Autor fotografie: Wendelin Jacober|Popisek: Černobyl (ilustrační foto)
Podle dostupných informací Rusové na ukrajinské frontě nasadili vozidlo VTS Lagoda určené pro mise v oblastech zamořených radioaktivitou. Důvod použití tohoto velmi jedinečného vozidla, kterých má ruská armáda k dispozici jen pět kusů, není známý.
Na sociální síti X bylo v průběhu tohoto týdne publikováno video naznačující útok ukrajinského FPV sebevražedného dronu na ruské průzkumné vozidlo VTS Ladoga. Na zveřejněných záběrech je vidět UAV, které se ze zadu přibližuje k jedoucímu vozidlu, které silně připomíná ruské VTS Lagoda. Těsně před nárazem se však video ukončuje a není proto jasné, zda a případně jak velké poškození UAV průzkumnému vozu nakonec způsobilo.
Jen samotný výskyt VTS Lagoda na ukrajinské frontě je však pozoruhodnou skutečností. Těchto velitelsko štábních vozidel ze začátku 80. let minulého století bylo totiž sestrojeno nejspíš pouze 5 kusů. Jedná se tak o velmi vzácný stroj určený pro potřeby nejvyššího politického a vojenského vedení Sovětského svazu, kteří se v případě potřeby potřebují evakuovat z místa atomového konfliktu. Právě pro tyto účely je vozidlo vybaveno přetlakovými a filtroventilačními systémy pro ochranu posádky před nukleárními, chemickými a radioaktivními látkami ve vzduchu. Velmi dobře se proto hodí pro mise také v oblastech s vysokou radiací, kde dokáže v plném nasazení pracovat až dva dny.
Díky těmto svým vlastnostem bylo vozidlo použito pro operace v oblasti černobylské elektrárny v průběhu roku 1986, tedy těsně po jaderné havárii. VTS Lagoda bylo schopné se přiblížit se do velmi blízké vzdálenosti od místa nehody a jeho šesti členná posádka tak mohla odebrat vzorky kontaminované půdy bez obav z toho, že by se vystavila nebezpečí radiace. Vozidlo mělo údajně také proniknout do samotné strojovny elektrárny, kde mělo kromě odběrů také na kameru zaznamenat situaci přímo na místě.
Na palubě vozidla se podle ruských zdrojů měli v tuto dobu vyskytovat také představitelé sovětské armády a energetiky zodpovědní za provádění odklízecích prací. Vozidlo podle hodnocení představitelů Sovětského svazu po skončení operace v Černobylu, kde najezdilo až 4 720 km, splnilo svůj účel, avšak jeho pozdější použití již není příliš zřejmé. Vozidlo totiž bylo na konci minulého století vyřazeno z aktivního použití a jen stěží lze odhadovat, proč bylo VTS Lagoda v současné době nasazeno na bojišti na Ukrajině.

Rusové otevírají svoje sklady z doby Sovětského svazu
Ruská ani ukrajinská armáda se totiž k informaci o výskytu vozidla na frontě zatím nevyjádřila. Pravděpodobně by proto mohlo jít o snahu Ruska naplno využít stále funkční sovětskou techniku, která by již nenašla jiné využití, jako tomu bylo v případě modernizovaných tanků T-54, T-55 a T-62 nebo protiponorkových vrhačů RBU-6000 na pásových podvozcích, které jsme mohli na ukrajinské frontě viděl v posledních měsících. Za tímto účelem proto může VTS Lagoda klidně sloužit jako obrněný transportér, velitelské stanoviště nebo vozidlo sloužící k jiným logistickým účelům na válečné frontě.
Vozidlo Lagoda je posazeno na podvozku tanku T-80B s motorem GTD-1250, jehož výkon je přibližně 920 kW. Maximální dosah vozidla na jednu nádrž se pohybuje okolo 330 km a na silnici může VTS Lagoda dosahovat až 70 km/h. Jeho hmotnost je asi 42 tun a na délku měří téměř 7 metrů. VTS Lagoda je vybaveno pancířem složeným z ocelových plátů, který není kompozitní, jako v případě tanků nebo jiných bojových strojů. Toto průzkumné vozidlo totiž není vybaveno zbraňovými systémy, jelikož je určeno především pro evakuaci a přepravu osob.