Z Boeingu T-X by se mohl stát lehký stíhací letoun
O možnosti vývoje cvičného Boeingu T-X do lehkého stíhacího letounu se diskutovalo už dříve. Nyní tuto možnost v podstatě potvrzuje nová studie pro americké letectvo.
Studii připravuje společnost MITER Corporation jako odpověď na požadavky vyplývající z národní strategie dané kongresem Spojených států. V jejím rámci má dojít ke zvýšení počtu letek v americkém letectvu, což sebou pochopitelně přináší další výdaje. Podle Davida Gerbera, senior systémového inženýra, z výše uvedené společnosti pro obranné potřeby nemusí být potřeba dalších stíhacích letounů 4. a 5. generace – alespoň ne v tom pravém slova smyslu, jak vyplývá z kontextu.
Psali jsme
Šedesátá léta minulého století byla vzrušujícím obdobím pro výzkum supersonických dopravních letounů tzv Supersonic Transport neboli SST,…
Ve prospěch Boeingu T-X (nyní už T-7A RedHawk, jak se jmenuje na počest letců z Tuskegee - //www.securitymagazin.cz/defence/boeing-tx-se-bude-jmenovat-t7a-redhawk-na-pocet-letcu-z-tuskegee-1404063977.html) hraje více faktorů. V první řadě se předpokládá, že vývoj takové stíhací varianty by nemusel trvat nikterak dlouho. Ostatně od prosince 2013, kdy Boeing a Saab uzavřely dohodu o společném vývoji cvičného letounu pro program T-X, uběhlo jen 3 roky do jeho premiérového letu.
Stejně tak pořizovací náklady by byly podstatně nižší než v případě klasických víceúčelových stíhacích letounů. Připomeňme, že celková hodnota programu T-X má do roku 2034 dosáhnout 9,2 miliard dolarů, za kterých Boeing se Saabem dodají celkem 351 cvičných letounů T-7A RedHawk a k tomu 46 simulátorů. I dražší případná stíhací varianta by proto mohla stát řádově třetinu co jeden současný stíhací víceúčelový letoun. Dále je třeba počítat s podstatně nižší cenou za letovou hodinu.
Samotný Boeing T-X alias Boeing T-7 Red Hawk má předpoklady stát se lehkým stíhacím letounem. Otázkou ale zůstává jeho maximální rychlost udávána 1 300 km/hod a tedy nutnost případných konstrukčních uměn. Jihokorejský letoun KAI T-50 Golden Eagle totiž dosahuje s využitím stejné pohonné jednotky General Electric F404 maximální rychlosti 1 640 km/hod, tedy hodnoty pro lehký stíhací letoun mnohem vhodnější.
Psali jsme
Koncem září oznámilo americké letectvo, že příštím cvičným proudovým letounem bude Boeing T-X. Co o něm vlastně víme?
Takový prozatím hypotetický stíhací Boeing T-7 Red Hawk vybavený AESA radarem, střelami krátkého dosahu (zvláště pak právě s vyvíjeným nástupcem AIM-9 s delším dosahem) a snad i o něco výkonnější by nicméně mohl pro americké letectvo představovat ideální doplněk k víceúčelovým stíhacím letounům F-15, F-22A a F-35. Samotný vznik takového typu ještě k tomu může být, byť třeba ne záměrně, v souladu s posledním vývojem(//www.securitymagazin.cz/defence/plany-usa-pro-udrzeni-dominance-b21-s-protiletadlovymi-strelami-a-novy-stihaci-letoun-do-5-let-1404063981.html) v programu NGAD (Next Generation Air Dominance), v rámci něhož může rychle vzniknout více jednostranněji zaměřených vzdušných prostředků.
Autor: Michal Polák
Tagy