Vzdušné války - Boeing F/A-18E/F Super Hornet vs. Dassault Rafale. Jak by dopadl vzájemný souboj?

Vzdušné války - Boeing F/A-18E/F Super Hornet vs. Dassault Rafale. Jak by dopadl vzájemný souboj?
Popisek: Boeing F/A-18E/F Super Hornet vs. Dassault Rafale koláž
20 / 10 / 2018, 10:00

Dnes se v našem seriálu budeme věnovat dvěma letounům, a to americkému stíhacímu bombardéru Boeing F/A-18E/F Super Hornet a francouzskému víceúčelovému stíhači Dassault Rafale. Oba letouny mají překvapivě mnoho společného, ale kdo by vyšel z přímého střetu jako vítěz?

Nejprve tradiční představení obou soupeřů. Rafale je víceúčelovým stíhacím letounem 4,5 generace. Je to typický letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. První let stroje se uskutečnil v roce 1986, zařazen do služby byl pak v roce 2001. Letoun užívá francouzské letectvo a námořnictvo. Rafale má v současné době tyto varianty - Rafale C, což je jednomístná verze, Rafale B, dvoumístná verze, která je používáná pro průzkumné a bombardovací účely a konečně Rafale M, jednomístná verze, určená pro francouzské námořnictvo.

psali jsme: Vzdušné války - smrtící F-4 Phantom vs. hbitý MiG-21. Jak by dopadl vzájemný souboj?

Co se týče vlastní konstrukce, ta vyniká delta křídlem a kachními plochami a vertikálním stabilizátorem, které z Rafale dělají obratný a manévrovatelný stroj. Letoun je schopen vyvinout maximální rychlost 2 390 km/h, jeho dolet činí přes 3 700 km. Kromě Francie stroj užívá i Egypt či Indie.

Pokud hovoříme o stíhacím bombardéru Super Hornet, byl vivinut z letounu McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. První let stroje se uskutečnil v roce 1995, zařazen do služby byl o čtyři roky později. Super Hornet vyniká v plnění misí jak ve vzduchu, tak na zemi, může provádět útoky ve dne i v noci, je schopen ničit protivzdušnou obranu. Super Hornet dosahuje rychlosti 1,8 M, dolet činí 2 225 km, dostup 15 240 m.

Oba letouny, jak už jsme uvedli, mají mnoho společného, jako například dva motory či podobnou kapacitu nákladu. Kdo by ovšem v potenciálním střetu zvítězil, kdyby oba stroje proti sobě stanuly ve vzduchu nablízko? Přihlédneme-li k faktu, že by oba letouny  ,,vyplýtvaly" své rakety, a jak Super Hornet, tak Rafale si vedou dobře v nízké rychlosti a nižších výškách, konstrukce francouzského stroje s delta křídlem a kachními plochami by ve vzdušném souboji byla oproti Super Hornetu výhodou.

psali jsme: Vzdušné války - Su-30SM vs. F- 22. Kdo by koho poslal k zemi?

Nicméně rozdílovou výhodu by v tomto případě zřejmě tvořila výzbroj. Super Hornet je vybaven kromě raket, pum a další výzbroje i jedním ,,klasickým" kanonem M61 Vulcan 20 mm, zatímco Rafale je osazen jedním kanonem GIAT 30/M791 ráže 30 mm. Rychlost palby kanonu M61 Vulcan je sice ,,na papíře" 6000 nábojů za minutu, reálná rychlost je však kolem 2 500 nábojů za minutu. V tomto ohledu by měl kanon GIAT 30/M791 francouzského letounu výhodu. Existují rovněž ne úplně nepodstatné rozdíly v kalibru mezi oběma zbraněmi, a také úsťové rychlosti.

psali jsme: Jak v budoucnu sestřelit F-22 či F-35? Rusko možná našlo cestu

Našim vítězem v tomto souboji nablízko by se tak čistě teoreticky stal Rafale, ale bylo by to znovu těsné. Máte stejný, či odlišný názor?

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace