Autor fotografie: Ministerstvo obrany | Public domain|Popisek: Jana Černochová a Jaroslav Naď
Slovenský exministr obrany za Matovičovu stranu OľaNO Jaroslav Naď se stal poradcem ministryně Jany Černochové (ODS). Radit jí má v oblasti zahraničních vztahů a průmyslové spolupráce a působit má v rámci agentury AMOS. S ní má určitou zkušenost z jara roku 2022, kdy Slovensko rozhodovalo o nových obrněncích 8x8. České Pandury II mu tehdy nebyly dost dobré.
„Jsem ráda, že budu spolupracovat s Jaro Naděm a mohu využít jeho neocenitelné zkušenosti. Vnímám ho jako skvělého ministra obrany a kolegu a těším se na naši další spolupráci,“ řekla Jana Černochová. „Díky našim vynikajícím vztahům a společným zájmům se nám podařilo realizovat doslova historické projekty pro slovenské a české ozbrojené síly. Spolupracovali jsme a fungovalo to. Velmi si vážím nabídky ministryně Černochové, rád poskytnu svou odbornost a zkušenosti,“ komentoval své budoucí působení Jaroslav Naď.
Česká televize ve středečních Událostech zprávu doprovodila informací, že obě země společně nakoupily pásová bojová vozidla pěchoty CV90; v textové verzi je přesnější věta, že Česko a Slovensko spolupracovaly při nákupu. Přestože jde z hlediska reálné spolupráce spíše o vzdušné či mediální zámky, jež žádné hmatatelné výhody, které by jedna či druhá strana dokázala komunikovat, nepřinesly. Určitý význam mohl možná mít celkový součet pořizovaných vozidel při vyjednávání o ceně, ale v průběžně aktualizovaném článku, v němž MO nabízí "otázky a odpovědi" k projektu CV90 není o Slovensku a česko-slovenské průmyslové spolupráci na projektu ani půl slova.
Slovensko o CV90 rozhodlo v květnu loňského roku a smlouvu podepsalo v prosinci, kdy se v České republice teprve rozbíhala složitá vyjednávání a připravovalo memorandum o porozumění. Zatímco Slovensko již mělo svou smlouvu, v České republice byla vláda teprve v lednu informována, že zakázka neproběhne jako čisté G2G, tedy mezivládní dohodou, protože Švédské království potřebuje do kontraktu zapojit přímo také výrobce. Technicky pak Slovensko pořídilo jiné varianty vozidla, v základní verzi s jinou hlavní zbraní; a prostoru pro vzájemnou užší spolupráci mnoho není.
Ohledně česko-slovenské průmyslové spolupráce jsme před nedávnými slovenskými volbami pokládali slovenským politikům mj. otázku, zda by si uměli představit zintenzívnění této spolupráce. Expert na obranu za HLAS-SD Peter Kmec například odpověděl, že obě země sice pořídili stejný typ BVP, ale provedli to individuálně: "Kebyže to robíme spoločne, tá cena mohla byť oveľa výhodnejšia, takže ja sa prihováram za spoločné modernizačné projekty na vládnej úrovni."
Ministerstvo obrany ve své tiskové zprávě vyjmenovává styčné body české a slovenské obrany a kromě diskutabilní spolupráce na projektu CV90 zmiňuje ochranu vzdušného prostoru SR českým (a polským) letectvem v důsledku zpoždění dodávek slovenských F-16 a Mnohonárodní bojové uskupení Slovensko, které posiluje východní hranici NATO v kontextu ruské hrozby a války na Ukrajině. Při nejlepší vůli tyto tři body za "doslova historické projekty pro slovenské a české ozbrojené síly", jak uvedl Jaroslav Naď, považovat spíše nelze.
Co naopak slovenské ministerstvo obrany pod vedením Jaroslava Nadě a české ministerstvo v éře Jany Černochové spojuje, to je míra (ne)komunikace. Tiskové oddělení Ministerstva obrany již dlouhé měsíce ignoruje běžné novinářské dotazy Security Magazínu (například ve věci akvizice BVP, projektu samohybných minometů, zářijového zásahu NCOZ, provozuschopnosti Gripenů) a prakticky nás nutí obracet se na něj formálně podle zákona 106.
Změna přístupu je oproti předchozímu období, kdy mluvčí resortu Jan Pejšek odpovídal obratem a třeba i o víkendu, zřetelná. Ostatně na špatnou komunikaci a nedostatek informací si často stěžují i opoziční poslanci sněmovního Výboru pro obranu. A například významné projekty, o nichž informuje MO vládu, se neobjevují ani ve zveřejňovaném programu vlády, a média a veřejnost se o jejich projednání dozvídají až na tiskové konferenci vlády – to byl případ jak schválení nákupu CV90, tak naposledy i F-35.
Podobně Jaroslav Naď ignoroval na jaře loňského roku naše otázky týkající se akvizice kolových obrněnců 8x8, což byla zakázka, o kterou se ucházel kromě finského výrobce Patria také český výrobce vozidel Pandur II. Šlo o pozoruhodný projekt. Předchozí slovenská vláda rovněž rozhodla o pořízení vozidel Patria AMV. Jaroslav Naď po svém nástupu do funkce označil její projekt za "manuál na netransparentnost" a akvizici zastavil a rozjel od začátku znovu. Se stejným výsledkem.
Dodejme k tomu, že nabídka Pandur II pro OS SR byla podána prostřednictvím Agentury pro mezinárodní obrannou spolupráci AMOS jako její první velký projekt. Naď tehdy na sociálních sítích napsal, že otázky na akvizici kolových obrněnců (jež do značné míry opakovaly připomínky ze slovenského mezirezortního připomínkového řízení - včetně ministerstva financí řízeného tehdy Naďovým stranickým šéfem Matovičem) jsou "okydáváním všech okolo" a že měl uchazeč nabídnout "lepší vozidlo" (ačkoli po takticko-technické stránce Pandury podle slovenské studie proveditelnosti splnily všechny požadavky OS SR). V rámci zmíněné agentury nyní bude Jaroslav Naď působit, a nezbývá než mu popřát při rozvoji průmyslové spolupráce mezi Českou a Slovenskou republikou co nejvíce úspěchů. Třeba při dalších příležitostech exportu českých Pandurů.
Zdroj: Ministerstvo obrany