jsou roboti klíčovou technologií při zásahu ve velmi rizikových místech, a nelze vynechat ani zdravotnictví, kdy řadu operací provádějí roboti a data jsou pak sdílena na informační systémy.
V oblasti bojových vozidel je prezentována jejich stále lepší balistická ochrana, elektronická výbava, úspornost pohonných jednotek a někdy i přechod k hybridnímu pohonu. A zde se jeví do budoucna trochu problém. Jistě má nižší emise, a tedy v určitou dobu i nižší spotřebu paliv. Ale pak je nutno baterie dobýt, nelze počítat s dobíjecí stanicí uprostřed lánu pole (kdy vozidlo s cisternou přijede), takže možností je rekuperace, ale už ne Plug-in Hybrid, a ne zcela elektrická bojová vozidla. Návrhy na hybridní pohony naznačují možnost zmenšení věže u tanků nebo BVP a snížení počtu osob v osádce třeba u tanků elektrifikací ze 4 na 3, tedy zavedení automatizovaného systému nabíjení a vyřazením funkce nabíječe. Otázkou ale je, zda zmenšení věže, instalací nabíjecího mechanizmu a baterií pro hybridní pohon nebude v podstatě hmotnostně eliminováno. Samozřejmě, pokud tank ABRAMS nebo T-80 pojede místo turbíny na elektřinu, je to ekologické, ale výroba, dobíjení a likvidace baterií?
Psali jsme
To, že Ukrajina volá po dodávkách tanků, je známý fakt. Existuje možnost, že jí budou dodány americké tanky M1 Abrams, nicméně ,,na stole” jsou…
Pak jsou na řadě i běžná vozidla, kdy opět možnost dálkové instalace nebo navigace vytváří prostor pro proniknutí do systému. Známé jsou záběry z filmů Hollywoodu, kdy někdo dálkově řídí cizí vozidlo nebo vyřadí některé systémy, třeba brzdy. Zatím sci-fi, ale ne na dlouho.
Vojenské optické prostředky jsou nutné ve dne i v noci. Zajímavé je, že dle informací z médií, jeden z předních výrobců ručních zbraní v ČR raději koupil zahraniční firmu, než nadále spolupracoval s domácím výrobce. A přitom domácí výroba je obvykle aspektem udržitelnosti i v době krize, ne dovoz, byť z dceřiné společnosti.
Samozřejmě zajímavé jsou i biometrické technologie, a to ve všech oblastech bezpečnosti i podnikání. Jedná se o přístupy do objektů, oblastí, místností, počítačů nebo o rekognici třeba na letišti nebo nádraží. Skenování oční panenky nebo otisku prstu jsou jedinečné. Ale opět jsou data uložena v nějaké databázi a vše se vrací ke kybernetické bezpečnosti.
Zdroj: natoexhibition.org, redakce
Tagy