Vzdušné války - americká nadzvuková ,,klasika" F-14 vs. specialista na špionážní letouny MiG-31. Kdo by koho skolil ve vzájemné bitvě?

Vzdušné války - americká nadzvuková ,,klasika&quote; F-14 vs. specialista na špionážní letouny MiG-31. Kdo by koho skolil ve vzájemné bitvě?
Autor: ko|Popisek: F-14 vs. MiG-31
03 / 11 / 2018, 10:00

V dalším díle Vzdušných válek budeme porovnávat schopnosti amerického nadzvukového letounu F-14 Tomcat a sovětského supersoniku MiG-31. Který stroj by v teoretickém vzdušném střetu zvítězil a proč?

Jako vždy si stručně představme dnešní soupeře. MiG-31 je nadzvukový stroj, který je schopen operovat za jakéhokoliv počasí i v noci a je určen k získání vzdušné nadvlády. Konstrukčně vychází z MiGu-25, záchytného stíhacího či průzkumného letounu. První let MiGu-31 se uskutečnil v roce 1975, zařazen do služby byl v roce 1981. Celkem se vyrobilo okolo 500 kusů tohoto supersoniku. Původním účelem MiGu-31 bylo chránit sovětský vzdušný prostor před pronikáním špionážních letounů SR-71 či bombardéry B-52 Stratofortress.

                                

Stroj je schopen dosáhnout rychlosti až 3 000 km/h, akční rádius letounu činí 720 km v nadzvukovém režimu (1 200 km v podzvukovém režimu). Výzbroj stroje tvoří jeden 23 mm kanón GŠ-6-23M, letoun je rovněž vybaven 4 protiletadlovými raketami Vympel R-33, které jsou umístěny na spodku trupu.

psali jsme: Vzdušné války - F-86 vs. MiG-15. Stroje, které si zabojovaly v horké Korejské válce (1950-1953)

Americký letoun F-14 Tomcat je dvoumotorový nadzvukový letoun s měnitelnou geometrií křídla. Jako ,,studenoválečný" produkt absolvoval první let v roce 1970 a zařazen do služby byl o čtyři roky později. O kvalitách tohoto stroje svědčí fakt, že Tomcaty létaly až do roku 2006, kdy byly vyřazeny. Používalo jej i íránské letectvo a F-14 si ,,zabojoval"  v irácko-íránské válce v 80. letech. Celkem se vyrobilo zhruba 700 kusů letounu.

                               

F-14 byl primárně určen k získání vzdušné převahy, ale mohl plnit i průzkumné úkoly. Stroj byl schopen vyvinout rychlost 2 485 km/h, dolet činil 926 km. Výzbroj zahrnuje ,,tradiční" jeden kanon M61A1 Vulcan se 675 náboji, dále rakety AIM-54 Phoenix, AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder.

psali jsme: Vzdušné války - Su-30SM vs. F- 22. Kdo by koho poslal k zemi?

Jak by tedy dopadl potenciální střet, kdy by se proti sobě oba letouny postavily? Je to jako vždy nelehké rozhodování, protože každý letoun má své neoddiskutovatelné přednosti. MiG-31 si udržel výhody svého předchůdce MiGu-25, to znamená velmi dobré výkony ve velkých výškách, rychlost a dobrou manévrovatelnost. 

Naproti tomu ,,hraje do karet" F-14 větší dosah, přesnější naváděné zbraně a je určen na rozdíl od svého soupeře i k přímému střetu, v němž je jeho síla.

psali jsme: Vzdušné války - smrtící F-4 Phantom vs. hbitý MiG-21. Jak by dopadl vzájemný souboj?

V přímém souboji s F-14, ale i třeba F-15 a dalšími americkými či západními letouny, by tak MiG-31 pravděpodobně neobstál. Byl totiž primárně určen k dostižení vzdušného ,,narušitele" ve velké rychlosti, vystřelit rakety a stáhnout se. Vítězem hypotetického střetu by se tak stal v tomto případě nejspíše F-14.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace