Vzdušné síly čeká přezbrojení na stroje 5. generace. Tomu by měl odpovídat i výběr cvičných letounů

Vzdušné síly čeká přezbrojení na stroje 5. generace. Tomu by měl odpovídat i výběr cvičných letounů
Autor fotografie: foto: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-35A
18 / 08 / 2022, 11:00

Ohromující rychlost, schopnost stealth (radarový obraz velikosti pěti much), bezkonkurenční výkon a flexibilita, to jsou superlativy letounu F-35 Lightning II, o jehož akvizici bude vyjednávat ministryně obrany Jana Černochová. Piloti, kteří budou na těchto strojích 5. generace v budoucnu po několik desetiletí létat, si budou muset nejprve osvojit potřebné dovednosti. Se strojem výrobce nabízí také komplexní výcvikový systém, a to jak pro létající, tak samozřejmě i pozemní personál. Krok před touto finální fází výcviku je třeba buď zajistit na proudových cvičných letounech, které se svými parametry výkonnému F-35 co nejvíce blíží. Tak jako v zemích, které je již vlastní, nebo připravují jejich zařazení do výzbroje. Anebo se bez nich lze dokonce obejít.

Výcvikové systémy pro piloty a údržbu letounu F-35 Lightning II jsou navrženy tak, aby kombinovaly různé výcvikové prostředky a vytvořily tak komplexní řešení pro výcvik na systému F-35. F-35 nemají dvoumístnou verzi, protože není potřeba. Existují dostatečně přesné simulátory a piloti, kteří přejdou na F-35, byli vycvičeni na jiných letounech. Důležité zde je, aby tyto cvičné letouny měly podobné letové vlastnosti.

Při pohledu na evropská letectva, která F-35 již provozují, nebo brzy budou, je zřejmé, že pro fázi pokročilého leteckého výcviku převládá využití italských cvičných proudových letounů Alenia Aermacchi M-346 Master. Platí to i pro Izrael, který jich má tři desítky, Itálie 22 kusů, Polsko 16.

Odlišná situace je například ve Finsku. Pro podporu svých stávajících 55 F-18 Hornet používá finské letectvo pro pokročilý výcvik cvičné proudové letouny Hawk 51, 51A a 66. Finská vláda vybrala 10. prosince 2021 letoun F-35 jako vítěze programu HX a finské letectvo obdrží 64 letounů F-35A, včetně řešení pro údržbu přizpůsobené finským požadavkům na zabezpečení dodávek, a také komplexní výcvikový program. Bez vlastních proudových cvičných letounů se také obejdou další evropští uživatelé F-35, jako je Norsko, Nizozemí nebo Belgie.

Budoucí piloti F-35 začínají svůj výcvik v učebnách s výcvikovými pomůckami a interaktivním výukovým programem, kde se učí základním dovednostem, práci s ovládacími prvky a základním postupům. Poté přejdou do simulátoru F-35 Full Mission Simulator s 360stupňovým vizuálním zobrazovacím systémem, který přesně kopíruje všechny senzory a použití zbraní a používá stejný software jako letoun. Pilotní kabinu simulátoru Full Mission Simulator lze přenastavit tak, aby podporovala výcvik na všech třech variantách F-35 (pro naše evropské podmínky především pozemní variantu A).

Piloti absolvují zhruba polovinu úvodních kvalifikačních letů v simulátoru Full Mission Simulator, což je cenově dostupné a efektivní. Po absolvování výcviku zůstávají piloti v prostředí nepřetržité přípravy s přístupem k výcvikovému softwaru, aplikacím a trenažérům pro nácvik misí, které zvyšují úroveň dovedností a bojovou připravenost. Výcvikový systém F-35 podporuje pokračovací a nácvikové mise. Vzhledem k vysoké věrnosti simulátoru F-35 Full Mission Simulator dnes provádějí některé jednotky kvůli cenové dostupnosti výcvik rozdělený téměř 50/50 mezi letoun a simulátor.

Také systém pro výcvik pozemní údržby letounu F-35 zahrnuje trenažér údržby systému letounu, který pomáhá dosáhnout většiny výcviku pro počáteční kvalifikaci. Sada realistických praktických speciálních trenažérů umožňuje technikům procvičovat nabíjení zbraní, údržbu vystřelovacího sedadla, údržbu podvozku a další. Ve všech oborech údržby probíhá většina výcviku během počítačových kurzů a praktických cvičení se simulátory, což uvolňuje maximum letounů pro létání.

Vzdušné síly AČR se mohou v zásadě vydat oběma cestami. Tj. buď zajistit předchozí fázi výcviku na strojích technicky se co nejvíce blížících letounům 5. generace, a v tomto ohledu se jako nejvíce osvědčený typ jeví italský letoun M-346. Anebo se vydat cestou, kterou volí Norsko, Nizozemí či Belgie, a spolehnout se na komplexní výcvikový program přímo od výrobce F-35. To by se jevilo jako racionální s ohledem na pravděpodobný a v obecných rysech již naznačený vývoj výzbroje českého letectva: podzvukové bitevníky budou vyřazovány a nahrazeny drony, a jediným bojovým letounem s pevným křídlem budou právě F-35. Pardubické Centrum leteckého výcviku (CLV) poskytuje své služby nejen Armádě České republiky, ovšem s plánovanou akvizicí letounů L-39NG, které svými parametry za stroji M-346 a podobnými velmi pokulhávají, jeho využití vzdušnými silami zřejmě nebude moci probíhat na stejné úrovni jako dosud.

Zdroj: lockheedmartin.com, theaviationist.com, lompraha.cz

Tagy článku

-->