Vzdušné války - smrtící F-4 Phantom vs. hbitý MiG-21. Jak by dopadl vzájemný souboj?

Vzdušné války - smrtící F-4 Phantom vs. hbitý MiG-21. Jak by dopadl vzájemný souboj?
Popisek: MiG-21 vs. F-4
06 / 10 / 2018, 10:00

Tentokrát budeme porovnávat ruskou proudovou stíhačku MiG-21 a americký nadzvukový stíhací letoun McDonell F-4 Phantom II. Oba letouny mají bohatou historii, co se týká bojového nasazení. Kdo by ve vzájemné konfrontaci uspěl a proč?

Oba stroje charakterizuje fakt, že se na nebi objevily během vietnamské války a výrazným způsobem do ní zasáhly. Pokud porovnáme MiG-21 a F-4, nemohly být oba letouny odlišnější hlavně v původním určení, i když měly rysy či vlastnosti, které je spojovaly, podobnou rychlost, kdy byly schopné dosáhnout rychlosti Mach 2.

                                 

Robustní F-4, která vážila skoro 19 tun, byla poprvé bojově nasazena v roce 1964. Jednalo se o letoun, který byl navržen k vybojování vzdušné převahy, mohl ale plnit i průzkumné mise a útočit na pozemní cíle. Ve všech těchto oblastech vykázal velmi dobré výsledky. Cílem amerických konstruktérů bylo vyvinout stíhač na dlouhou vzdálenost, což byl rozdíl oproti MiGu-21, jenž byl navržen jako stroj na krátkou vzdálenost.

psali jsme: Vzdušné války - Su-30SM vs. F- 22. Kdo by koho poslal k zemi?

Pokud hovoříme o výzbroji F-4, ta zahrnovala v první řadě jeden šestihlavňový letecký kanón M61A1 Vulcan ráže 20 mm, dále byl stroj vybaven kazetovými bombami, laserem naváděnými bombami, protilodními střelami či jadernými pumami. K hlavní výzbroji patřily 4 rakety vzduch-vzduch AIM-7 Sparrow, pod křídly bychom našli 4 střely AIM-9 Sidewinder, rakety vzduch-země AGM-65 Maverick, bomby GBU, pumy Mk.82, Mk.84 a další výzbroj.

                                 

MiG-21 byla ruskou proudovou stíhačkou, jež poprvé vzlétla v roce 1956. Můžeme říct, že právě tento stroj se stal jedním z nejpoužívanějších stíhacích strojů, když ho provozovalo více než 60 států napříč kontinenty včetně Československa i Tanzánie. Sovětští konstruktéři usilovali o to, aby navrhli stroj, který by byl porovnatelný s americkým letounem F-4 Starfighter, jehož zdobila hlavně rychlost. Na druhé straně měl stroj skloubit vlastnosti klasického stíhače se záchytným.

psali jsme: Jak v budoucnu sestřelit F-22 či F-35? Rusko možná našlo cestu

MiG-21 byl pokračováním éry sovětských stíhaček MiG-15, MiG-17 a supersonického MiGu-19. Vývoj stroje začal v 50. letech, první prototyp s názvem Je-4 vzlétl v roce 1955. Charakteristickým znakem letounu bylo trojúhelníkové delta křídlo, které pomáhalo Migu při stoupání. Co se týče výzbroje letounu, byl osazen  jedním kanónem NR-30 ráže 30 mm, jedním dvouhlavňovým kanónem GŠ-23 ráže 23 mm nebo jedním kanónem NR-30 ráže 30mm. Dále měl MiG-21 ve výbavě 4 protiletadlové řízené střely krátkého dosahu Vympel K-13, 4 lehké rakety vzduch-vzduch Molnija R-60. Celkem se vyrobilo těchto stíhacích strojů přes 10 000.

A jak by tedy dopadl vzájemný souboj ,,vrstevníků", kteří hráli důležitou roli ve vietnamské válce, ale i jinde? Možný střet by každopádně odhalil silné i slabé stránky obou letounů. Záleželo by samozřejmě na dané situaci a okolnostech střetu, protože jak už jsme uvedli, F-4 byl navržen jako letoun na dlouhou vzdálenost, zatímco MiG-21 na krátkou. Pokud se bavíme o výzbroji, tak je na tom lépe určitě F-4. Jeho výhodou by byla jistě i větší ,,rozmanitost" a počet raket. Na druhou stranu sovětský stroj byl po úpravách obratnější, manévrovatelnější i v nižších rychlostech a ,,hbitější" než těžká a robustní F-4.  V leteckém souboji by však F-4 tuto nevýhodu mohl kompenzovat obrovským tahem svých motorů.

psali jsme: MiG-29 vs. F-16 – který stíhač je lepší?

I když byl ve své době MiG-21 velmi dobrým strojem, prvním, který dokázal skloubit vlastnosti klasického a záchytného stíhače, a osvědčil se v mnoha konfliktech - Jomkipurské válce, Vietnamské válce či konfliktu v Jugoslávii, v přímém střetu s americkou F-4 by nejspíše prohrál. Nebo máte jiný názor?

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace