YF-23 Black Widow II: Nejlepší stíhač, který nikdy na obloze neuvidíte

YF-23 Black Widow II: Nejlepší stíhač, který nikdy na obloze neuvidíte
Autor: Northrop Grumman|Popisek: YF-23
17 / 08 / 2017, 08:00

Northrop/McDonnell Douglas YF-23 byl prototyp stíhacího letounu páté generace pro US Air Force. YF-23 postoupil až do finále soutěže Advanced Tactical Fighter, kde prohrál s F-22. Byl ale opravdu horší?


Tuto otázku, tedy zda vyhrál správný stroj si dodnes kladou odborníci na letecké technologie po celém světě. Server National Interest se domnívá, že YF-23 měl v mnoha ohledech lepší design a parametry, ale US Air Force zvolilo letadlo od Lockheedu, protože se domnívalo, že bude možné tento projekt lépe řídit a jeho provoz bude levnější. Nevýhodou Northropu bylo i to, že společnost byla v tédobě ve značné nemilosti u Pentagonu a Kongresu vzhledem ke značnému překročení nákladů na bombardér B-2 Spirit a další projekty. McDonnell Douglas na tom nebyl lépe.

YF-23

V roce 1991, kdy se rozhodlo o vítězství F-22 měl stroj YF-23 mnohem lepší parametry v supersonickém letu, neviditelnosti a jediné, kde poněkud ztrácel byla manévrovatelnost při extrémně nízkých rychlostech.

Lockheed lépe pracoval na PR svého letadla a Northrop zanedbal a vynechal předvedení vizuálně zajímavých manévrů přivelmi vysokých úhlech náběhu. V té době byli piloti Air Combat Command zamilováni do dogfightu a F-22 prostě předváděl zajímavější věci... National Interest se domnívá, že pokud by letectvo zvolilo YF-23, měl by tenhle letoun větší výhody nad čínským J-20, či ruským PAK-FA, než má nynější F-22. 

YF 23

Byly vyrobeny dva prototypy YF-23. První, pojmenovaný "Black Widow II", s motory Pratt & Whitney YF119-PW-100, vzlétl 27. srpna roku 1990, druhý, pojmenovaný "Gray Ghost", s motory General Electric F120-GE-100, vzlétl 26. října téhož roku.

Aktuálně nejvyspělejší americký stroj F-22 si ale něco ze svého konkurenta odnesl, používá radar, který byl původně určen pro stíhačku od Northropu. Vyplatilo se US Air Force šetření? To se už nikdy nedozvíme.

Každopádně podle posledních informací Northrop Grumman na základě své konstrukce 5. generace bude vycházet v návrhu stroje 6. generace, se kteržm se zúčastní v soutěži o obří kontrakt. Northrop Grumman dokonce vytvoří dvě odlišné konstrukce, jednu pro námořnictvo a jednu pro letectvo. 

Zdroj: WorlWarWings, Tacainternet.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace